Gratis media-aandacht scoren? Dat doe je zo!
Je wilt media-aandacht voor je bedrijf, maar je weet niet hoe. Natuurlijk, je kunt een radiospotje of advertentie in de krant inkopen, maar dat is maar tijdelijk én kost handen vol geld. Mogelijk zie je een concurrent wél regelmatig in het nieuws voorbijkomen. Hoe krijgt-ie het toch voor elkaar?
Met een bewezen, datagedreven aanpak, neem ik – Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit – je het werk uit handen. Media-aandacht vergaren is voor jouw bedrijf namelijk óók mogelijk, maar je moet kunnen denken als een journalist. Door maandelijks relevante persberichten te delen met de media, groeit jouw naamsbekendheid en je (online) autoriteit. En nee, daar hoef je niet elke maand een nieuw product voor te lanceren te hebben. Sterker nog: structureel gratis media-aandacht genereren doe je juist door géén commercieel verhaal te vertellen.
Ook structureel het nieuws halen?
Neem contact op!
Wat is media-aandacht?
Tsja, is dat niet een beetje een overbodige vraag om te stellen? Ik hoor het je denken. Toch is het belangrijk om wat dieper in te gaan op de vraag wat media-aandacht nu precies inhoudt. Is een advertentie in de krant media-aandacht? Of een tv-commercial? Je zou kunnen beargumenteren van wel, maar met media-aandacht bedoelen we doorgaans publiciteit in de krant, op de radio, op tv of online, waarvoor je niet betaald hebt. Gratis publiciteit dus. Het doel ervan is om je bedrijf onder de aandacht te brengen van een breed publiek, zonder meteen het product dat of de dienst die je aanbiedt te promoten. Het verkrijgen van gratis media-aandacht kunnen we zodoende het best beschouwen als een indirecte vorm van reclame.
De voordelen van media-aandacht
Het vergaren van free publicity is uiteraard geen doel an sich. Bedrijven die regelmatig (positief) in het nieuws komen, kennen vier belangrijke voordelen ten opzichte van concurrenten:
Efficiëntere online marketing
Gratis backlinks
Over zoekmachines gesproken: backlinks zijn nog altijd belangrijk om hoge posities in Google te bemachtigen. Maar linkbuilding is wel flink veranderd. Links van startpagina’s en nietszeggende blogjes zonder echte bezoekers werken steeds minder goed. Google hecht meer en meer waarde aan de context waarbinnen jouw bedrijf online genoemd wordt. Lukt het jou om media-aandacht te verkrijgen van bekende nieuwssites? Dan is de kans groot dat ze ook een link plaatsen naar jouw website. Dat zorgt voor een enorme impuls van je organische vindbaarheid in Google.
Stabiele concurrentiepositie
Prijsflexibiliteit
Hoe krijg je gratis media-aandacht?
Er zijn meerdere manieren om media-aandacht te vergaren. Het makkelijkst is het als je bedrijf algemeen bekend is. Dan gaat het namelijk welhaast vanzelf. Start een grote woningcorporatie met een nieuwbouwproject of lanceert de Rabobank een handige app om je uitgaven mee bij te houden? Dan is een berichtje op de eigen website of social media al voldoende. De media zullen het uit zichzelf overnemen of naar je toekomen voor meer informatie.
Maar helaas werkt het verkrijgen van media-aandacht niet altijd zo eenvoudig: we zijn niet allemaal de Rabobank. Als mkb’er zul je er wat harder aan moeten trekken om de aandacht van de media op je te vestigen. Want als de media niet vanzelf naar jou toekomen, dan zul jij de media moeten opzoeken! Echter, je gaat natuurlijk niet zomaar naar de redactie van een willekeurige krant of nieuwssite met de vraag of ze een stukje over je willen schrijven. “Koop maar advertentieruimte in”, zo zal het antwoord luiden. Nee, wil je media-aandacht vergaren, dan zul je het concreter moeten aanpakken.
Een veelgebruikte en veruit de meest effectieve manier om aan media-aandacht te komen, is het schrijven van een persbericht. Een persbericht is soort concept-nieuwsbericht dat je naar de redactie van één of meerdere nieuwssites, kranten of andere media stuurt. Als je persbericht voldoet aan alle voorwaarden voor een goed nieuwsbericht, is de kans groot dat het één-op-één wordt overgenomen en geplaatst door het betreffende medium. Zeker wanneer dit een regionaal of vakmedium is: deze kampen doorgaans met flinke capaciteitsproblemen en staan te springen om nieuws. Maar met een goed persbericht kun je zelfs media-aandacht in landelijke media vergaren!
Voorwaarde voor media-aandacht op deze wijze is echter wel dat datgene wat je naar de krant stuurt écht nieuws is. Dus geen verpakte advertentie. Vergeet niet dat je van het betreffende medium afhankelijk bent: de redactie bepaalt of je persbericht daadwerkelijk het nieuws haalt. Houd daarom voortdurend het doel dat je met het verkrijgen van media-aandacht nastreeft in je achterhoofd. Dit is immers het vergroten van je naamsbekendheid, niet het verkopen van het product of de dienst die je aanbiedt.
Stel: je hebt een fietsenzaak en wilt de aandacht van de media via een persbericht. Een titel als Janssen Tweewielers verkoopt nu ook elektrische bakfietsen zal dan niet werken: veel te commercieel en niet nieuwswaardig. Maar In Zwolle gaan mensen het vaakst op de fiets naar hun werk zou wél een goede kunnen zijn. Deze wekt meteen interesse en verklapt niet meteen dat de betreffende fietsenzaak achter het bericht zit. In het persbericht leg je vervolgens uit dat Janssen Tweewielers onderzoek heeft gedaan naar de manier waarop Nederlanders naar hun werk gaan. Geef hierbij een verklaring voor regionale verschillen en benoem de voordelen van fietsen naar het werk. Je hebt nu een nieuwswaardig en dus verzendklaar persbericht!
Zoals je in het voorbeeld hierboven al zag, vormen data de basis van een goed persbericht. Data zorgen er immers automatisch voor dat het persbericht niet over jou of je bedrijf gaat, maar over een ontwikkeling of heersende opinie binnen je sector. Dat maakt een datagedreven PR-bericht veel objectiever en daarmee de kans op media-aandacht aanzienlijk groter.
Hiervoor hoef je niet per se zelf interessante data te hebben, al is het wel een enorm voordeel. Maar ook externe databronnen kunnen een goede basis zijn om gratis media-aandacht te genereren. Een andere optie is – zoals in het voorbeeld hierboven – om data te vergaren met eigen onderzoek. In de praktijk zul je dit uitbesteden aan een marktonderzoeksbureau. Bij Tijd voor Publiciteit is dit een beproefd recept.
Wat kost het om in het nieuws te komen?
Als je zelf aan de slag gaat met PR, is media-aandacht in principe gratis. Echter, je moet er natuurlijk wel tijd in steken en dat is ook geld waard. Bovendien: als je niet precies weet wat je doet, is de kans groot dat de resultaten tegenvallen.
Besteed je je mediastrategie uit aan Tijd voor Publiciteit, dan heb je garantie op resultaat. Voor een vast bedrag per maand verschijn je gegarandeerd minimaal 100, 150 of zelfs 200 keer per jaar in het nieuws. Die garantie is gebaseerd op de resultaten van meer dan 200 gerealiseerde PR-campagnes door de jaren heen.
BasisBoost
Dé PR-starterkit- Minimaal 100 publicaties per jaar
- Minimaal 50 backlinks
- Minimaal 8 PR-campagnes
- Bijna maandelijks in het nieuws
- Maximaal € 180 per backlink
Prijzen op basis van een jaarabonnement
ImpactImpuls
Werk verder aan je autoriteit- Minimaal 150 publicaties per jaar
- Minimaal 75 backlinks
- Minimaal 12 PR-campagnes
- Maandelijks in het nieuws
- Maximaal € 167 per backlink
MarktMeester
Domineer het debat in jouw sector- Minimaal 200 publicaties per jaar
- Minimaal 100 backlinks
- Minimaal 16 PR-campagnes
- Meermaals per maand in het nieuws
- Maximaal € 160 per backlink
BasisBoost
Dé PR-starterkit- Minimaal 100 publicaties per jaar
- Minimaal 50 backlinks
- Minimaal 8 PR-campagnes
- Bijna maandelijks in het nieuws
- Maximaal € 180 per backlink
ImpactImpuls
Werk verder aan je autoriteit- Minimaal 150 publicaties per jaar
- Minimaal 75 backlinks
- Minimaal 12 PR-campagnes
- Maandelijks in het nieuws
- Maximaal € 167 per backlink
MarktMeester
Domineer het debat in jouw sector- <