Currently set to Index
Currently set to Follow

Gratis reclame maken? Dat doe je zo!

Gratis reclame maken? Dat doe je zo!

gratis reclame maken

Altijd gedacht dat gratis reclame maken onmogelijk is? Niets is minder waar! Het ligt er echter aan hoe je het begrip reclame opvat. Naast de alom bekende en voor de hand liggende promotiemethoden zijn er namelijk ook subtielere manieren om je naamsbekendheid te vergroten. De kerngedachte hierbij is dat je publiek niet op zoek is naar reclame, maar naar informatie. Dat komt mooi uit, want jij bent immers de expert op jouw vakgebied! Door het delen van je kennis en hierin fijnzinnig te verwijzen naar je bedrijf kun je gratis reclame maken, zonder dat het opvalt. Hoe? De drie beste manieren worden hieronder uitgebreid toegelicht!

Kostenloos in de krant

Als je denkt aan traditioneel reclame maken, dan denk je al gauw aan radio- en tv-commercials of een advertentie in de krant. Deze methoden hebben echter drie dingen gemeen. Ze kosten een hoop geld, zijn voor de lezer of kijker ontegenzeggelijk te herkennen als reclame en zijn (daardoor) weinig effectief.

“Weinig effectief? Hoezo?” Nou, wij als nieuwsgebruikers verwachten in de krant nieuws te lezen en geen reclame. Dit omdat we een bepaald plezier (sommige wetenschappers noemen het zelfs genot) ervaren om onze genrekennis te kunnen toepassen op teksten. We verwachten van een nieuwsmedium bepaalde content in een specifieke structuur en zien het als een soort ‘beloning’ wanneer onze verwachting blijkt uit te komen. Dit is één van de kerngedachten van de uses and gratifications theory, die uitgaat van een actief publiek, dat zelf kiest welke informatie het tot zich neemt. Dit in tegenstelling tot oudere theorieën, die almacht van de media veronderstelden, met een slaafs volgend publiek.

Een advertorial is geen gratis reclame

Precies vanwege deze reden is ooit de advertorial geïntroduceerd in marketingland. Een reclameboodschap verpakt in een redactioneel jasje, zoals in dit voorbeeld van Arke. Maar zeg nu zelf: zou jij hier nog intrappen?

Hoe kun je dan wél gratis reclame maken in de krant? Door het schrijven van een persbericht! Wanneer de redactie waarnaar je dit persbericht stuurt het omzet tot een nieuwsitem komt hier namelijk geen label als “advertorial” of “gesponsord” bij te staan. Logisch, want je betaalt er ook daadwerkelijk niets voor! Tenminste, niet met geld. Je betaalt het medium waarnaar je het persbericht stuurt met feitelijk nieuwswaardige content. Met jouw bedrijfsnaam erin vermeld, dat natuurlijk wel. Dé manier om free publicity te genereren!

Laat Google gratis reclame voor je maken

Google kun je op twee verschillende manieren inzetten om al dan niet gratis reclame te maken. Met kwalitatieve content, waardevolle links en een technisch goed werkende site kun je hoog in de organische zoekresultaten terechtkomen. Het voordeel is dat het gratis is, het nadeel is dat het doorgaans flink wat tijd kost voordat je bovenaan staat. Het alternatief is betalen voor een hoge ranking. Deze zoekresultaten zijn te herkennen doordat er “Adv.” – afkorting voor advertentie – voor staat. Doordat het duidelijk is dat dit resultaat gesponsord is, wordt het door veel zoekmachinegebruikers ook overgeslagen.

SEA: betaald bovenaan in Google

Deze betaalde variant noemen we search engine advertising, afgekort tot SEA. Middels Google Adwords kun je kunstmatig bovenaan de SERP (search engine results page, de pagina met zoekresultaten) terecht komen. Dit doe je door voor bepaalde zoekwoorden/zoekwoordcombinaties een bod in te stellen per klik. Je stelt dus van tevoren een maximumbedrag in dat je per klik wenst te betalen. Wanneer er dan op dit specifieke zoekwoord gezocht wordt vindt er een soort onzichtbare veiling plaats binnen het algoritme van Google. Deze veiling bepaalt welke partij het hoogste bod heeft gedaan op deze zoekwoordcombinatie, waarna deze link boven de organische resultaten wordt geplaatst.

Gratis reclame maken met SEO

De gratis variant heet search engine optimization, zoekmachineoptimalisatie in goed Nederlands. Dit houdt in dat je je website dusdanig inricht dat de content door Google optimaal gewaardeerd wordt. Daarbij dien je te beseffen dat het streven van Google is om de gebruikers de resultaten te laten zien die het best bij de zoekopdracht aansluiten. Immers: als de zoekresultaten niet accuraat zouden zijn, zouden we met zijn allen Google minder gebruiken en wordt het dus voor bedrijven ook minder aantrekkelijk om te investeren in advertenties. Dag, verdienmodel!

Betere gebruikerservaring door technische optimalisatie

Gratis reclame maken door middel van zoekmachineoptimalisatie bestaat in de basis uit drie kernbegrippen: techniek, content en autoriteit. De technische component heeft eigenlijk betrekking op alles wat niet met de tekstuele inhoud van een website te maken heeft. Denk hierbij aan de snelheid, sitestructuur, paginaopmaak, url’s, 404-errors en dergelijke. Zaken die de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden dus. Een langzaam ladende site klik je namelijk al gauw weg, evenals een site die er niet professioneel uitziet of pagina’s bevat die niet meer blijken te bestaan.

Gratis reclame maken door contentoptimalisatie

Content slaat natuurlijk op de teksten op je website. Daarbij is het van belang te begrijpen dat iedere pagina op je website door Google apart geïndexeerd wordt. Door landingspagina’s (precies, pagina’s waarop bezoekers vanuit Google op je site belanden) te schrijven rondom een bepaald(e) zoekwoord(combinatie) laat je Google duidelijk weten waarover de pagina gaat. Dit helpt Google weer om gebruikers de meest geschikte content te bieden, passend bij hun zoekopdracht. Let er dan ook wel op dat je niet alléén schrijft voor Google. Je content moet in de eerste plaats waardevol zijn voor de gebruiker. Zorg dus dat je teksten goed leesbaar zijn, interessante informatie bevatten en niet overdadig volgestopt zijn met zoekwoorden. Wat vind je bijvoorbeeld van de frequentie van de zoekwoordcombi “gratis reclame maken” op deze pagina. Niet storend, toch?

Autoriteit versterken middels linkbuilding

Wanneer je een mooie landingspagina hebt gemaakt is het tot slot van belang om links naar deze pagina te verzamelen. Google beschouwt een link naar een pagina op jouw website namelijk als een soort stem. Hoe meer stemmen, hoe belangrijker die pagina kennelijk is. Daarbij geldt dat interne links relevant zijn, maar vooral externe links voor waarde zorgen. Daarbij is het ook nog eens van belang vanaf welke sites deze links komen. Links vanaf sites uit dezelfde branche leveren meer waarde op dan sites die niet of nauwelijks aan jouw site gelieerd zijn.

Er zijn verscheidene manieren om deze links te verzamelen. Je kunt je site bijvoorbeeld aanmelden bij zogenaamde directories zoals startpagina.nl, gastblogs schrijven, reageren op fora en zo zijn er nog talloze andere opties. Het mooist is natuurlijk wanneer mensen uit eigen overweging naar je linken. Dat wil tenslotte zeggen dat je content er écht toe doet. Alleen dan moet je site natuurlijk wel vindbaar zijn. Zo is de cirkel weer rond.

Maak gratis reclame op andermans blog

Een derde uitgelezen mogelijkheid om gratis reclame te maken is gastbloggen. Door jouw kennis te delen op een drukbezochte blogsite uit jouw vakgebied profileer je jezelf als autoriteit en vergroot je je naamsbekendheid. In dit geval is het extreem belangrijk dat de tekst die je aanlevert écht wetenswaardig en interessant is voor je doelgroep. Géén promotiegerichte kreten als “Ga daarom nu naar mijnsite.nl!” dus. Veel blogs staan het zelfs niet toe om je bedrijfsnaam of link in de lopende tekst te verwerken. Deze worden doorgaans boven- of onderaan de tekst vermeld.

Hoe vind je een geschikte blog om gratis reclame op te maken?

Waarschijnlijk ken je al de nodige interessante blogs uit jouw discipline. Maar er zijn er ongetwijfeld meer te vinden en hier zijn enkele handige ‘trucs’ voor. Ten eerste kun je slim gebruikmaken van Google. Dit doe je door bepaalde search operators toe te voegen aan je zoekopdracht. Stel, je bent op zoek naar blogs over konijnenvoer, waarvoor jij eventueel een gastblog zou kunnen schrijven. Dan zul je in eerste instantie waarschijnlijk zoeken op ‘konijnen blog’, ‘blog konijnen’, ‘konijnen gastblog’ of ‘gastblog konijnen’. Om je zoekopdracht te specificeren kun je echter ‘intitle:gastblog’ of ‘inurl:gastblog’ toevoegen. Zo filter je de zoekresultaten op pagina’s waarop het woord gastblog voorkomt in de paginatitel of in de url.

Een tweede tip: leer van je concurrenten! Jij bent binnen jouw bedrijfstak natuurlijk niet de enige drie gratis reclame wil maken. Als het goed is weet je welke bedrijven in jouw branche het goed doen. Je volgt het nieuws en de blogs uit je vakgebied en merkt op dat een bepaalde concurrent wel erg vaak genoemd wordt. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit dan ook de blogs die er voor jou toe doen. Om erachter te komen voor welke blogsites je concurrent schrijft kun je eenvoudig googelen op de bedrijfsnaam plus ‘intitle:gastblog’ of ‘inurl:gastblog’.

Een nog makkelijkere manier is om gebruik te maken van een zogenaamde backlink checker. Bij een gastblog staat immers doorgaans een link naar de site van de schrijver vermeld. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de backlink checker van ahrefs kom je er zo achter welke websites er naar je concurrent linken!

Dit waren ze dan: dé drie manieren om gratis reclame te maken. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verkrijgen van gratis publiciteit? Neem dan contact op met Frank Breukelman: jouw specialist in gratis reclame maken.