Scoren in de media

Media-aandacht

Wordt jouw bedrijf straks ook gratis genoemd in toonaangevende media?

Media-aandacht

Gratis media-aandacht scoren? Dat doe je zo!

Je wilt media-aandacht voor je bedrijf, maar je weet niet hoe. Natuurlijk, je kunt een radiospotje of advertentie in de krant inkopen, maar dat is maar tijdelijk én kost handen vol geld. Mogelijk zie je een concurrent wél regelmatig in het nieuws voorbijkomen. Hoe krijgt-ie het toch voor elkaar?

 

Met een bewezen, datagedreven aanpak, neem ik – Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit – je het werk uit handen. Media-aandacht vergaren is voor jouw bedrijf namelijk óók mogelijk, maar je moet kunnen denken als een journalist. Door maandelijks relevante persberichten te delen met de media, groeit jouw naamsbekendheid en je (online) autoriteit. En nee, daar hoef je niet elke maand een nieuw product voor te lanceren te hebben. Sterker nog: structureel gratis media-aandacht genereren doe je juist door géén commercieel verhaal te vertellen.

publicaties gerealiseerd
0 +
krijgt een backlink
0 %
gemiddelde mediawaarde
0 ,-

Wat is media-aandacht?

Tsja, is dat niet een beetje een overbodige vraag om te stellen? Ik hoor het je denken. Toch is het belangrijk om wat dieper in te gaan op de vraag wat media-aandacht nu precies inhoudt. Is een advertentie in de krant media-aandacht? Of een tv-commercial? Je zou kunnen beargumenteren van wel, maar met media-aandacht bedoelen we doorgaans publiciteit in de krant, op de radio, op tv of online, waarvoor je niet betaald hebt. Gratis publiciteit dus. Het doel ervan is om je bedrijf onder de aandacht te brengen van een breed publiek, zonder meteen het product dat of de dienst die je aanbiedt te promoten. Het verkrijgen van gratis media-aandacht kunnen we zodoende het best beschouwen als een indirecte vorm van reclame.

De voordelen van media-aandacht.

Het vergaren van free publicity is uiteraard geen doel an sich. Bedrijven die regelmatig (positief) in het nieuws komen, kennen vier belangrijke voordelen ten opzichte van concurrenten:

Het grote voordeel van gratis publiciteit, oftewel free publicity, laat zich waarschijnlijk wel raden. Lukt het jou regelmatig het nieuws te halen, dan neemt je naamsbekendheid toe. En naamsbekendheid is essentieel voor het slagen van marketingcampagnes. Daarbij komt dat gratis publiciteit in de vorm van een redactioneel stuk niet herkenbaar is als reclame. Zodoende is het zeer betrouwbaar en leidt het ook niet tot irritatie onder lezers. Sterker nog: door naar voren te komen in de media, neemt jouw autoriteit binnen je doelgroep toe!

Over zoekmachines gesproken: backlinks zijn nog altijd belangrijk om hoge posities in Google te bemachtigen. Maar linkbuilding is wel flink veranderd. Links van startpagina’s en nietszeggende blogjes zonder echte bezoekers werken steeds minder goed. Google hecht meer en meer waarde aan de context waarbinnen jouw bedrijf online genoemd wordt. Lukt het jou om media-aandacht te verkrijgen van bekende nieuwssites? Dan is de kans groot dat ze ook een link plaatsen naar jouw website. Dat zorgt voor een enorme impuls van je organische vindbaarheid in Google.
Veel bedrijven beginnen te laat met investeren in hun merk. Ze steken alleen tijd en geld in salesgerichte marketing, want er moet immers nú geld binnenkomen. Aandacht besteden aan je naamsbekendheid en imago is echter cruciaal omdat het zorgt voor loyale klanten en je onderscheidt van de concurrentie. Als je alleen maar focust op directe sales, bouw je geen emotionele band op met je doelgroep en hol je je merk uit. Je concurreert dan alleen op prijs en USP’s (die dus niet zo ‘unique’ zijn) die concurrenten makkelijk kunnen kopiëren.
Een merk met een betrouwbare status kan gemakkelijker de prijzen verhogen zonder klanten te verliezen. Daardoor kunnen bedrijven die regelmatig media-aandacht krijgen meer omzet genereren zonder daarvoor per se meer te hoeven verkopen. Wanneer klanten vertrouwen hebben in de kwaliteit en waarde van een merk, zijn ze bereid meer te betalen, waardoor het bedrijf minder afhankelijk wordt van prijsconcurrentie. Dit zorgt voor hogere winstmarges en de mogelijkheid om te investeren in verdere groei en innovatie.

Hoe krijg je gratis media-aandacht?

Er zijn meerdere manieren om media-aandacht te vergaren. Het makkelijkst is het als je bedrijf algemeen bekend is. Dan gaat het namelijk welhaast vanzelf. Start een grote woningcorporatie met een nieuwbouwproject of lanceert de Rabobank een handige app om je uitgaven mee bij te houden? Dan is een berichtje op de eigen website of social media al voldoende. De media zullen het uit zichzelf overnemen of naar je toekomen voor meer informatie.

 

Maar helaas werkt het verkrijgen van media-aandacht niet altijd zo eenvoudig: we zijn niet allemaal de Rabobank. Als mkb’er zul je er wat harder aan moeten trekken om de aandacht van de media op je te vestigen. Want als de media niet vanzelf naar jou toekomen, dan zul jij de media moeten opzoeken! Echter, je gaat natuurlijk niet zomaar naar de redactie van een willekeurige krant of nieuwssite met de vraag of ze een stukje over je willen schrijven. “Koop maar advertentieruimte in”, zo zal het antwoord luiden. Nee, wil je media-aandacht vergaren, dan zul je het concreter moeten aanpakken.

Genereer media-aandacht met een persbericht.

Een veelgebruikte en veruit de meest effectieve manier om aan media-aandacht te komen, is het schrijven van een persbericht. Een persbericht is soort concept-nieuwsbericht dat je naar de redactie van één of meerdere nieuwssites, kranten of andere media stuurt. 

 

Als je persbericht voldoet aan alle voorwaarden voor een goed nieuwsbericht, is de kans groot dat het één-op-één wordt overgenomen en geplaatst door het betreffende medium. Zeker wanneer dit een regionaal of vakmedium is: deze kampen doorgaans met flinke capaciteitsproblemen en staan te springen om nieuws. Maar met een goed persbericht kun je zelfs media-aandacht in landelijke media vergaren!

 

Voorwaarde voor media-aandacht op deze wijze is echter wel dat datgene wat je naar de krant verstuurt écht nieuws is. Dus geen verpakte advertentie. Vergeet niet dat je van het betreffende medium afhankelijk bent: de redactie bepaalt of je persbericht daadwerkelijk het nieuws haalt. Houd daarom voortdurend het doel dat je met het verkrijgen van media-aandacht nastreeft in je achterhoofd. Dit is immers het vergroten van je naamsbekendheid, niet het verkopen van het product of de dienst die je aanbiedt.

Creëer échte nieuwswaarde

Stel: je hebt een fietsenzaak in Zwolle en wilt de aandacht van de media via een persbericht. Een titel als ‘Janssen Tweewielers verkoopt nu ook elektrische bakfietsen’ zal dan niet werken: veel te commercieel en niet nieuwswaardig. Maar ‘In Zwolle gaan mensen het vaakst op de fiets naar hun werk’ zou wél een goede kunnen zijn. Deze titel wekt meteen interesse en verklapt niet meteen dat de betreffende fietsenzaak achter het bericht zit.

 

In het persbericht leg je vervolgens uit dat Janssen Tweewielers onderzoek heeft gedaan naar de manier waarop Nederlanders naar hun werk gaan. Geef hierbij een verklaring voor regionale verschillen en benoem de voordelen van fietsen naar het werk. Je hebt nu een nieuwswaardig en dus verzendklaar persbericht!

Gebruik data als betrouwbare basis

Zoals je in het voorbeeld hierboven al zag, vormen data de basis van een goed persbericht. Data zorgen er immers automatisch voor dat het persbericht niet over jou of je bedrijf gaat, maar over een ontwikkeling of heersende opinie binnen je sector. Dat maakt een datagedreven PR-bericht veel objectiever en daarmee de kans op media-aandacht aanzienlijk groter.

 

Hiervoor hoef je niet per se zelf interessante data te hebben, al is het wel een enorm voordeel. Maar ook externe databronnen kunnen een goede basis zijn om gratis media-aandacht te genereren. Een andere optie is – zoals in het voorbeeld hierboven – om data te vergaren met eigen onderzoek. In de praktijk zul je dit uitbesteden aan een marktonderzoeksbureau. Bij Tijd voor Publiciteit is dit een beproefd recept.

Data gebruiken voor media-aandacht

Cases

Voorbeelden van gerealiseerde gratis media-aandacht.

37 publicaties

€28K mediawaarde

Onderzoek naar de emigratieplannen van Nederlanders

25 publicaties

€39K mediawaarde

Onderzoek naar de capaciteit van de kinderopvang per gemeente in Nederland

56 publicaties

€56K mediawaarde

Eco-Electric Index domineert het regionieuws (+3x AD.nl!)

Wat kost het om in het nieuws te komen?

Als je zelf aan de slag gaat met PR, is media-aandacht in principe gratis. Echter, je moet er natuurlijk wel tijd in steken en dat is ook geld waard. Bovendien: als je niet precies weet wat je doet, is de kans groot dat de resultaten tegenvallen.

 

Besteed je je mediastrategie uit aan Tijd voor Publiciteit, dan heb je garantie op resultaat. Voor een vast bedrag per maand verschijn je gegarandeerd minimaal 100 of zelfs 150 keer per jaar in het nieuws. Die garantie is gebaseerd op de resultaten van meer dan 200 gerealiseerde PR-campagnes door de jaren heen.

Digital PR Start

Perfect voor starters en oprichters die Digital-PR nodig hebben en willen groeien.

900

per maand

Digital PR Plus

Perfect voor teams en bedrijven die hun groei willen garanderen.

1100

per maand

Digital PR Premium

Het pakket voor teams en bedrijven die het debat willen domineren.

1500

Bespaar €150/m

per maand

Eenmalig een persbericht versturen?

Dat kan! Je persbericht krijgt een basischeck op nieuwswaardigheid en eventuele taalfouten en wordt verstuurd naar een op maat gemaakte perslijst.

Aan de slag

Start ook met het scoren van gratis media-aandacht!

Als het goed is begrijp je nu precies waarom het verkrijgen van media-aandacht zich dubbel en dwars uitbetaalt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit. Dan gaan we als volgt te werk:

Frank heeft in korte tijd heel veel waarde toegevoegd, meteen zijn eerste persbericht leverde plaatsingen in voor ons grote en belangrijke media op. Duidelijk in de communicatie, proactief en gewoon erg prettig in de samenwerking.

Jasmijn Kok

Mede-oprichter van Nina.care

1. Kennismaking

We verkennen eerst welke nieuwswaardige haakjes er zijn binnen jouw branche En natuurlijk: hoe wil je dat jouw bedrijf gezien wordt?

2. Data-onderzoek

We zoeken uit in hoeverre jouw bedrijf zelf al over waardevolle data beschikt en of er interessante openbare databronnen zijn die we kunnen gebruiken. Ook het uitvoeren van een extern panelonderzoek behoort tot de mogelijkheden.

3. Persbericht schrijven

Deze data zetten we om in professioneel geschreven persberichten, die perfect aansluiten bij het journalistieke genre.

4. Persbericht versturen

Persbericht klaar? Dan maken we een perslijst met journalisten die veel over jouw vakgebied schrijven. We sturen hen het persbericht toe en geven extra toelichting als zij met vragen komen.