Over mij

Ik ben Frank Breukelman en ik kamp met een ernstige verslaving. Ja, laat ik het maar gewoon toegeven: ik ben een junk. Een nieuwsjunk welteverstaan. Mijn voelsprieten staan altijd uit, gericht op opmerkelijkheden. Continu vraag ik mezelf af hoe het kan dat bepaalde dingen gebeuren, of het allemaal wel klopt, waarom iemand iets zegt en meer van dit soort vragen. Maar bovenal zie ik overal een verhaal in. Vooral in cijfers.

Frank Breukelman - PR

Gegrepen door taal en data

Ik ben bevangen door taal. Al zolang ik me kan herinneren schrijf ik verhalen, gedichten, columns en andere teksten. Een roman gaat er beslist ooit komen. Verder ben ik zo’n vervelende taalpurist, die bijvoorbeeld gruwelt van onnodig Engels. Dat je het begrip free publicity op deze site tegenkomt is dan ook puur voor de SEO-waarde. Ja dááág, principes.

Al vroeg wist ik dat ik van taal en tekst mijn werk wilde maken. De combinatie met mijn ongekende zucht naar nieuws maakte dat de journalistiek lonkte. In Amsterdam studeerde ik Communicatie- en informatiewetenschappen, met journalistiek als afstudeerrichting, en deed ik onder meer onderzoek naar wat nieuws nou precies nieuws maakt. Wat zijn de kenmerken van het genre journalistiek? En denkt de journalist en de nieuwsgebruiker daar wel hetzelfde over?

Verhalen maken met data

Een van de belangrijkste nieuwswaarden zijn objectiviteit en feitelijkheid. Binnen het PR-vak staan deze waarden dan ook voorop. Wil je in het nieuws komen, dan is het belangrijk dat jouw verhaal verifieerbaar is. Daarbij fungeer jijzelf als duider van het nieuws, maar gáát het nieuws bij voorkeur niet over jou (of je product/dienst). Alleen objectieve verhalen maken immers kans het nieuws te halen.

Daarom ben ik gek op data. Cijfers vertellen zoveel meer dan de voor de hand liggende mening van een bedrijf. Ze vertellen de kern van je verhaal, waarbij jijzelf met jouw expertise deze data weer kunt duiden. Vrijwel alle persberichten die ik schrijf zijn dan ook gebaseerd op data. 

En vergis je niet: óók als jouw bedrijf niet zelf beschikt over een bak aan interessante klantdata, is er vrijwel altijd nieuws te maken. Denk aan externe data (de CBS-website is een ware goudmijn) of het doen van eigen (panel)onderzoek. Die cijfers kun je ook nog eens zelf gebruiken voor waardevolle doelgroepinzichten!

Waar journalistiek en marketing samenkwamen

In de beginjaren van mijn carrière verdiepte ik me verder in copywriting. Ik werkte als tekstschrijver en content marketeer voor verschillende organisaties. In die periode stelde ik me bij alles wat ik schreef ten doel dat het voor de lezer waarde moest hebben. Pure reclame herkennen mensen, daar prikken ze doorheen. Content moet te allen tijde wat vertellen. En dan bedoel ik niet “Koop dit product, nu!”.

Free publicity-specialist

Je merkt het al: in mijn hoofd vloeiden de werelden van de journalistiek en de marketing samen. Ik geloof in waardevolle content. En dan niet alleen waardevol voor het bedrijf dat erachter zit, maar vooral ook voor het publiek. Daarbij geloof ik dat er in ieder bedrijf een nieuwswaardig verhaal zit, al ben je er jezelf wellicht niet eens van bewust. Zo ontstond het idee om de belangen van bedrijven en de media te doen samensmelten. Een specialist in free publicity was geboren!

Laten we kennismaken!

Je weet nu het een en ander over wie ik ben en wat mij drijft. Tijd om jou en jouw doelen te leren kennen!