Gratis publiciteit: zo scoor jij in de media!
Het genereren van gratis publiciteit is dé manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Gratis media-aandacht in plaats van dure advertenties in de krant of allerlei andere kostbare marketingcampagnes. Een goede keus! Niet alleen voor grote bedrijven, maar zeker ook voor de kleinere mkb’er die niet beschikt over een onuitputtelijk marketingbudget. Gratis publiciteit kan je naamsbekendheid namelijk een enorme boost geven!
Ben jij ook klaar om gratis publiciteit te vergaren? Neem dan contact op met PR-specialist Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit!
De betekenis van gratis publiciteit
Gratis publiciteit is media-aandacht voor jouw bedrijf, zonder dat je het medium dat over je bericht hiervoor betaalt. Gratis in de krant, op tv of op de radio, dus. Over het algemeen betreft gratis publiciteit positieve aandacht, aangezien jijzelf de initiator van de berichtgeving bent. Het gaat hierbij om een nieuwsartikel over jouw bedrijf, geen advertentie. Dit maakt gratis publiciteit een uiterst geloofwaardige manier van reclame maken.
Is gratis publiciteit écht gratis?
Gratis publiciteit is gratis in die zin dat je, zoals gezegd, niet betaalt voor de plaatsing van het nieuwsbericht. Wel dien je natuurlijk tijd te steken in het opstellen van een persbericht en tijd is geld. Daarnaast valt het voor te stellen dat jouw kwaliteiten op een ander vlak liggen en je wel hulp kunt gebruiken van een ervaren tekstschrijver en journalist. Hoe dan ook: met gratis publiciteit via een persbericht ben je vele keren goedkoper uit dan met het plaatsen van een dure advertentie. Het is bovendien een stuk effectiever!
De voordelen van gratis publiciteit
Het grote voordeel van free publicity laat zich waarschijnlijk wel raden. Lukt het jou regelmatig het nieuws te halen, dan neemt je naamsbekendheid toe. En naamsbekendheid is essentieel voor het slagen van marketingcampagnes. Daarbij komt dat gratis publiciteit in de vorm van een redactioneel stuk niet herkenbaar is als reclame. Zodoende is het zeer betrouwbaar en leidt het ook niet tot irritatie onder lezers. Sterker nog: door naar voren te komen in de media, neemt jouw autoriteit binnen je doelgroep toe!
Impact op de langere termijn
Uit bovenstaande zou je kunnen afleiden dat free publicity vooral op de lange termijn zijn vruchten afwerpt. Immers: naamsbekendheid heb je niet van de ene op de andere dag. En dat klopt: wil je écht in het hoofd van je doelgroep komen te zitten, dan is het essentieel structureel aandacht te besteden aan je PR-strategie. Maak een plan waarmee je maandelijks of in elk geval elk kwartaal een goed persbericht te delen hebt. Zo gaan journalisten jouw bedrijfsnaam ook herkennen en neemt de tijd op publicatie – en dus gratis publiciteit – aanzienlijk toe.
Digital PR
Daarnaast is er ook een direct voordeel van gratis publiciteit. We hebben het dan over digital PR. Gezien het feit dat nieuws tegenwoordig vooral online geconsumeerd wordt, is de kans ook het grootst dat jouw persbericht door online media worden opgepikt. En journalisten verwijzen graag naar hun bronnen, om de afkomst van hun informatie te kunnen onderbouwen. Online kan dat heel eenvoudig via een link naar jouw website. Zorg er daarom voor dat je in je persbericht verwijst naar aanvullende informatie op je website, bijvoorbeeld een variant van het persbericht met meer achtergrondinfo of datavisualisaties. De kans is groot dat nieuwssites – met veel verkeer en hoge autoriteitsscores – een link plaatsen naar jouw website. Dat kan een enorme boost voor je vindbaarheid in zoekmachines als Google betekenen!
Voor wie werkt het?
Gratis publiciteit werkt voor ieder bedrijf en iedere ondernemer. De één moet er echter hard voor werken (of hulp inschakelen natuurlijk), terwijl publiciteit een ander aangewaaid lijkt te komen. Dit laatste geldt voor grote bedrijven. Die hebben namelijk een bepaalde mate van autoriteit, waardoor iedere poep of scheet nieuwswaardig (b)lijkt te zijn.
Stel: de Rabobank lanceert een nieuwe app. Dan staat dit dezelfde dag nog op alle nieuwssites. Maar doet een kleine ondernemer dit, dan moet hij of zij doorgaans zelf de (lokale) media benaderen om een persbericht gepubliceerd te krijgen. Lukt dat en blijkt je idee écht een gat in de markt? Dan pikken de landelijke kranten het vervolgens ongewijfeld ook op.
Hoe kun je gratis publiciteit genereren?
Gratis publiciteit werkt voor ieder bedrijf en iedere ondernemer. De één moet er echter hard voor werken (of hulp inschakelen natuurlijk), terwijl publiciteit een ander aangewaaid lijkt te komen. Dit laatste geldt voor grote bedrijven. Die hebben namelijk een bepaalde mate van autoriteit, waardoor iedere poep of scheet nieuwswaardig (b)lijkt te zijn.
Stel: de Rabobank lanceert een nieuwe app. Dan staat dit dezelfde dag nog op alle nieuwssites. Maar doet een kleine ondernemer dit, dan moet hij of zij doorgaans zelf de (lokale) media benaderen om een persbericht gepubliceerd te krijgen. Lukt dat en blijkt je idee écht een gat in de markt? Dan pikken de landelijke kranten het vervolgens ongewijfeld ook op.
Hoe schrijf je een persbericht?
De basis van gratis publiciteit vormt in de regel dus een persbericht. Dit is als het ware een kant-en-klaar nieuwsbericht, dat een journalist in principe één-op-één kan (en mag) overnemen. De meer serieuze media geven er echter vaak nog hun eigen draai aan, door bijvoorbeeld extra bronnen te raadplegen of het iets te herschrijven. Hoe dan ook: het is essentieel je persbericht zo te schrijven dat je direct de aandacht van de ontvangende journalisten trekt. Grote kans namelijk dat zij dagelijks tientallen, zo niet honderden mails ontvangen. Je bericht moet er dan direct uitspringen.
Dat doe je door een persbericht volgens de zogeheten ‘omgekeerde-piramidestructuur’ te schrijven. In het kort komt het erop neer dat je het belangrijkste nieuwsfeit bovenaan zet, zodat de ontvanger direct ziet of het voor hem of haar interessant is om mee aan de slag te gaan. Dat begint ook al met het onderwerp van je email. Zorg ervoor dat deze duidelijk is en al uitlegt welk nieuws jij te melden hebt.
Zwengel een golf van gratis publiciteit aan!
Eén keer gratis publiciteit is natuurlijk leuk, maar het liefst wil je structureel in het nieuws zien te komen. Sterker nog: PR werkt pas echt als je er structureel werk van maakt. Hierbij help ik je graag. Met datagedreven PR-campagnes zorgen we voor meer naamsbekendheid en daardoor meer omzet dankzij gratis publiciteit!
BellenMailen