Kosteloos in het nieuws
Het genereren van gratis publiciteit is dé manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Gratis media-aandacht in plaats van dure advertenties in de krant of allerlei andere kostbare marketingcampagnes. Een goede keus! Niet alleen voor grote bedrijven, maar zeker ook voor de kleinere mkb’er die niet beschikt over een onuitputtelijk marketingbudget. Gratis publiciteit kan je naamsbekendheid namelijk een enorme boost geven!
Ben jij ook klaar om gratis publiciteit te vergaren? Neem dan contact op met PR-specialist Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit!
Gratis publiciteit is media-aandacht voor jouw bedrijf, zonder dat je het medium dat over je bericht hiervoor betaalt. Gratis in de krant, op tv of op de radio, dus. Over het algemeen betreft gratis publiciteit positieve aandacht, aangezien jijzelf de initiator van de berichtgeving bent. Het gaat hierbij om een nieuwsartikel over jouw bedrijf, geen advertentie. Dit maakt gratis publiciteit een uiterst geloofwaardige manier van reclame maken.
Gratis publiciteit is gratis in die zin dat je, zoals gezegd, niet betaalt voor de plaatsing van het nieuwsbericht. Wel dien je natuurlijk tijd te steken in het opstellen van een persbericht en tijd is geld. Daarnaast valt het voor te stellen dat jouw kwaliteiten op een ander vlak liggen en je wel hulp kunt gebruiken van een ervaren tekstschrijver en journalist. Hoe dan ook: met gratis publiciteit via een persbericht ben je vele keren goedkoper uit dan met het plaatsen van een dure advertentie. Het is bovendien een stuk effectiever!
Met gratis publiciteit bouw je aan een sterk, betrouwbaar en toekomstbestendig merk.
Het grote voordeel van gratis publiciteit, oftewel free publicity, laat zich waarschijnlijk wel raden. Lukt het jou regelmatig het nieuws te halen, dan neemt je naamsbekendheid toe. En naamsbekendheid is essentieel voor het slagen van marketingcampagnes. Daarbij komt dat gratis publiciteit in de vorm van een redactioneel stuk niet herkenbaar is als reclame. Zodoende is het zeer betrouwbaar en leidt het ook niet tot irritatie onder lezers. Sterker nog: door naar voren te komen in de media, neemt jouw autoriteit binnen je doelgroep toe!
Gratis publiciteit werkt voor ieder bedrijf en iedere ondernemer. De één moet er echter hard voor werken (of hulp inschakelen natuurlijk), terwijl publiciteit een ander aangewaaid lijkt te komen. Dit laatste geldt voor grote bedrijven. Die hebben namelijk een bepaalde mate van autoriteit, waardoor iedere poep of scheet nieuwswaardig (b)lijkt te zijn.
Stel: de Rabobank lanceert een nieuwe app. Dan staat dit dezelfde dag nog op alle nieuwssites. Maar doet een kleine ondernemer dit, dan moet hij of zij doorgaans zelf de (lokale) media benaderen om een persbericht gepubliceerd te krijgen. Lukt dat en blijkt je idee écht een gat in de markt? Dan pikken de landelijke kranten het vervolgens ongewijfeld ook op.
Cases
37 publicaties
€28K mediawaarde
25 publicaties
€39K mediawaarde
56 publicaties
€56K mediawaarde
Een persbericht vormt vaak de basis voor het genereren van gratis media-aandacht. Wat een persbericht precies inhoudt, kun je elders lezen, maar kort samengevat is het een volledig uitgewerkt nieuwsartikel dat je aanbiedt aan journalisten. Belangrijk is dat het geen commerciële toon mag hebben, omdat dit voor journalisten niet interessant is. Het draait om nieuwswaarde, en die is vaak te vinden in data: dit kan eigen data zijn, externe gegevens of uitkomsten van een eigen onderzoek. Jouw bedrijf fungeert daarbij als een geloofwaardige bron die de informatie helder interpreteert.
Het onderwerp van het persbericht moet vanzelfsprekend aansluiten bij je bedrijfsactiviteiten. Stel dat je een makelaarskantoor runt, dan kun je bijvoorbeeld een onderzoek presenteren met de uitkomst: “Twee op de drie starters kiezen voor een appartement, blijkt uit onderzoek van Makelaardij De Vries.” Als je echter een onderzoek publiceert over de populairste vakantiebestemmingen, zal iedere journalist zich afvragen waarom jouw bedrijf hierover bericht. De kans op publicatie is dan klein, en mocht het wel worden opgepikt, bereik je waarschijnlijk niet de doelgroep die voor jou van belang is.
Zo werkt het
Marvin Grouw
Content Manager bij Slimster
De basis van gratis publiciteit vormt in de regel dus een persbericht. Dit is als het ware een kant-en-klaar nieuwsbericht, dat een journalist in principe één-op-één kan (en mag) overnemen. De meer serieuze media geven er echter vaak nog hun eigen draai aan, door bijvoorbeeld extra bronnen te raadplegen of het iets te herschrijven.
Hoe dan ook: het is essentieel je persbericht zo te schrijven dat je direct de aandacht van de ontvangende journalisten trekt. Grote kans namelijk dat zij dagelijks tientallen, zo niet honderden mails ontvangen. Je bericht moet er dan direct uitspringen.
Dat doe je door een persbericht volgens de zogeheten ‘omgekeerde-piramidestructuur’ te schrijven. In het kort komt het erop neer dat je het belangrijkste nieuwsfeit bovenaan zet, zodat de ontvanger direct ziet of het voor hem of haar interessant is om mee aan de slag te gaan. Dat begint ook al met het onderwerp van je email. Zorg ervoor dat deze duidelijk is en al uitlegt welk nieuws jij te melden hebt.
Eén keer gratis publiciteit is natuurlijk leuk, maar het liefst wil je elke maand in het nieuws zien te komen. Sterker nog: PR werkt pas echt als je er structureel werk van maakt. Hierbij help ik je graag. Met datagedreven PR-campagnes zorgen we voor meer naamsbekendheid en daardoor meer omzet dankzij gratis publiciteit!