Zwolle
+31 6 48398534
frank@tijdvoorpubliciteit.nl

Free publicity

Je bent eruit: je wilt je naamsbekendheid vergroten door middel van free publicity. Gratis media-aandacht in plaats van dure advertenties in de krant of allerlei andere kostbare marketingcampagnes. Een goede keus! Zeker wanneer je een klein bedrijf bezit en niet beschikt over een onuitputtelijk marketingbudget. Gratis publiciteit kan je naamsbekendheid namelijk een enorme boost geven!

Hoe kun je free publicity genereren?

Free publicity – of gewoon gratis publiciteit – houdt in dat je de media benadert met een nieuwswaardig artikel over jouw bedrijf. Dit noemen we een persbericht. Van groot belang is dat het persbericht daadwerkelijk nieuws bevat, anders zal geen enkele redactie ook maar overwegen het bericht te plaatsen. “Autobedrijf Janssen verkoopt de beste occassions” is totaal niet interessant, doordat het commerciële aspect er veel te dik bovenop ligt. Maar “Autobedrijf Janssen ondersteunt maatschappelijk project voor vluchtelingenopvang” is dit natuurlijk wél. Zorg er dus voor dat je echt iets te vertellen hebt waar een journalist iets mee kan.

Hoe zorgen we voor een persbericht?

Voor het genereren van free publicity voor jouw bedrijf hebben we elkaars hulp nodig. Samen gaan we op zoek naar de verhalen die spelen binnen jouw onderneming. Heb je al een specifiek onderwerp voor een persbericht in gedachten? Dan moeten we gaan brainstormen over hoe we het insteken. Stap je er blanco in? Dan kom ik graag bij je langs, spreek met de mensen op de werkvloer terwijl mijn nieuwsradar op volle toeren draait. Ik ga op zoek naar de actuele verhalen binnen het bedrijf. En geloof me: zeker op regionaal niveau spelen er binnen ieder bedrijf projecten met potentiële nieuwswaarde.

Vervolgens bedenken we voor welke media het artikel relevant zou kunnen zijn. Iedereen wil natuurlijk het liefst free publicity in de Volkskrant of de Telegraaf halen, maar vaak is dit niet haalbaar en bovendien niet het meest wenselijk. Op regionaal niveau bereik je immers een veel specifiekere doelgroep, die aansluit bij het product of de dienst van jouw bedrijf. Nadat we hebben besloten op welke kranten en overige nieuwsbronnen we ons richten, ga ik aan de slag. Ik werk de tekst uit volgens de specifieke structuur van een persbericht, laat je deze checken en waar nodig passen we het bericht aan. En met wat geluk sta je de volgende dag al in de krant!

Een golf van free publicity aanzwengelen

Eén keer is natuurlijk leuk, maar het liefst wil je structureel in het nieuws zien te komen. In het ideale geval ‘ontdekken’ we dan ook een verhaal dat over een langere periode uit te rekken is. Langlopende projecten of ontwikkelingen die gepaard gaan met de actualiteit zijn hiervoor zeer geschikt. Met nieuwe ontwikkelingen binnen een interessant project kun je lezers namelijk geboeid houden en creëer je een golf van media-aandacht. Laat die nieuwe klanten maar komen!

Hierbij help ik je graag. Wil je een afspraak maken of gewoon een idee bij me pitchen? Laat het me dan weten!