Wie, wat, waar, wanneer, waarom en meer: alles over PR

PR is een term die velen wel kennen, terwijl slechts weinigen weten wat het nu exact inhoudt. Tijd om wat orde in de chaos te scheppen, aan de hand van de heilige 5 W’s van het persbericht. En vooruit: ik geef je er nog een aantal antwoorden op andere prangende vragen omtrent het onderwerp bij. Na het lezen van deze pagina weet je als het goed is alles wat je moet weten over PR.

Kun je niet wachten en wil je het liefst vandaag al aan de slag met PR? Neem dan direct contact op!


Waar staat PR voor?

Ja, normaliter begin je natuurlijk met het beantwoorden van de wat-vraag, maar in dit geval maak ik graag een uitzondering. Eerst maar gauw de afkorting ontleden, dan hebben we dat gehad. PR staat voor public relations. Kortom: het onderhouden en verbeteren van jouw relatie (of beter gezegd: die van je bedrijf) met ‘het publiek’. Dit publiek is in de regel jouw doelgroep, die je zelf zo breed of juist smal kunt definiëren als je maar wilt. 

Wat is PR?

Het antwoord is hierboven al deels gegeven. Met PR tracht je je bedrijf onder de aandacht van je doelgroep te krijgen. Dit doe je met behulp van de media, die fungeren als doorgeefluik naar je publiek. En doordat de media doorgaans een groot bereik hebben en als betrouwbaar worden gezien, vormen ze de perfecte spreekbuis voor jouw bedrijf.

Is PR marketing?

Ja en nee. Je zou kunnen zeggen dat PR onderdeel kan uitmaken van je marketingmix, maar menig PR-specialist krijgt daar een ietwat naar gevoel van in zijn of haar maag. Dat zit ‘m erin dat het doel van enerzijds PR en anderzijds marketing traditioneel gezien verschillend is. Met PR richt je je op het verkrijgen van free publicity, oftewel gratis media-aandacht. Je verhaal moet dus dusdanig nieuwswaardig zijn dat bijvoorbeeld een krant of nieuwssite het de moeite waard vindt om te plaatsen. Het tekstdoel ervan is dan ook informeren. Marketing daarentegen is in de regel bedoeld om een consument van een bepaald product of bepaalde dienst te overtuigen. Het bereiken van die consument middels campagnes kost geld.

Public relations: voorbeeld

Hét voorbeeld van PR is het persbericht. Dat is een bericht met nieuwswaarde dat je naar de media stuurt. Dit PR-voorbeeld decennialang gebruikt en is nog altijd ontzettend effectief. Tenminste, als je een goed persbericht verstuurt. Er zijn namelijk regels waaraan zo’n artikel moet voldoen, zie deze voorbeelden.

Dit is natuurlijk niet de enige manier om media-aandacht te vergaren. Ook het organiseren van een evenement kan een goede aanleiding zijn om in het nieuws te komen. Vooral op lokaal niveau zijn kranten, nieuwssites of radio- en tv-omroepen vaak snel geïnteresseerd. Ook het doen van een onderzoek dat opmerkelijke resultaten oplevert, bijvoorbeeld met behulp van een consumentenpanel, is een goed voorbeeld van PR.

Benieuwd naar andere PR-voorbeelden? Bekijk dan deze 5 eens.

Waarom PR?

Goede PR kan het verschil maken tussen een aardig draaiend bedrijf en een bedrijf dat echt de markt verovert. Met behulp van media-aandacht bepaal je namelijk wie de grootste is. De grootste in het hoofd van de consument. Want als het op public relations aankomt, is de aloude agenda setting-wet van kracht: je doet ertoe als er over je gesproken wordt. Hoe vaker jij in het nieuws genoemd wordt ten opzichte van je concurrent, hoe belangrijker en groter jij bent in het hoofd van de (nieuws)consument. Immers: de media weerspiegelen datgene wat er in de samenleving toe doet, zo is de gedachte. En kennelijk vinden zij het regelmatig de moeite waard om hun kostbare tijd te steken in een item over jou.

In de basis zijn er twee mogelijke doelen die je met PR kunt nastreven: vergroten van je naamsbekendheid en het verbeteren of behouden van je imago. Beide hebben veel raakvlakken, maar met name de fase waarin je met je bedrijf zit, is bepalend voor het PR-doel dat voor jou het meest relevant zal zijn.

Naamsbekendheid vergroten

Wie net begint met PR zal vrijwel uitsluitend het doel hebben de naamsbekendheid van het bedrijf op te krikken. Dat wil simpelweg zeggen: ervoor zorgen dat meer mensen je bedrijf kennen dan nu het geval is. Bij voorkeur natuurlijk mensen uit jouw specifieke doelgroep. Als je naam namelijk al ergens in het achterhoofd van de consument zit, zul je zien dat al je marketinginspanningen veel meer effect sorteren. Mensen zijn immers eerder geneigd te kiezen voor een bedrijf met een bekende naam, dat voelt vertrouwd.

Reputatiemanagement

Any publicity is good publicity. There’s no such thing as bad publicity. Je zult deze uitdrukkingen – of een variant daarop – vast en zeker kennen. Maar om nu echt te zeggen dat het niets uitmaakt of de media goed of slecht over je schrijven, dat gaat wat ver. Stelregel is dat het met name in de beginfase van het PR-traject relatief onbelangrijk is wat er over je geschreven wordt, áls ze maar over je schrijven. Het publiek kent je immers nog niet, waardoor de kans dat een minder positief verhaal bij ze blijft hangen klein is. Veel groter is de kans dat je naam zich ergens in hun geheugen nestelt.

Later gaat deze vlieger echter niet meer op. Als pakweg Coca-Cola een flater slaat, zullen ze daar heus niet blij mee zijn. Iedereen kent het merk immers. Bad publicity leidt voor dit soort merken dan ook tot imagoschade. Vandaar dat je kunt stellen dat de nadruk van PR voor een bedrijf dat al bekendheid geniet niet (alleen) op het vergroten van de naamsbekendheid ligt, maar veeleer op het vlak van reputatiemanagement.

Voor wie is investeren in public relations interessant?

Vaak wordt gedacht dat public relations typisch iets is voor grote bedrijven. Dat zijn immers ook de bedrijven die we vaak in het nieuws zien. Maar juist ook voor de kleinere ondernemer kan PR een ontzettend waardevol instrument zijn. Stel dat je je vooral op je eigen regio richt en je kunt met goede PR aandacht krijgen van de lokale media. Dan neem je al gauw een voorsprong op de concurrentie die erop vertrouwt dat naamsbekendheid zichzelf op den duur wel ontwikkelt.

En vergeet niet: PR staat niet voor niets gelijk aan free publicity. Gratis dus! Dat is voor elke ondernemer de moeite waard, lijkt me.

Wanneer is het tijd voor PR?

Zoals al beschreven heeft PR twee doelen: naamsbekendheid creëren en zorgen voor een goed imago. Die combinatie zorgt er weer voor dat marketingcampagnes beter converteren. Dus: wanneer je druk bezig bent middels (online) marketing leads binnen te slepen, denk dan ook eens aan PR. Want je puur richten op verkopen holt uiteindelijk je merk uit, terwijl PR juist een merk creëert.

Kortom: het is tijd voor PR wanneer je echt in je merk wilt investeren. Wil jij laten zien dat je verstand van zaken hebt en dat jouw bedrijf een autoriteit is binnen de branche? Schreeuw het dan niet letterlijk van de daken, maar laat het zien door je verhaal te delen in de media. Dan zullen mensen je pas echt geloven.

Public relations uitbesteden of zelf doen?

Wanneer je zelf graag met PR aan de slag wilt gaan, is het belangrijk je echt in het vak te verdiepen. PR gaat namelijk een stuk verder dan af en toe een persbericht versturen. En zelfs als je dat al zou willen doen is het nog een hele uitdaging een goed persbericht te schrijven. Zelf beginnen met PR betekent in elk geval doelen stellen. Wat wil je bereiken met gratis publiciteit? Hoeveel tijd gun je jezelf daarvoor? Hoeveel tijd heb je überhaupt? 

Verplaats je daarnaast bij ieder bericht dat je schrijft of elke actie die je bedenkt in het hoofd van een journalist. Als het jouw vak was om ‘de mensen’ van nieuws te voorzien, maakt jouw idee dan kans op publicatie? Of is het toch te commercieel of te onbeduidend?

Wil je serieus bezig gaan met PR, dan is de conclusie al gauw dat je er de kennis, vaardigheden of tijd voor ontbeert. In veel gevallen een combinatie daarvan. Dat is niet vreemd, want public relations is echt een vak. Zeker op de langere termijn zal het uitbesteden van PR je dan ook aanzienlijk meer resultaat opleveren.

Neem contact op