Kilometerheffing resulteert in provinciale ongelijkheid voor Nederlandse autobezitters

Persberichten

5 juli 2023

Kilometerheffing resulteert in provinciale ongelijkheid voor Nederlandse autobezitters

Zorgt rekeningrijden voor regionale ongelijkheid? Ik zocht uit in welke provincies de belasting op autorijden straks het sterkst toeneemt!
In dit artikel

Als de huidige wegenbelasting in 2030 vervangen wordt door een kilometerheffing, leidt dat tot aanzienlijke verschillen in jaarlijkse kosten voor autobezitters. De verschillen tussen provincies kunnen behoorlijk zijn, afhankelijk van de gemiddelde afstand die autobezitters in die regio’s jaarlijks rijden. Inwoners van Flevoland komen er het slechtst van af, terwijl Zuid-Hollanders er juist op vooruit gaan. Dat blijkt uit onderzoek van dataspecialist Frank Breukelman van PR-bureau Tijd voor Publiciteit.

Breukelman zocht uit wat de bezitter van een benzine-middenklasser momenteel per provincie aan wegenbelasting betaalt. Dat vergeleek hij met de kosten na invoering van het zogeheten rekeningrijden, uitgaande van €0,08 per kilometer maal het gemiddelde aantal kilometers per provincie, dat het CBS deze week publiceerde. “De analyse toont aan dat de nieuwe kilometerheffing in acht van de twaalf provincies leidt tot hogere kosten voor autobezitters in vergelijking met de huidige wegenbelasting,” licht Breukelman toe.

Grootste stijging in Flevoland, ‘winst’ voor Zuid-Hollanders

Het nieuwe belastingsysteem voor autogebruik in plaats van autobezit zou betekenen dat de gemiddelde automobilist in Flevoland jaarlijks straks €914,80 kwijt zou zijn. Dat is een stijging van €186,80 ten opzichte van de huidige wegenbelasting van €728. Inwoners van Flevoland maken op jaarbasis de meeste kilometers: gemiddeld 11.435, ruim 400 meer nog dan de gemiddelde Fries. Zij zien de kosten met €137 oplopen. Ook in Groningen stijgen de kosten met bijna €100 per jaar.

 

Daarentegen zou in Zuid-Holland, waar autobezitters gemiddeld minder kilometers rijden (8.261 per jaar), de jaarlijkse last juist dalen. Zij zouden €660,88 betalen onder de nieuwe regeling, in plaats van de huidige €772. Dit resulteert in een besparing van €111,12 per jaar. Ook inwoners van Limburg, Gelderland en Noord-Brabant gaan er (nipt) op vooruit.

Gebrek aan OV-opties

Dat men in de ene provincie vaker de auto pakt dan in de andere, hoeft geen probleem op te leveren met de invoering van een kilometerheffing, mits dit om een vrijwillige keuze gaat, zo veronderstelt Breukelman. “Betalen voor gebruik, en daarmee letterlijk dus de belasting van wegen en het milieu, is in de basis een eerlijk uitgangspunt. Alleen dan moet wel iedereen toegang hebben tot voldoende alternatieven voor de auto.”

 

En daar wringt de schoen, aangezien de bevolkingsdichtheid en reisafstanden vooral in het noorden van het land doorgaans flink verschillen van de Randstad. Opmerkelijk is in dat opzicht de positie van Zeeland: daar rijdt men gemiddeld ‘slechts’ 9369 kilometer per jaar, ondanks dat er geen enkele andere provincie is waar bijvoorbeeld de gemiddelde afstand tot een treinstation nog groter is.

 

“Deze bevindingen tonen een duidelijke provinciale ongelijkheid aan,” concludeert Breukelman. “Het is van groot belang dat de overheid rekening houdt met deze geografische verschillen en overweegt hoe de kilometerheffing op een eerlijke manier kan worden toegepast, zodat de lasten niet onevenredig op bepaalde groepen vallen.”

Ook aan de slag met PR?

Bovenstaand persbericht leidde onder meer tot publicaties op de websites van Baaz, DagelijksAuto.nl en De Telegraaf.

 

Wil jij nu ook profiteren van free publicity? Lees dan meer over persberichten schrijven, persberichten versturen en digital PR.

 

Overtuigd dat PR ook jouw naamsbekendheid en autoriteit een boost gaat geven? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Wat is een persbericht

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

27 november 2024

Veel Nederlanders vergelijken zelden of nooit prijzen bij online aankoop

In hoeverre vergelijken we prijzen bij een online aankoop? Tijd voor Publiciteit vroeg het 1000 Nederlanders. Lees hier de resultaten!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

23 oktober 2024

Luistert Google mee met je gesprekken? Een op de drie Nederlanders denkt van wel!

Luistert Google stiekem mee met je gesprekken of is dat een fabeltje? Tijd voor Publiciteit vroeg 1000 Nederlanders hoe zij erover denken! Lees hier de resultaten….

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

1 oktober 2024

Googelen? Steeds meer Nederlanders zoeken via social media!

Steeds minder Nederlanders gebruiken Google als zoekmachine, zo blijkt uit onderzoek van digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit….

Frank Breukelman

Meer lezen