Digital PR: linkbuilding anno 2024

Zeg je anno 2024 ‘linkbuilding’, dan zeg je vrijwel automatisch ‘digital PR’. Steeds meer bedrijven die inzetten op online marketing zien in dat digital PR onmisbaar is binnen hun SEO-strategie. Ook marketingbureaus beginnen steeds vaker PR-linkbuilding als dienst aan te bieden. Digital PR is echter niet iets wat je erbij doet. Kies daarom voor de hulp van een échte PR-specialist met de broodnodige journalistieke achtergrond en ruim vier jaar ervaring in digital PR.

Wat is digital PR?

Is het online marketing? Is het PR? Digital PR bevindt zich op de dunne scheidslijn tussen deze twee disciplines. Het doel ervan ligt in de marketinghoek: meer naamsbekendheid en waardevolle backlinks naar jouw website genereren, om op die manier de online vindbaarheid en autoriteit van je site te vergroten. Dat doe je door nieuwswaardige content te produceren voor nieuwssites die relevant zijn voor jouw doelgroep. Daarmee stuur je op free publicity: gratis media-aandacht. Journalisten zien de meerwaarde van jouw verhaal voor hun lezers en publiceren het op hun website, vaak met een zeer waardevolle backlink naar jouw site.

Ook de beste gratis backlinks van nieuwssites met topautoriteit?

Start jouw digital PR-project samen met Tijd voor Publiciteit!

Het verschil met traditionele PR

Vooropgesteld: ‘digital PR’ is vooral een marketingterm voor ‘gewone’ PR, maar dan in het digitale tijdperk. De basis van digital PR is immers al meer dan een eeuw oud. Dat is namelijk het persbericht. Van oudsher was het doel daarvan vooral het creëren van naamsbekendheid en het beïnvloeden van het bedrijfsimago. Persberichten werden gepubliceerd in kranten en leidden tot nieuwsitems in tv- en radio-uitzendingen. Maar de afgelopen decennia is het nieuws natuurlijk steeds meer online geworden. En dat biedt een belangrijk extra voordeel van PR: kans op super waardevolle backlinks van nieuwssites met honderdduizenden, zo niet miljoenen bezoekers!

Hoe werkt digital PR bij Tijd voor Publiciteit?

Eén persbericht is geen persbericht is mijn uitgangspunt. Wil je dat digital PR echt werkt? Dan vergt dit focus en een PR-strategie voor de langere termijn. Een digital PR-traject beslaat in principe altijd minimaal één jaar, waarin ik vooraf een vast aantal publicaties en backlinks garandeer. Zo’n traject ziet er als volgt uit:

Om tot een succesvolle PR-strategie te komen is het essentieel om jouw branche te begrijpen. Welke ontwikkelingen spelen er? Welke mogelijke nieuwshaakjes zijn er? Zijn er concurrenten die al bezig zijn met (digital) PR? Deze zaken bespreken we als allereerst, om de kans van slagen van digital PR binnen jouw branche te kunnen bepalen.

We hebben nu een lijst met nieuwswaardige onderwerpen die op een logische manier aan jouw bedrijf te koppelen zijn. Nu is het tijd voor data-onderzoek. Voor vrijwel elke digital PR-campagne van Tijd voor Publiciteit vormen data namelijk de basis. Heb je zelf interessante klantdata die we kunnen gebruiken? Zijn er openbare data die we slim kunnen gebruiken? Of is het een goede optie om zelf een (panel)onderzoek te starten?

Nu is het tijd voor de eerste campagne. Die bestaat doorgaans uit één of meerdere persberichten rondom een thema. Ik verwerk de verzamelde data tot een nieuwswaardig verhaal, inclusief ondersteunende datavisualisaties. Afhankelijk van het onderwerp kan het mogelijk zijn om verschillende invalshoeken te kiezen. Op die manier kunnen we mogelijk media in verschillende niches aanspreken, met telkens een persbericht dat nét iets anders geschreven is, zodat het aansluit bij de betreffende doelgroep.

Als het persbericht af is stellen we een perslijst op. Hebben we meerdere invalshoeken voor deze digital PR-campagne, dan kunnen er meerdere perslijsten nodig zijn. Hiervoor heb ik toegang tot een van de grootste journalistendatabases, met contactgegevens van meer dan negenduizend journalisten. Door te filteren op zaken als doelgroep, rubriek, categorie en regio stellen we precies de perslijst samen die voor jouw persbericht relevant is.

Het belangrijkste doel van digital PR is natuurlijk het vergaren van backlinks. Daarvoor moeten de media echter wel een aanleiding hebben om in hun artikel een link op te nemen naar jouw site. Zomaar naar de homepage linken zullen ze niet gauw doen. Dat heeft voor hun lezers immers geen meerwaarde en komt commercieel over, hetgeen media juist willen voorkomen. 

 

Daarom plaatsen we (een variant van) het onderzoek als blog/nieuwsbericht op jouw website, eventueel inclusief extra datavisualisaties en achtergrondinformatie. De URL van dit bericht nemen we op in het persbericht. Zo hebben journalisten meer aanleiding om naar jouw site te linken. Uiteraard nemen we alsnog óók een link naar je homepage op. Dat is altijd mooi meegenomen!

Op een strategisch gekozen dag wordt jouw persbericht verstuurd naar de geselecteerde media. Daarvoor kunnen we een emailadres met jouw eigen domeinnaam gebruiken, voor meer betrouwbaarheid. Bovendien ontvang je op die manier ook eventuele reacties en vragen naar aanleiding van het persbericht in je inbox.

Meestal verschijnen de eerste publicaties direct al op de dag waarop het persbericht is verzonden. Maar dat betekent zeker niet dat het daarmee gedaan is. Het komt regelmatig voor dat er een week na verzending of zelfs nog later nog resultaten binnendruppelen. Deze publicaties monitor ik met daarvoor ontwikkelde software en houd ik bij in een spreadsheet. Zo kun jij eenvoudig zien wat deze digital PR-campagne heeft opgeleverd.

Digital PR linkbuilding: meer focus op inhoud

Bij digital PR zijn backlinks weliswaar hoofdzaak, maar hebben ze geen primaire focus. Die focus ligt namelijk volledig op de content. Deze moet dusdanig interessant en nieuwswaardig zijn, dat journalisten het de moeite waard vinden voor hun lezers. En dan komen de backlinks vanzelf; in meer dan 50 procent van de publicaties die ik door de jaren heen realiseerde, wordt een backlink geplaatst.

Deze focus op de inhoud maakt digital PR onderscheidend van traditionele linkbuildingtechnieken. We kennen allemaal de blogs met ‘vijf tips om…’, ‘de beste manier om…’, die geplaatst worden op websites die puur hiervoor zijn gebouwd. Websites zonder echte bezoekers en met kunstmatig opgekrikte autoriteitsscores. Kortom: blogs die uitsluitend voor Google geschreven zijn. Hetzelfde geldt uiteraard voor de befaamde directory links en partnerlinks op bedenkelijke websites.

Daarmee volsta je anno 2024 absoluut niet meer. Het Google-algoritme is dermate slim dat het op basis van inhoud zeer goed kan bepalen in hoeverre een partij daadwerkelijk een autoriteit is. Kortom: je moet ervoor zorgen dat jouw bedrijf als kennisbron bekend komt te staan. En hoe doe je dat beter dan door ervoor te zorgen dat de traditionele media over jouw bedrijf berichten? De traditionele media die – ook in deze tijd van fake news – nog altijd bekendstaan om hun objectieve blik. Als dat soort sites jouw bedrijf regelmatig als bron aanhalen, is dat voor Google hét signaal dat jij een partij bent die ertoe doet. Met of zonder backlink.

Linkbuilding tegen lage kosten

Digital PR is te beschouwen als een aanvulling op traditionele linkbuildingmethoden. Je wilt uiteraard nog altijd links vergaren naar landingspagina’s rondom specifieke zoekwoorden. Digital PR zorgt met name voor een meer autoritaire uitstraling van jouw website en jouw bedrijf als geheel. Het grote voordeel is daarnaast dat de backlinks die je hiermee vergaart in verhouding veel goedkoper zijn dan ingekochte links via de bekende wegen.

Voor een link op een regionale nieuwssite betaal je all gauw meerdere honderden euro’s. Voor vakmedia kan dit al snel oplopen tot richting de duizend euro of meer. En wil je een link op de website van een landelijke dagblad? Dan heb je aan tienduizend euro niet voldoende. Met slimme digital PR-campagnes kun je deze links gratis verkrijgen! Enkel en alleen door écht nieuwswaardige content aan te leveren. Zo kun je zelfs links krijgen van nieuwssites waarbij links verkrijgen tegen betaling überhaupt niet mogelijk is.

Waarom kiezen voor Tijd voor Publiciteit?

Frank Breukelman - digital PR specialist

Steeds meer marketingbureaus zien in dat traditionele linkbuilding (alleen) niet meer voldoende is. Google wordt steeds slimmer in het herkennen van trucs om de autoriteit van je website op te schroeven. Voorheen kwam je nog een heel eind met directory links, links op partnerpagina’s en links in nietszeggende blogs op websites zonder echte bezoekers. Maar anno 2024 moet de focus echt op inhoudelijke kwaliteit liggen. Laat zien dat je met jouw content écht iets toevoegt aan het internet. Laat zien dat jouw bedrijf écht een autoriteit binnen jouw branche is. Van slinkse links naar een sterk merk.

Alleen is (digital) PR een heel andere discipline dan traditionele SEO cq. linkbuilding. Waar de SEO-specialist van oudsher een commerciële marketingachtergrond heeft, moet je voor succesvolle digital PR-campagnes juist kunnen denken als een journalist. En dat is denken in nieuwswaarde. Denken in content die voor een enorm publiek het lezen waard is.

Start ook met digital PR!

Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden!