Zo moet het wel en zo juist niet: twee voorbeelden van persberichten
Op de zoekterm persbericht voorbeeld wordt in Google maandelijks zo’n duizend keer gezocht en op de omgekeerde variant – voorbeeld persbericht – bijna vijfhonderd keer. Klaarblijkelijk is het voor velen nog onduidelijk hoe een persbericht nu precies in elkaar zit. Daarom vind je hier twee persbericht voorbeelden: één voorbeeld van een goed persbericht en één persbericht voorbeeld dat aangeeft hoe het vooral níet moet. De verschillen tussen beide persbericht voorbeelden worden tot slot uitgelegd.
Wil je zelf aan de slag met persberichten schrijven? Lees dan dit artikel en leer alles over hoe je een persbericht opbouwt.
Ben je benieuwd wat je met persberichten kunt bereiken? Bekijk dan eens deze voorbeelden van PR-campagnes die tot indrukwekkende resultaten wisten te leiden!
Eén persbericht is géén PR-strategie!
Wil je écht werken aan je naamsbekendheid en je (online) autoriteit? Dan is eenmalig of zo nu en dan een persbericht versturen niet voldoende.
Ik help je aan een PR-strategie waarmee je structureel het nieuws haalt en je jezelf écht presenteert als een dé autoriteit in jouw vakgebied!
BellenMailenPersbericht voorbeeld #1: zo doe je het goed
Zoals ik al eerder schreef, geschiedt het schrijven van een persbericht doorgaans volgens een vaste structuur. Je start met het vermelden dat het om een persbericht gaat, schrijft een heldere en pakkende titel, beantwoordt in de eerste alinea de belangrijkste vragen en gaat in het vervolg verder de diepte in. Schrijven volgens wat binnen de journalistiek bekendstaat als de omgekeerde piramide, dus. Een voorbeeld van een (fictief) persbericht dat (onder meer) aan deze voorwaarden voldoet lees je hieronder:
Waarom is dit een voorbeeld van een goed persbericht?
Het persbericht uit het voorbeeld hiernaast is uiteraard fictief. Barbecueshop.nl bestaat niet en ‘eigenaar’ Jack de Roo evenmin. Maar mocht dit wel het geval geweest zijn, dan was een persbericht zoals in dit voorbeeld een perfecte manier om free publicity te genereren. Ervan uitgaande dat het bericht verstuurd zou worden vlak voor de zomer, heeft het in de eerste plaats de nodige nieuwswaarde. Het persbericht voorbeeld heeft relevantie, is actueel en vrijwel heel Nederland kan zich met barbecueën identificeren. En de naam ‘Barbecueshop’ wordt in dit voorbeeld persbericht tweemaal genoemd, zonder dat het bedrijf overdreven opvallend de hemel in geprezen wordt.
Dan de opbouw. Bovenaan het persbericht voorbeeld staat duidelijk vermeld dat het om een persbericht gaat. De titel is feitelijk en helder, zonder opsmuk. De aandacht van de journalist zal door de titel van dit voorbeeld persbericht meteen getrokken worden. “Elektrisch barbecueën populairder? Waar blijkt dat dan uit?”, zal hij of zij zich afvragen. Deze vraag wordt meteen beantwoord in de eerste alinea. De vragen wie (barbecueshop-eigenaar Jack de Roo), wat (elektrisch barbecueën wordt populairder), waar (Nederland/Arnhem) en wanneer (de afgelopen vijf jaar) worden beantwoord.
In de tweede alinea van het persbericht voorbeeld valt te lezen hoe (het gaat ten koste van de kolenbarbecue) en waarom (het gaat sneller) barbecueën op elektra populairder wordt. Andere mogelijke redenen worden genoemd in alinea drie van het persbericht voorbeeld. In de laatste alinea volgt wat achtergrondinformatie. Mocht het persbericht te lang zijn, dan zal deze informatie als eerst worden geschrapt.
Persbericht voorbeeld #2: zo moet het dus vooral niet
Wat mankeert er aan dit persbericht?
De insteek van het schrijven van een persbericht is om gratis publiciteit te genereren, zonder dat het overkomt als oppervlakkige reclame. Dit laatste is nu precies het geval in het persbericht voorbeeld dat je zojuist las. De lezer wordt zeer nadrukkelijk aangespoord om een elektrische barbecue aan te schaffen. En dat niet alleen: hij of zij dient dat vooral bij Barbecueshop te doen, want dat is – volgens het persbericht – toch echt dé expert.
Voorbeeld slecht persbericht: overduidelijke zelfpromotie
Deze boodschap ligt er nu veel te dik bovenop. Uit het eerste persbericht voorbeeld zou de lezer óók kunnen concluderen dat Jack de Roo van Barbecueshop.nl een expert is op het gebied van (elektrisch) barbecueën. Immers, kennelijk heeft een journalist hem benaderd om zijn visie erop te geven. Je leest het daar tussen de regels door, het wordt niet letterlijk benoemd.
Uit het tweede, slechte voorbeeld persbericht, blijkt echter meteen dat de schrijver van het persbericht verbonden is aan Barbecueshop. En dat wil je juist níet. De lezer moet het idee hebben dat het persbericht door een onafhankelijke journalist geschreven is. Bovendien zal een journalist na het lezen van de (onder)titel niet eens de moeite nemen om het gehele persbericht te lezen, laat staan het te publiceren. De promotionele insteek is te duidelijk aanwezig.
Ontbreken van journalistieke genrekenmerken
Wat verder opvalt aan het tweede persbericht voorbeeld is de schrijfwijze. Journalistieke teksten vormen namelijk een zeer specifiek genre, dat zich onderscheidt door bepaalde genrekenmerken. Hierdoor kunnen we in een krant bijvoorbeeld ook meteen advertenties onderscheiden van nieuwsberichten. Dit zit ‘m niet alleen in de opmaak en de indeling van de tekst (de omgekeerde piramide, zoals al eerder aangehaald).
Een journalistieke tekst dient vooral objectiviteit en feitelijkheid uit te stralen. Let wel: het gaat hier puur om de suggestie van objectiviteit, want geen enkel nieuwsbericht ís daadwerkelijk objectief. Daarover later meer, in een ander artikel. Objectiviteit suggereren doe je onder meer door zakelijk te schrijven. De uitroeptekens die tot driemaal toe terugkomen in het persbericht voorbeeld dragen hier niet aan bij. Hetzelfde geldt voor het flauwe woordgrapje (“vlees in de kuip”) in de voorlaatste alinea.
Het belangrijkste punt van kritiek is echter de manier waarop meningen worden gepresenteerd in het voorbeeld van een slecht persbericht. Een nieuwsbericht mag namelijk best meningen bevatten. Sterker nog: journalisten zijn er dol op. Echter, dan moet wel duidelijk zijn dát een bepaalde zin of zinsnede een mening weerspiegelt en vooral ook wiens mening dat dan is. Daarom worden er in een nieuwsitem quotes gebruikt, begrensd door aanhalingstekens. Deze ontbreken in het tweede persbericht voorbeeld. Nu lijkt het alsof de gehele inhoud voor rekening komt van de journalist die het bericht zou plaatsen.
Overige belangrijke onderdelen ontbreken
Tot slot ontbreekt er in het tweede voorbeeld persbericht informatie die een journalist wel zou verwachten aan te treffen. Bovenaan ontbreekt de datum, terwijl helemaal onderaan geen noot voor de redactie te vinden is. Wil de journalist naar aanleiding van het persbericht nog contact opnemen met de eigenaar van Barbecueshop, dan moet hij of zij eerst zelf de contactgegevens achterhalen. Op de website staan natuurlijk alleen het telefoonnummer en emailadres van de klantenservice. Grote kans dat de journalist hierdoor afhaakt.