Werk aan je merk met media-aandacht

Dus, je bent op zoek naar media-aandacht voor je bedrijf? En het liefst voor nop? Dat is goed voor te stellen! Free publicity, ofwel gratis media-aandacht, is de voordeligste en één van de meest effectieve manieren van reclame maken. Media-aandacht kan je naamsbekendheid namelijk een enorme boost geven en daar zul je in de toekomst flink van profiteren! Immers, hoe meer mensen de naam van je bedrijf kennen, hoe groter de kans dat ze aan je zullen denken wanneer ze jouw product of dienst nodig hebben!

Benieuwd op welke manier free publicity-expert Frank Breukelman van Tijd voor publiciteit jouw bedrijf aan media-aandacht kan helpen? Vraag dan meteen volledig vrijblijvend een offerte aan!


Wat is media-aandacht?

Tsja, is dat niet een beetje een overbodige vraag om te stellen? Ik hoor het je denken. Toch is het belangrijk om wat dieper in te gaan op de vraag wat media-aandacht nu precies inhoudt. Is een advertentie in de krant media-aandacht? Of een tv-commercial? Je zou kunnen beargumenteren van wel, maar met media-aandacht bedoelen we doorgaans publiciteit in de krant, op de radio, op tv of online, waarvoor je niet betaald hebt. Gratis publiciteit dus. Het doel ervan is om je bedrijf onder de aandacht te brengen van een breed publiek, zonder meteen het product dat of de dienst die je aanbiedt te promoten. Het verkrijgen van media-aandacht kunnen we zodoende het best beschouwen als een indirecte vorm van reclame.

Hoe krijg je media-aandacht?

Oké, dus de bedoeling is om in het nieuws te komen, daar komt het op neer. Maar hoe pak je dit aan? Wel, er zijn – het zal je niet verbazen – meerdere manieren om media-aandacht te vergaren. Het makkelijkst is het als je bedrijf algemeen bekend is. Dan gaat het namelijk welhaast vanzelf. Start een grote woningcorporatie met een nieuwbouwproject of lanceert de Rabobank een handige app om je uitgaven mee bij te houden? Dan is een berichtje op de eigen website of social media al voldoende. De media zullen het uit zichzelf overnemen of naar je toekomen voor meer informatie.

Maar helaas werkt het verkrijgen van media-aandacht niet altijd zo eenvoudig: we zijn niet allemaal de Rabobank. Als zelfstandig ondernemer of mkb’er zul je er wat harder aan moeten trekken om de aandacht van de media op je te vestigen. Want als de media niet vanzelf naar jou toekomen, dan zul jij de media moeten opzoeken! Echter, je gaat natuurlijk niet zomaar naar de redactie van de regionale krant met de vraag of ze een stukje over je willen schrijven. “Koop maar advertentieruimte in”, zo zal het antwoord luiden. Nee, wil je media-aandacht vergaren, dan zul je het concreter moeten aanpakken.

Een persbericht schrijven

Een veelgebruikte en veruit de meest effectieve manier om aan media-aandacht te komen, is het schrijven van een persbericht. Dit is een soort concept-nieuwsbericht dat je naar de redactie van één of meerdere nieuwssites, kranten of andere media stuurt. Als je persbericht voldoet aan alle voorwaarden voor een goed nieuwsbericht, is de kans groot dat het integraal wordt overgenomen en geplaatst door het betreffende medium. Zeker wanneer dit een regionale krant of site is: deze kampen doorgaans met flinke capaciteitsproblemen en staan te springen om nieuws!

Voorwaarde voor media-aandacht op deze wijze is echter wel dat datgene wat je naar de krant stuurt écht nieuws is. Dus geen verpakte advertentie. Vergeet niet dat je van het betreffende medium afhankelijk bent: de redactie bepaalt of je persbericht daadwerkelijk het nieuws haalt. Houd daarom voortdurend het doel dat je met het verkrijgen van media-aandacht nastreeft in je achterhoofd. Dit is immers het vergroten van je naamsbekendheid, niet rechtstreeks het verkopen van het product of de dienst die je aanbiedt.

Creëer nieuwswaardigheid

Stel: je hebt een fietsenzaak in Zwolle en wilt de aandacht van de media via een persbericht. Een titel als De beste fietsen in Zwolle koopt u bij Janssen Tweewielers zal dan niet werken: veel te commercieel en niet nieuwswaardig. Maar Elektrische fiets in Zwolle steeds populairder zou wél een goede kunnen zijn. Deze wekt meteen interesse en verklapt niet meteen dat de betreffende fietsenzaak achter het bericht zit. In het persbericht leg je vervolgens uit dat er bij Janssen Tweewielers het afgelopen halfjaar opvallend meer elektrische fietsen zijn verkocht dan voorheen. Geef hiervoor je eigen verklaring, noem vooral ook cijfers die je bewering ondersteunen, verwijs naar de heersende CO2-problematiek – maatschappelijke issues werken altijd goed – en je hebt een verzendklaar persbericht!

Andere geschikte onderwerpen om media-aandacht mee te vergaren zijn onder meer:

  • Een verhuizing of uitbreiding;
  • Een jubileum;
  • Een evenement;
  • Onderzoeksresultaten;
  • Een nieuw, revolutionair product;
  • Een bezoekje van een beroemdheid;
  • En zo zijn er nog talloze andere onderwerpen!

Benieuwd naar hoe een goed persbericht eruit hoort te zien? Bekijk dan hier twee voorbeelden van een goed én een slecht persbericht.

Andere manieren om media-aandacht te genereren

Hoewel het de populairste en meest effectieve methode is, zijn er naast het persbericht natuurlijk nog andere manieren om de media te doen bewegen over je te berichten. Met een opvallend evenement of anderssoortige PR-stunt trek je al gauw de aandacht van de media. In het opzetten hiervan gaat echter vaak wel een hoop tijd en geld zitten. Kijk maar eens naar deze vijf voorbeelden van free publicity.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Wil je ook maar wat graag het nieuws halen? Dan help ik je graag bij het opstellen en versturen van een persbericht of het bedenken van een andere manier om media-aandacht te verkrijgen! Neem dus gauw contact op via onderstaand contactformulier, frank@tijdvoorpubliciteit.nl of +31 6 48398534 en vergroot ook de naamsbekendheid van jouw bedrijf met gratis media-aandacht!

Neem contact op

    Media-aandacht
    Media-aandacht