Een onderzoek naar de emigratieplannen van Nederlanders trok volop de aandacht van lokale en regionale media. Uit welke regio’s willen de meeste mensen emigreren? Om die vraag te beantwoorden, maakte ik gebruik van een eigen panelonderzoek en openbaar beschikbare data van het CBS.
De uitdaging
Met deze PR-campagne wilden we specifiek regionale media bereiken. De focus lag op het behalen van een groot aantal publicaties, om de bekendheid en het backlinkprofiel van Verhuisoffertes.com in één keer een flinke boost te geven.
De uitwerking
Data-onderzoek
De opzet van deze digital PR-campagne was tweeledig. Ik keek namelijk zowel naar het aantal geëmigreerde Nederlanders per regio als naar de emigratieplannen die Nederlanders hebben. Voor de daadwerkelijke emigratiecijfers gebruikte ik recent geüpdatete data van het CBS. Daarmee kon ik schetsen in hoeverre het aantal emigranten de afgelopen jaren toe- of afgenomen is en kon ik bovendien per gemeente vaststellen welk deel van de bevolking vorig jaar emigreerde.
Verder bleek het CBS bij te houden naar welke landen mensen uit Nederland vertrokken. Dat bleek nogal vertekend door vluchtelingen die terugkeren naar hun land van herkomst. Zo nam het aantal ‘emigrerende’ Oekraïners sterk toe. Om een goed beeld te kunnen schetsen van ‘vrijwillige emigratie’ besloot ik te filteren op mensen die in Nederland geboren zijn.
Naast het gebruiken van deze openbare data deed ik namens Verhuisoffertes en in samenwerking met Panel Inzicht ook een eigen panelonderzoek onder duizend Nederlanders. Hen vroegen we onder meer in hoeverre zij van plan zijn te emigreren en zo ja: binnen welke termijn?
Contentcreatie
Op basis van deze data schreef ik een vrij uitgebreid onderzoeksverslag, dat we op de website van Verhuisoffertes publiceerden. Daar voegden we ook verschillende datavisualisaties aan toe. Denk aan grafieken, diagrammen, maar ook interactieve kaarten, waarop de regionale verschillen duidelijk zichtbaar werden.
De belangrijkste resultaten vatte ik samen in een persbericht, met daarin een verwijzing naar het volledige onderzoeksverslag op de website van Verhuisoffertes. Voor elke provincie herschreef ik het persbericht zo dat specifiek de verschillen tussen gemeenten in die provincie uitgelicht werden. Ook maakte ik een aparte variant specifiek gericht op media voor jongeren. Uit het onderzoek bleek namelijk dat vooral opvallend veel jongeren emigratieplannen hebben.
Distributie
Al met al hadden we dus vele varianten van dit persbericht. Voor alle twaalf provincies maakte ik een aparte perslijst met regionale en lokale media uit die provincies. Daarnaast maakte ik een perslijst met media gericht op jongeren en nog een meer algemene perslijst, waarin ik onder meer journalisten opnam die veel schrijven over de woningmarkt en economie in meer algemene zin.
De resultaten
Zoals beoogd leidde deze digital PR-campagne uiteindelijk vooral tot publicaties in regionale media. Maar liefst 37 lokale nieuwssites namen het persbericht over!
26 van deze publicaties bevatten bovendien een backlink naar Verhuisoffertes.com. Al met al leverde deze campagne een geschatte mediawaarde op van €28.000.