Black Friday-inhaker leidt tot publicaties op Telegraaf.nl en Quote.nl

Gebruik eigen data zorgt voor media-aandacht in landelijke en niche-nieuwsmedia

0
publicaties
0
backlinks
0 K
mediawaarde

Wie beschikt over veel interessante eigen data, beschikt in feite over een goudmijn. Want een eigen database met bijvoorbeeld gegevens over consumentengedrag, marktbewegingen en prijsontwikkelingen – zoals geldt voor Slimster – stelt je in staat om op elk moment in te kunnen spelen op ontwikkelingen in het nieuws.

Deze digitale PR-campagne haakte in op hét koopjesfestijn van het jaar: Black Friday. En waar de meesten wel het vermoeden hebben dat veel ‘aanbiedingen’ in die periode in de praktijk eigenlijk helemaal niet zo’n goede deal zijn, heeft Slimster de keiharde cijfers. Door jarenlang de prijzen van onder meer tv’s, wasmachines en vriezers bij te houden, konden we precies laten zien of de écht goede aanbiedingen inderdaad eind november te vinden zijn.

Onder meer De Telegraaf, Quote, techplatform Bright en regiokrant De Limburger maakten dankbaar gebruik van de uitkomsten!

Slimster.nl

Vergelijkingswebsite

Slimster.nl helpt consumenten prijzen vergelijken van producten en diensten. Van wasmachines tot tv's en van offertes voor warmtepompen tot dakisolatie: Slimster helpt je aan de juiste prijs.

De uitdaging

Het doel van deze PR-campagne was een inhaker op Black Friday te bedenken, met als doel free publicity en backlinks naar de website van Slimster te genereren. We besloten uit te zoeken in hoeverre populaire Black Friday-artikelen, zoals televisies en witgoed, in deze periode nu daadwerkelijk goedkoper zijn dan in de rest van het jaar.

De uitwerking

De basis voor elke goede digital PR-campagne vormen de data. Daarom startte ook deze campagne met het uitdraaien en ordenen van de gewenste cijfers. We besloten de gemiddelde prijzen per maand te analyseren van koelkasten, televisies, vriezers, wasmachines en wasdrogers tussen 2019 en 2023. 

Zoals te zien in de grafiek in het screenshot van het uiteindelijke persbericht hiernaast, bleken de prijzen in alle gevallen overduidelijk in september verhoogd te worden. Ook viel op dat de gemiddelde prijs meestal juist aan het begin van het jaar het laagst is en dus zeker niet in november, wanneer Black Friday valt. Daarmee was het perfecte nieuwshaakje gevonden: wie een nieuwe tv of wasmachine wil kopen, kan daarmee beter wachten tot ná Black Friday!

We werkten de uitkomsten uit in een ronkend persbericht, aangevuld met enkele data-illustraties die de resultaten in één oogopslag wisten te duiden. Vervolgens stelden we verschillende perslijsten op een verstuurden we het persbericht naar journalisten met interesse in onder meer retail, tech, economie en consumentenzaken.

De resultaten

Deze PR-campagne resulteerde uiteindelijk in zeven online publicaties, waarvan er twee ook in de gedrukte uitgave van het betreffende medium (De Telegraaf en De Limburger) verschenen. Niet eens een heel hoog aantal publicaties dus, maar wel vrijwel stuk voor stuk in kwaliteitsmedia met een behoorlijk bereik!

Ook profiteren van de kracht van digital PR?

Bel, mail of WhatsApp me en ontdek wat de inzet van digital PR voor jouw bedrijf kan betekenen!