Currently set to Index
Currently set to Follow

Gratis publiciteit

Het genereren van gratis publiciteit is dé manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Gratis media-aandacht in plaats van dure advertenties in de krant of allerlei andere kostbare marketingcampagnes. Een goede keus! Zeker wanneer je een klein bedrijf bezit en niet beschikt over een onuitputtelijk marketingbudget. Gratis publiciteit kan je naamsbekendheid namelijk een enorme boost geven!


Gratis publiciteit: de betekenis ervan

Gratis publiciteit: definitie

Gratis publiciteit is media-aandacht voor jouw bedrijf, zonder dat je het medium dat over je bericht hiervoor betaalt. Gratis in de krant, op tv of op de radio, dus. Over het algemeen betreft gratis publiciteit positieve aandacht, aangezien jijzelf de initiator van de berichtgeving bent. Het gaat hierbij om een nieuwsartikel over jouw bedrijf, geen advertentie. Dit maakt gratis publiciteit een uiterst geloofwaardige manier van reclame maken.

Is gratis publiciteit echt gratis?

Gratis publiciteit is gratis in die zin dat je, zoals gezegd, niet betaalt voor de plaatsing van het nieuwsbericht. Wel dien je natuurlijk tijd te steken in het opstellen van een persbericht en tijd is geld. Daarnaast valt het voor te stellen dat jouw kwaliteiten op een ander vlak liggen en je wel hulp kunt gebruiken van een ervaren tekstschrijver en journalist. Hoe dan ook: met gratis publiciteit via een persbericht ben je vele keren goedkoper uit dan met het plaatsen van een dure advertentie. Het is bovendien een stuk effectiever!

Wat zijn de voordelen van gratis publiciteit?

Het grote voordeel van free publicity laat zich natuurlijk eenvoudig raden: het is gratis! Echter, gratis publiciteit heeft nog een aantal grote pluspunten. Het belangrijkste is dat gratis publiciteit in de vorm van een redactioneel stuk niet herkenbaar is als reclame. Zodoende is het zeer betrouwbaar en leidt het ook niet tot irritatie onder lezers.

Daarnaast doe je ertoe, zo vindt het publiek. Immers: de media berichten over je en wat de pers belangrijk vindt, dat beschouwen wij ook als belangrijk. Zo werkt agenda setting nu eenmaal. Een laatste groot voordeel aan gratis publiciteit is dat het langetermijnreclame is. Zeker online, waar een bericht over jouw bedrijf op een nieuwssite voor altijd vindbaar blijft. Vergelijk dit eens met een advertentie in de krant of een tv-commercial. Die vormen van reclame leiden tot aandacht op de korte termijn, maar na een tijdje zul je weer opnieuw moeten adverteren.

Kortom, free publicity loont omdat:

✓ Je reclame betrouwbaar is;
✓ Je reclame geen irritatie wekt;
✓ Je als autoriteit beschouwd wordt;
✓ Je reclame maakt voor de lange termijn
!

Voor wie werkt het?

Gratis publiciteit werkt voor ieder bedrijf en iedere ondernemer. De één moet er echter hard voor werken (of hulp inschakelen natuurlijk), terwijl publiciteit een ander aangewaaid lijkt te komen. Dit laatste geldt voor grote bedrijven. Die hebben namelijk een bepaalde mate van autoriteit, waardoor iedere poep of scheet nieuwswaardig (b)lijkt te zijn.

Stel: de Rabobank lanceert een nieuwe app. Dan staat dit dezelfde dag nog op alle nieuwssites. Maar doet een kleine ondernemer dit, dan moet hij of zij doorgaans zelf de (lokale) media benaderen om een persbericht gepubliceerd te krijgen. Lukt dat en blijkt je idee écht een gat in de markt? Dan pikken de landelijke kranten het vervolgens ongewijfeld ook op.

Hoe kun je gratis publiciteit genereren?

Gratis publiciteit – veelal naar verwezen met het Engelse begrip free publicity – houdt in de meeste gevallen in dat je de media benadert met een nieuwswaardig artikel over jouw bedrijf. Dit noemen we een persbericht. Van groot belang is dat het persbericht daadwerkelijk nieuws bevat, anders zal geen enkele redactie ook maar overwegen het bericht te plaatsen en kun je je gratis publiciteit wel vergeten. “Autobedrijf Janssen verkoopt de beste occassions” is totaal niet interessant, doordat het commerciële aspect er veel te dik bovenop ligt. Maar “Autobedrijf Janssen ondersteunt maatschappelijk project voor vluchtelingenopvang” is dit natuurlijk wél. Wil je dus gratis publiciteit genereren? Zorg er dan voor dat je echt iets te vertellen hebt waar een journalist iets mee kan.

Hoe zorgen we voor een persbericht?

Persbericht schrijven voor gratis publiciteit

Voor het genereren van gratis publiciteit voor jouw bedrijf hebben we elkaars hulp nodig. Samen gaan we op zoek naar de verhalen die spelen binnen jouw onderneming. Heb je al een specifiek onderwerp voor een persbericht in gedachten? Dan moeten we gaan brainstormen over hoe we het insteken. Stap je er blanco in? Dan kom ik graag bij je langs, spreek met de mensen op de werkvloer terwijl mijn nieuwsradar op volle toeren draait. Ik ga op zoek naar de actuele verhalen binnen het bedrijf. En geloof me: zeker op regionaal niveau spelen er binnen ieder bedrijf projecten met potentiële nieuwswaarde.

Vervolgens bedenken we voor welke media het artikel relevant zou kunnen zijn. Iedereen wil natuurlijk het liefst gratis publiciteit in de Volkskrant of de Telegraaf halen, maar vaak is dit niet haalbaar en bovendien niet het meest wenselijk. Op regionaal niveau bereik je immers een veel specifiekere doelgroep, die aansluit bij het product of de dienst van jouw bedrijf. Nadat we hebben besloten op welke kranten en overige nieuwsbronnen we ons richten, ga ik aan de slag. Ik werk de tekst uit volgens de specifieke structuur van een persbericht, laat je deze checken en waar nodig passen we het bericht aan. En met wat geluk sta je de volgende dag al in de krant!

Zwengel een golf van gratis publiciteit aan!

Eén keer is natuurlijk leuk, maar het liefst wil je structureel in het nieuws zien te komen. In het ideale geval ‘ontdekken’ we dan ook een verhaal dat over een langere periode uit te rekken is. Langlopende projecten of ontwikkelingen die gepaard gaan met de actualiteit zijn hiervoor zeer geschikt. Met nieuwe ontwikkelingen binnen een interessant project kun je lezers namelijk geboeid houden en creëer je een golf van gratis publiciteit. Laat die nieuwe klanten maar komen!

Hierbij help ik je graag. Wil je een afspraak maken of gewoon een idee bij me pitchen? Laat het me dan weten door te bellen naar +31 6 48398534, een mailtje te sturen naar frank@tijdvoorpubliciteit.nl of via een WhatsApp-bericht. Samen helpen we jou aan meer klanten door middel van gratis publiciteit!

Neem contact op

Gratis publiciteit
Gratis publiciteit