Een persbericht is een geschreven bericht waarmee een persoon, bedrijf, stichting of andere organisatie via email de media op de hoogte wil stellen van een nieuwsfeit. Vaak schrijf je een persbericht volgens een vaste structuur, de zogeheten ‘omgekeerde piramide’. Een persbericht is als het ware een leidraad voor een journalist om een nieuwsbericht te kunnen schrijven. Sterker nog: een goed persbericht zit zo in elkaar dat een journalist het één-op-één zou kunnen overnemen. Het doel van een persbericht is gratis publiciteit te genereren.

Wat is een persbericht?

Wat is belangrijk in een persbericht?

Wat essentieel is voor een goed persbericht, is dat het daadwerkelijk nieuwswaarde bevat. Een persbericht heeft dus in elk geval niet direct een commerciële insteek. Je schrijft een persbericht dan ook vanuit het oogpunt van een journalist. Zou het bericht voor zijn of haar lezers relevant zijn? Alleen als je die vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden, maak je kans dat jouw persbericht tot een publicatie leidt.

Maar wat is dan een goed onderwerp voor een persbericht? Probeer een onderwerp te vinden dat niet direct betrekking heeft op jouw bedrijf, maar wel op jouw branche, zodat jij er duiding aan kunt geven. Dus bijvoorbeeld niet: “Verfleverancier Sikkens heeft nu tien nieuwe kleuren in haar assortiment”. Maar wat wel zou kunnen: “Een op de drie Nederlanders wil graag felle kleuren op de muur, zo blijkt uit onderzoek van verfleverancier Sikkens”. Zoals je ziet leunt dit persbericht op een eigen onderzoek. Data zijn altijd een goed uitgangspunt voor een persbericht, doordat je daarmee automatisch objectiviteit uitstraalt, wat een essentiële voorwaarde is voor nieuwswaarde.

Meer weten over hoe je zelf een persbericht kunt schrijven? Of ben je op zoek naar voorbeelden van wat een goed persbericht is? Lees dan verder!

Hoe schrijf je een persbericht?

Ontdek alles over de opbouw van een goed persbericht, zodat je zelf aan de slag kunt!

Lees verder

Voorbeelden van persberichten

Lees voorbeelden van goede én slechte persberichten en ontdek hoe een goed persbericht in elkaar steekt.

Lees verder

Wat is de meerwaarde van een persbericht?

Goed, nu weet je wat een persbericht inhoudt. Dan de vraag: waarom zou je je bezig willen houden met persberichten? Nou, zoals al kort benoemd biedt het persbericht de mogelijkheid gratis media-aandacht te genereren. En dat is veel waard, het leidt namelijk tot meer naamsbekendheid. En een grotere naamsbekendheid zorgt er weer voor dat marketingcampagnes beter aanslaan: consumenten zijn immers meer gevoelig voor een boodschap van een merk dat al in hun achterhoofd zit. Normaliter zou je voor naamsbekendheidcampagnes al gauw denken aan radio- of televisiespotjes. Peperduur, terwijl je door regelmatig een goed persbericht te delen dus gratis in het nieuws kunt komen. En ook nog eens op een manier die veel meer vertrouwen wekt dan een advertentie!

Digital PR voor gratis backlinks

Naast naamsbekendheid heeft PR anno 2024 nog een ander groot voordeel. Nieuws is uiteraard vooral online en voor media is het belangrijk dat zij hun lezers duidelijk kunnen maken wat de bron van hun informatie is. Als jij (een variant van) jouw persbericht ook op je eigen website plaatst en die link meestuurt met je persbericht, is de kans groot dat online media deze link overnemen in hun publicatie. En dat is met het oog op SEO – online vindbaarheid via zoekmachines als Google – extreem waardevol. Zoekmachines beschouwen deze links als signaal dat jouw website relevant is, zeker wanneer die links afkomstig zijn van ander sites met een betrouwbaar imago (zoals nieuwssites dat bij uitstek zijn). Kortom: met persberichten kun je ervoor zorgen dat jouw website beter scoort in Google, zonder dat je hiervoor dure links hoeft in te kopen!

Vragen over persberichten?

Wil je na het lezen van deze persbericht voorbeelden meer weten over persberichten schrijven of free publicity? Heb je zelf een persbericht geschreven en ben je benieuwd hoe je dit nog kunt verbeteren? Bel of mail dan gerust!

BellenMailen