Kosteloos in het nieuws

Gratis publiciteit

Scoort jouw bedrijf straks ook gratis publiciteit in deze media?

Gratis publiciteit: zo scoor jij in de media!

Het genereren van gratis publiciteit is dé manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Gratis media-aandacht in plaats van dure advertenties in de krant of allerlei andere kostbare marketingcampagnes. Een goede keus! Niet alleen voor grote bedrijven, maar zeker ook voor de kleinere mkb’er die niet beschikt over een onuitputtelijk marketingbudget. Gratis publiciteit kan je naamsbekendheid namelijk een enorme boost geven!

Ben jij ook klaar om gratis publiciteit te vergaren? Neem dan contact op met PR-specialist Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit!

Gratis publiciteit

Wat is de betekenis van gratis publiciteit?

Gratis publiciteit is media-aandacht voor jouw bedrijf, zonder dat je het medium dat over je bericht hiervoor betaalt. Gratis in de krant, op tv of op de radio, dus. Over het algemeen betreft gratis publiciteit positieve aandacht, aangezien jijzelf de initiator van de berichtgeving bent. Het gaat hierbij om een nieuwsartikel over jouw bedrijf, geen advertentie. Dit maakt gratis publiciteit een uiterst geloofwaardige manier van reclame maken.

Is 'gratis' publiciteit écht gratis?

Gratis publiciteit is gratis in die zin dat je, zoals gezegd, niet betaalt voor de plaatsing van het nieuwsbericht. Wel dien je natuurlijk tijd te steken in het opstellen van een persbericht en tijd is geld. Daarnaast valt het voor te stellen dat jouw kwaliteiten op een ander vlak liggen en je wel hulp kunt gebruiken van een ervaren tekstschrijver en journalist. Hoe dan ook: met gratis publiciteit via een persbericht ben je vele keren goedkoper uit dan met het plaatsen van een dure advertentie. Het is bovendien een stuk effectiever!

Zo krijgt jouw merk een boost dankzij gratis publiciteit.

Met gratis publiciteit bouw je aan een sterk, betrouwbaar en toekomstbestendig merk.

Het grote voordeel van gratis publiciteit, oftewel free publicity, laat zich waarschijnlijk wel raden. Lukt het jou regelmatig het nieuws te halen, dan neemt je naamsbekendheid toe. En naamsbekendheid is essentieel voor het slagen van marketingcampagnes. Daarbij komt dat gratis publiciteit in de vorm van een redactioneel stuk niet herkenbaar is als reclame. Zodoende is het zeer betrouwbaar en leidt het ook niet tot irritatie onder lezers. Sterker nog: door naar voren te komen in de media, neemt jouw autoriteit binnen je doelgroep toe!

Over zoekmachines gesproken: backlinks zijn nog altijd belangrijk om hoge posities in Google te bemachtigen. Maar linkbuilding is wel flink veranderd. Links van startpagina’s en nietszeggende blogjes zonder echte bezoekers werken steeds minder goed. Google hecht meer en meer waarde aan de context waarbinnen jouw bedrijf online genoemd wordt. Lukt het jou om media-aandacht te verkrijgen van bekende nieuwssites? Dan is de kans groot dat ze ook een link plaatsen naar jouw website. Dat zorgt voor een enorme impuls van je organische vindbaarheid in Google.
Veel bedrijven beginnen te laat met investeren in hun merk. Ze steken alleen tijd en geld in salesgerichte marketing, want er moet immers nú geld binnenkomen. Aandacht besteden aan je naamsbekendheid en imago is echter cruciaal omdat het zorgt voor loyale klanten en je onderscheidt van de concurrentie. Als je alleen maar focust op directe sales, bouw je geen emotionele band op met je doelgroep en hol je je merk uit. Je concurreert dan alleen op prijs en USP’s (die dus niet zo ‘unique’ zijn) die concurrenten makkelijk kunnen kopiëren.
Een merk met een betrouwbare status kan gemakkelijker de prijzen verhogen zonder klanten te verliezen. Daardoor kunnen bedrijven die regelmatig media-aandacht krijgen meer omzet genereren zonder daarvoor per se meer te hoeven verkopen. Wanneer klanten vertrouwen hebben in de kwaliteit en waarde van een merk, zijn ze bereid meer te betalen, waardoor het bedrijf minder afhankelijk wordt van prijsconcurrentie. Dit zorgt voor hogere winstmarges en de mogelijkheid om te investeren in verdere groei en innovatie.

Voor wie werkt het?

Gratis publiciteit werkt voor ieder bedrijf en iedere ondernemer. De één moet er echter hard voor werken (of hulp inschakelen natuurlijk), terwijl publiciteit een ander aangewaaid lijkt te komen. Dit laatste geldt voor grote bedrijven. Die hebben namelijk een bepaalde mate van autoriteit, waardoor iedere poep of scheet nieuwswaardig (b)lijkt te zijn.

 

Stel: de Rabobank lanceert een nieuwe app. Dan staat dit dezelfde dag nog op alle nieuwssites. Maar doet een kleine ondernemer dit, dan moet hij of zij doorgaans zelf de (lokale) media benaderen om een persbericht gepubliceerd te krijgen. Lukt dat en blijkt je idee écht een gat in de markt? Dan pikken de landelijke kranten het vervolgens ongewijfeld ook op.

Cases

Deze bedrijven kregen al gratis publiciteit.

37 publicaties

€28K mediawaarde

Onderzoek naar de emigratieplannen van Nederlanders

25 publicaties

€39K mediawaarde

Onderzoek naar de capaciteit van de kinderopvang per gemeente in Nederland

56 publicaties

€56K mediawaarde

Eco-Electric Index domineert het regionieuws (+3x AD.nl!)

Hoe kun je gratis publiciteit genereren?

Een persbericht vormt vaak de basis voor het genereren van gratis media-aandacht. Wat een persbericht precies inhoudt, kun je elders lezen, maar kort samengevat is het een volledig uitgewerkt nieuwsartikel dat je aanbiedt aan journalisten. Belangrijk is dat het geen commerciële toon mag hebben, omdat dit voor journalisten niet interessant is. Het draait om nieuwswaarde, en die is vaak te vinden in data: dit kan eigen data zijn, externe gegevens of uitkomsten van een eigen onderzoek. Jouw bedrijf fungeert daarbij als een geloofwaardige bron die de informatie helder interpreteert.

 

Het onderwerp van het persbericht moet vanzelfsprekend aansluiten bij je bedrijfsactiviteiten. Stel dat je een makelaarskantoor runt, dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek presenteren met de uitkomst: “Twee op de drie starters kiezen voor een appartement, blijkt uit onderzoek van Makelaardij De Vries.” Als je echter een onderzoek publiceert over de populairste vakantiebestemmingen, zal iedere journalist zich afvragen waarom jouw bedrijf hierover bericht. De kans op publicatie is dan klein, en mocht het wel worden opgepikt, bereik je waarschijnlijk niet de doelgroep die voor jou van belang is.

Zo werkt het

Hoe schrijf je een persbericht?

Samenwerken met Frank voor onze PR-campagnes is de afgelopen jaren een absolute meerwaarde gebleken. Hij heeft ons geholpen om onze online zichtbaarheid te vergroten en naamsbekendheid te verhogen.

Frank doet dit met een creatieve aanpak en strategisch inzicht, om zo pakkende en relevante persberichten voor Slimster te publiceren. Zijn ervaring met duurzame producten als zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen zorgt ervoor dat hij precies weet wat voor onderzoeken en PR-berichten het best passen!

Marvin Grouw

Content Manager bij Slimster

Het persbericht als basis voor gratis publiciteit

De basis van gratis publiciteit vormt in de regel dus een persbericht. Dit is als het ware een kant-en-klaar nieuwsbericht, dat een journalist in principe één-op-één kan (en mag) overnemen. De meer serieuze media geven er echter vaak nog hun eigen draai aan, door bijvoorbeeld extra bronnen te raadplegen of het iets te herschrijven. 

 

Hoe dan ook: het is essentieel je persbericht zo te schrijven dat je direct de aandacht van de ontvangende journalisten trekt. Grote kans namelijk dat zij dagelijks tientallen, zo niet honderden mails ontvangen. Je bericht moet er dan direct uitspringen.

 

Dat doe je door een persbericht volgens de zogeheten ‘omgekeerde-piramidestructuur’ te schrijven. In het kort komt het erop neer dat je het belangrijkste nieuwsfeit bovenaan zet, zodat de ontvanger direct ziet of het voor hem of haar interessant is om mee aan de slag te gaan. Dat begint ook al met het onderwerp van je email. Zorg ervoor dat deze duidelijk is en al uitlegt welk nieuws jij te melden hebt.

Hulp nodig om gratis
publiciteit te genereren?

Zwengel een golf van gratis publiciteit aan!

Eén keer gratis publiciteit is natuurlijk leuk, maar het liefst wil je elke maand in het nieuws zien te komen. Sterker nog: PR werkt pas echt als je er structureel werk van maakt. Hierbij help ik je graag. Met datagedreven PR-campagnes zorgen we voor meer naamsbekendheid en daardoor meer omzet dankzij gratis publiciteit!