Public relations (PR): wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?

Public relations – veelal afgekort tot PR – is een term die velen wel kennen, terwijl slechts weinigen weten wat het nu exact inhoudt. Tijd om wat orde in de chaos te scheppen, aan de hand van de heilige 5 W’s + H van het persbericht. En vooruit: ik geef je er nog een aantal antwoorden op andere prangende vragen omtrent het onderwerp bij. Na het lezen van deze pagina weet je als het goed is alles wat je moet weten over PR, oftewel public relations.

Weet je allang wat PR inhoudt en kwam je hier eigenlijk ‘gewoon’ omdat je op zoek bent naar een PR-bureau dat je kan helpen je naamsbekendheid te vergroten? Of ben je als marketeer op zoek naar een public relations specialist die je met behulp van digital PR kan helpen aan waardevolle backlinks? Neem dan contact op!

public relations pr

Neem vrijblijvend contact op!

Waar staat PR voor?

Goed, zoals je (inmiddels) bekend zal zijn, staat de afkorting PR voor public relations. Interessanter is echter: wat houdt het nou concreet in? Kort gezegd komt PR neer op het onderhouden en verbeteren van jouw relatie (of beter gezegd: die van je bedrijf) met ‘het publiek’. Dit publiek is in de regel jouw doelgroep, die je zelf zo breed of juist smal kunt definiëren als je maar wilt. 

Met PR tracht je je bedrijf onder de aandacht van je doelgroep te krijgen. Dit doe je met behulp van de media, die fungeren als doorgeefluik naar je publiek. En doordat de media doorgaans een groot bereik hebben en als betrouwbaar worden gezien, vormen ze de perfecte spreekbuis voor jouw bedrijf. Alleen: nieuwswebsites, kranten, radio- en tv-stations publiceren niet lukraak (of in elk geval zeker niet gratis) elke reclameboodschap. Je moet dus op zoek naar échte nieuwswaarde, zodat de media over jou berichten als autoriteit binnen je vakgebied.

Wat is het verschil tussen PR en marketing?

Met bovenstaande is direct ook het grootste verschil tussen PR en marketing blootgelegd. Je zou kunnen zeggen dat PR onderdeel kan uitmaken van je marketingmix, maar menig PR-specialist krijgt daar een ietwat naar gevoel van in zijn of haar maag. Dat zit ‘m erin dat het doel van enerzijds PR en anderzijds marketing traditioneel gezien verschillend is. 

Met public relations richt je je op het verkrijgen van free publicity, oftewel gratis media-aandacht. Je verhaal moet dus dusdanig nieuwswaardig zijn dat bijvoorbeeld een krant of nieuwssite het de moeite waard vindt om te plaatsen. Het tekstdoel ervan is dan ook informeren en niet zozeer gericht op een bepaald product of een bepaalde dienst, maar meer op ontwikkelingen of events. Marketing daarentegen is in de regel juist bedoeld om een consument ervan te overtuigen dat hij/zij jouw product of dienst nodig hebt. Het bereiken van die consument middels marketingcampagnes kost bovendien (veel) geld.

Al met al is public relations erop gericht dat er over je wordt gepraat, terwijl marketeers toch voornamelijk over hun eigen bedrijf praten en de voordelen daarvan benadrukken.

Voorbeelden van public relations

Vooropgesteld: PR is veel meer dan het versturen van persberichten. Het behelst bijvoorbeeld ook onderzoek doen, contact onderhouden met de media, in sommige gevallen crisiscommunicatie, social media-beheer en het organiseren van (pers)evenementen. PR-bureau Tijd voor Publiciteit specialiseert zich specifiek in datagedreven PR-campagnes, waarbij data-analyses leiden tot kwalitatief hoogwaardige persberichten met de objectieve toon die journalisten aanspreekt.

Het schrijven van een persbericht is hierbij niet zozeer het moeilijkst. Als je je aan de vaste structuur houdt, is de kans groot dat ook jij in staat bent een acceptabel persbericht te schrijven. Het punt is alleen: je moet weten waarover je moet schrijven! Het vinden van het juiste nieuwshaakje is dé kunst van een public relations (PR)-specialist. Bovendien wil je absoluut voorkomen dat je persbericht commercieel overkomt en daarom in de digitale prullenbak van de ontvangende media belandt. Zie hier fictieve voorbeelden van een goed en een slecht persbericht. En ben je benieuwd naar public relations-voorbeelden uit de praktijk? Bekijk dan eens deze voorbeelden van geslaagde PR-campagnes.

Waarom PR?

Goede PR kan het verschil maken tussen een aardig draaiend bedrijf en een bedrijf dat echt de markt verovert. Met behulp van media-aandacht bepaal je namelijk wie de grootste is. De grootste in het hoofd van de consument. Want als het op public relations aankomt, is de aloude agenda setting-wet van kracht: je doet ertoe als er over je gesproken wordt. Hoe vaker jij in het nieuws genoemd wordt ten opzichte van je concurrent, hoe belangrijker en groter jij bent in het hoofd van de (nieuws)consument. Immers: de media weerspiegelen datgene wat er in de samenleving toe doet, zo is de gedachte. En kennelijk vinden zij het regelmatig de moeite waard om hun kostbare tijd te steken in een item over jou.

In de basis zijn er drie mogelijke doelen die je met PR kunt nastreven: het vergroten van je naamsbekendheid, het verbeteren of behouden van je imago en digital PR, oftewel PR inzetten voor linkbuilding. Deze doelen hebben veel raakvlakken, maar met name de fase waarin je met je bedrijf zit, is bepalend voor het PR-doel dat voor jou het meest relevant zal zijn.

Wie net begint met PR zal vrijwel uitsluitend het doel hebben de naamsbekendheid van het bedrijf op te krikken. Dat wil simpelweg zeggen: ervoor zorgen dat meer mensen je bedrijf kennen dan nu het geval is. Bij voorkeur natuurlijk mensen uit jouw specifieke doelgroep. Als je naam namelijk al ergens in het achterhoofd van de consument zit, zul je zien dat al je marketinginspanningen veel meer effect sorteren. Mensen zijn immers eerder geneigd te kiezen voor een bedrijf met een bekende naam, dat voelt vertrouwd.

Any publicity is good publicity. Je zult deze uitdrukking – of een variant daarop – vast en zeker kennen. Maar om nu echt te zeggen dat het niets uitmaakt of de media goed of slecht over je schrijven, dat gaat wat ver. Stelregel is dat het met name in de beginfase van het PR-traject relatief onbelangrijk is wat er over je geschreven wordt, áls ze maar over je schrijven. Het publiek kent je immers nog niet, waardoor de kans dat een minder positief verhaal bij ze blijft hangen klein is. Veel groter is de kans dat je naam zich ergens in hun geheugen nestelt.

Later gaat deze vlieger echter niet meer op. Als pakweg Coca-Cola een flater slaat, zullen ze daar heus niet blij mee zijn. Iedereen kent het merk immers. Bad publicity leidt voor dit soort merken dan ook tot imagoschade. Vandaar dat je kunt stellen dat de nadruk van PR voor een bedrijf dat al bekendheid geniet niet (alleen) op het vergroten van de naamsbekendheid ligt, maar veeleer op het vlak van reputatiemanagement.

Waar we eerder de verschillen tussen PR en marketing uitlichtten, zijn het zeker geen zaken die compleet van elkaar los staan. Zo wordt er ook vaak gesproken van ‘digital PR’ als onderdeel van de SEO-strategie. Het voornaamste doel van PR is dan publicaties vergaren waarin gelinkt wordt naar jouw website. Die links zijn veel waard, omdat nieuwssites een bepaalde autoriteit hebben die wordt doorgegeven aan jouw website. En bovendien zijn dit vaak links die je niet kunt inkopen of alleen tegen zeer hoge bedragen.

Feitelijk is digital PR niets anders dan ‘gewone’ PR, alleen ligt de focus hierbij extra op online publicaties en het vergaren van backlinks. Tijd voor Publiciteit wist de afgelopen jaren links te verkrijgen vanaf zeer waardevolle domeinen, zoals rtlnieuws.nl, ad.nl, volkskrant.nl en nu.nl. Normaliter kun je hier alleen links inkopen als je een advertorial laat plaatsen. De kosten lopen hierbij al gauw op tot boven de 10.000, of soms zelfs 20.000 euro. Maar ook backlinks vanuit vakmedia of regionale nieuwssites krijg je met goede PR-campagnes voor een fractie van het bedrag waarvoor je ze kunt inkopen.

Voor wie is investeren in public relations interessant?

Vaak wordt gedacht dat public relations typisch iets is voor grote bedrijven. Dat zijn immers ook de bedrijven die we vaak in het nieuws zien. Maar juist ook voor de kleinere ondernemer kan PR een ontzettend waardevol instrument zijn. Je hoeft echt niet direct het AD of RTL Nieuws te halen om van een succesvolle PR-campagne te kunnen spreken. Richt je bijvoorbeeld op regionale media of vakmedia uit jouw branche. Dan neem je al gauw een voorsprong op de concurrentie die erop vertrouwt dat naamsbekendheid zichzelf op den duur wel ontwikkelt.

En vergeet niet: PR staat niet voor niets gelijk aan free publicity. Gratis dus! Dat is voor elke ondernemer de moeite waard, lijkt me.

Wanneer is het tijd voor PR?

tijd voor PR

Zoals al beschreven heeft PR twee primaire doelen: naamsbekendheid creëren en zorgen voor een goed imago. Daarnaast kun je (digital) PR inzetten als linkbuildingmethode.. Die combinatie zorgt er weer voor dat marketingcampagnes beter converteren. Dus: wanneer je druk bezig bent middels (online) marketing leads binnen te slepen, denk dan ook eens aan PR. Want je puur richten op verkopen holt uiteindelijk je merk uit, terwijl PR juist een merk creëert.

Kortom: het is tijd voor PR wanneer je echt in je merk wilt investeren. Wil jij laten zien dat je verstand van zaken hebt en dat jouw bedrijf een autoriteit is binnen de branche? Schreeuw het dan niet letterlijk van de daken, maar laat het zien door je verhaal te delen in de media. Dan zullen mensen je pas echt geloven.

Wat zijn de kosten van public relations?

Eén ding is zeker: PR kan vaak alleen uit als je er structureel mee aan de slag gaat. De praktijk laat zien dat een eerste persbericht vaak tot maar weinig resultaten leidt. Logisch, want de kans is groot dat het gros van de ontvangende journalisten nog nooit van je bedrijf gehoord heeft en daarom – bewust of onbewust – zal twijfelen aan je autoriteit. Maar naarmate je zorgt dat je regelmatig zichtbaar bent en goede inhoudelijke informatie deelt, word je meer en meer serieus genomen en nemen de resultaten van je PR-campagnes toe.

Verder is het zo dat je soms ineens een geniale inhaker bedenkt en binnen een paar uur een ronkend persbericht klaarzet, terwijl andere PR-campagnes veel meer tijd vergen. Maar uiteindelijk gaat het je natuurlijk niet om de kosten per PR-campagne, maar om het resultaat: publicaties in relevante media! Daarom werkt PR-bureau Tijd voor Publiciteit niet met uurtarieven of prijzen per campagne, maar met vaste prijzen, gebaseerd op gegarandeerd resultaat. Zie hieronder de verschillende pakketten waaruit je kunt kiezen.

BasisBoost

Bouw nu aan je zichtbaarheid
9.995 per jaar
  • Minimaal 100 publicaties per jaar
  • Minimaal 50 backlinks
  • Maandelijks in het nieuws
  • € 833 per maand

ImpactImpuls

Werk verder aan je autoriteit
18.995 per jaar
  • Minimaal 200 publicaties per jaar
  • Minimaal 100 backlinks
  • Meermaals per maand in het nieuws
  • € 1583 per maand
€1K korting

MarktMeester

Domineer het debat in jouw sector
26.995 per jaar
  • Minimaal 300 publicaties per jaar
  • Minimaal 150 backlinks
  • Bijna wekelijks in het nieuws
  • € 2249 per maand
€3K korting

Public relations adviseur inhuren of zelf doen?

Wanneer je zelf graag met PR aan de slag wilt gaan, is het belangrijk je echt in het vak te verdiepen. PR gaat namelijk een stuk verder dan af en toe een persbericht versturen. Consistentie is belangrijk om onder de aandacht van relevante media te komen. Daarom is het erg belangrijk in elk geval doelen te stellen als je zelf wilt beginnen met public relations. Wat wil je bereiken met gratis publiciteit? Hoeveel tijd gun je jezelf daarvoor? Hoeveel tijd heb je überhaupt? 

Verplaats je daarnaast bij ieder bericht dat je schrijft of elke actie die je bedenkt in het hoofd van een journalist. Als het jouw vak was om ‘de mensen’ van nieuws te voorzien, maakt jouw idee dan kans op publicatie? Of is het toch te commercieel of te onbeduidend?

Wil je serieus bezig gaan met PR, dan is de conclusie al gauw dat je er de kennis, vaardigheden of tijd voor ontbeert. In veel gevallen een combinatie daarvan. Dat is niet vreemd, want public relations is echt een vak. Zeker op de langere termijn zal het uitbesteden van PR je dan ook aanzienlijk meer resultaat opleveren. 

Dan blijft echter nog de vraag: stel je een in-house public relations medewerker aan of kies je voor de hulp van een externe PR-adviseur? In de regel zijn het vooral de grote bedrijven – die al een serieuze naamsbekendheid hebben en bijvoorbeeld vaak ook te maken hebben met crisiscommunicatie – die een interne PR-medewerker aanstellen. Voor veel (middel)grote bedrijven kan dit niet uit. Binnen die bedrijven is PR namelijk zelden goed voor een fulltime functie. Gevolg is dat je waarschijnlijk een contentspecialist of tekstschrijver aanneemt die PR ‘erbij doet’. In dat geval ontbreken waarschijnlijk de benodigde focus en specialistische kennis van public relations en is het efficiënter om de hulp van een externe PR-adviseur, zoals Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit, in te schakelen.

Frank Breukelman free publicity specialist

Ook starten met public relations (PR)?

Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden!