Zwolle
+31 6 48398534
frank@tijdvoorpubliciteit.nl

Hoe schrijf je een persbericht?

Hoe schrijf je een persbericht?

persbericht schrijven

Het persbericht is de meest bekende vorm van gratis publiciteit. Met een persbericht breng je de media op de hoogte van interessante gebeurtenissen binnen jouw bedrijf. Een persbericht is geen kant-en-klaar nieuwsbericht. Maar als je een persbericht op de goede manier schrijft, kan het zomaar zijn dat jouw artikel in het nieuws komt. Persberichten schrijven doe je namelijk om de aandacht van journalisten te vragen voor een nieuwsfeit dat volgens jou media-aandacht verdient. Of je item daadwerkelijk het nieuws haalt bepaalt uiteindelijk de journalist, maar de kans dat het gebeurt kun je grotendeels zelf beïnvloeden!

Het ultieme persbericht schrijven

Voor het schrijven van een goed persbericht heb je in de eerste plaats een nieuwswaardig onderwerp nodig. Want hoewel je met jouw persbericht natuurlijk je bedrijf onder de aandacht wilt brengen, moet je er wel rekening mee houden dat het voor de nieuwsgebruiker de moeite waard is om het te lezen. Denk daarom eerst goed na over je doelgroep, de media die je wilt inzetten om je persbericht te verspreiden en de nieuwswaarde van jouw bericht voor deze twee partijen. Uiteindelijk is het immers de redactie van de krant, het tijdschrift, de website of welk ander medium dan ook die bepaalt of jouw verhaal het nieuws haalt.

De opbouw van een persbericht

Hoe schrijf je dan een persbericht? Doorgaans doe je dit via een vast stramien. Dit is handig voor de journalist die het in behandeling neemt. Doordat een persbericht een standaard opbouw heeft kan de journalist het snel scannen op nieuwswaarde. Op de redacties van grotere nieuwsmedia komen immers dagelijks honderden emails binnen. Als je niet meteen duidelijk maakt dat het om een persbericht – en daarmee mogelijk waardevolle informatie voor het medium – gaat, zal je mail naar alle waarschijnlijkheid ongelezen in de digitale prullenbak belanden.

Schrijven volgens de omgekeerde piramidestructuur

Je begint daarom altijd met het vermelden dat het om een persbericht gaat. Dit doe je simpelweg door het woord ‘persbericht’ bovenaan je artikel te zetten. Vervolgens kun je beginnen aan het schrijven van de inhoud. Daarbij hanteer je een structuur die men in de journalistiek de omgekeerde piramide noemt.

De strekking ervan is simpel: je draait denkbeeldig een piramide om, zodat de punt naar beneden wijst en verdeelt de piramide grofweg in drie horizontale vlakken. Het grootste vlak – het bovenste dus – is het meest belangrijk. Hierin komt dus de cruciale informatie. Vervolgens neemt in de twee vlakken eronder de informatiewaarde af. Deze structuur is ooit ontstaan zodat de laatste alinea(‘s) van nieuwsartikelen door de eindredactie kon(den) worden weggelaten als er ruimtegebrek in de krant ontstond, zonder dat de kernboodschap verloren zou gaan.

Vanzelfsprekend begint je bericht met een titel. Deze moet kort maar krachtig zijn. Probeer in één korte zin te schrijven waar het artikel over gaat. Lidwoorden kun je achterwege laten. Creatieve of cryptische titels om de aandacht te trekken worden doorgaans niet gewaardeerd. In één oogopslag moet duidelijk zijn waarover het stuk gaat.

Alinea 1: de samenvatting

In de eerste alinea, de lead geheten, vat je vervolgens de boodschap van het artikel kernachtig samen. Vaak kan dit al in één zin. Daarbij geef je antwoord op de belangrijkste vragen: wie, wat, waar en wanneer. Vaak kun je in de lead ook al beknopt antwoord geven op de hoe- en waarom-vragen. Een (erg eenvoudig) voorbeeld:

Zwammerdamse brandweer redt kat uit boom

(Wanneer?) Donderdagavond heeft (Wie?) de brandweer (Waar?) op het Kerkplein in Zwammerdam (Wat?) een kat uit een boom gered. (Waarom?) De kat was uit angst voor een passerende hond in de boom geklommen en durfde er niet meer uit. Na een uur werd het beestje door een spuitgast (Hoe?) met een ladder beneden gehaald.

Het middenstuk: de verdieping

Op basis van deze drie zinnen kan de lezer ongetwijfeld een beeld vormen bij hetgeen zich heeft afgespeeld. In het vervolg van het artikel kun je verder ingaan op het ontstaan van deze situatie. Het nader toelichten van de reden dat de kat in de boom klom en de manier waarop deze gered is door de brandweer ligt voor de hand. Om dit te duiden kun je het best quotes gebruiken van ooggetuigen. Dit maakt het artikel levendiger en journalisten zijn er dol op. Zorg er – zeker ook wanneer je indirect je bedrijf onder de aandacht wilt brengen – natuurlijk wel voor dat je relevante personen aan het woord laat.

Is er na deze alinea nog ruimte over? Dan kan kun je extra context bieden. Hoe vaak komt het voor dat een kat uit een boom gered moet worden? Waardoor klimt een kat wel omhoog, maar durft hij niet meer omlaag? Hoe komt het dat katten vluchten voor honden?

De afsluiting: noot voor de redactie

Als je je persbericht af hebt schrijf je tot slot een noot voor de redactie. Dit begeleidende schrijven is slechts ter informatie voor de journalist, niet bedoeld voor publicatie. Je geeft hierin aan bij wie de journalist eventueel terecht kan voor aanvullende informatie. Vaak zul je dit zelf zijn. Vermeld naam, functie, emailadres, telefoonnummer en indien van toepassing de URL van je website.

Persbericht versturen

En dan nog een laatste tip: stuur je persbericht niet alleen als bijlage mee, maar plaats het óók volledig in je email zelf. Niet iedere journalist zal de moeite nemen je meegestuurde bestand te downloaden of je zult net zien dat het bestand om wat voor reden dan ook niet te openen blijkt. Zorg er dus voor dat je dit voorkomt en plak het artikel in je mailtje!

Hulp nodig bij het schrijven van een persbericht? Weet je niet waarover je het best zou kunnen schrijven? Publiciteitscoach Frank Breukelman combineert een journalistieke achtergrond met uitgebreide marketingervaring. Neem dus gerust contact op, dan bekijken we hoe we jouw bedrijf in het nieuws kunnen krijgen!