Alles wat je moet weten over het persbericht
Persberichten zijn een ontzettend krachtig middel om te werken aan je naamsbekendheid en een betrouwbaar imago. En wist dat je dankzij digital PR met persberichten ook ontzettend waardevolle backlinks naar je website kunt scoren? Hoog tijd voor jou dus om ook met PR aan de slag te gaan en de potentie van het persbericht ten volle te benutten!
Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw mediastrategie? Neem dan contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit. Met een datagedreven aanpak zorgen we ervoor dat je maandelijks media-aandacht krijgt.
Hulp nodig met persberichten?
Over welk aspect van het persbericht wil je meer weten?
Wat is een persbericht?
Wat houdt een persbericht in?
Het persbericht is de meestgebruikte én meest succesvolle manier om gratis media-aandacht te vergaren. In het kort is het persbericht een nieuwsbericht dat je met de media deelt vanuit jouw bedrijf. Je schrijft een persbericht op zo’n manier dat journalisten het in principe integraal kunnen overnemen. Daarvoor is het gebruiken van de omgekeerde piramidestructuur essentieel. Over het schrijven van een persbericht lees je hier meer.
Belangrijk om goed te beseffen is dat een persbericht niet óver jouw bedrijf gaat. Jouw bedrijf is weliswaar de afzender, maar niet het voornaamste onderwerp. Het persbericht is dus geen instrument om een nieuw product, kortingsactie of verhuizing kenbaar te maken. Dat heeft immers nauwelijks nieuwswaarde. Ga op zoek naar informatie die voor jouw doelgroep relevant is en waarvan het logisch is dat jij – als autoriteit binnen jouw branche – deze informatie deelt. Het gebruik van data is daarvoor een perfect hulpmiddel. Vraag jezelf altijd af: had ik dit bericht gelezen als ik het op een nieuwssite zou zijn tegengekomen?
De meerwaarde van een persbericht
GROTERE naamsbekendheid
Gratis backlinks van topniveau
expertstatus en betrouwbaar imago
Betere conversie van campagnes
Met een persbericht het nieuws halen is natuurlijk geen doel an sich. Een goede mediastrategie vertaalt zich door naar verschillende voordelen voor je bedrijf. Het leidt tot meer naamsbekendheid en een imago dat betrouwbaarheid uitstraalt, waardevolle backlinks vanaf nieuwssites met autoriteit en – daardoor – (online) marketingcampagnes die beter converteren.
Als je regelmatig persberichten deelt die het nieuws halen, neemt je naamsbekendheid toe. Een steeds groter deel van je doelgroep zal je bedrijfsnaam (her)kennen. Dat maakt dat zij automatisch aan je zullen denken, wanneer ze het product of de dienst die jij aanbiedt nodig hebben. Top of mind awareness zorgt er bovendien voor dat mensen je zullen aanbevelen aan anderen. Immers: wie in het nieuws verschijnt, doet ertoe.
Naamsbekendheid opbouwen kost uiteraard tijd. Toch heeft het delen van persberichten ook directe impact. Naast dat media jouw bedrijfsnaam noemen, bestaat namelijk de kans dat zij ook zullen linken naar jouw website. Zeker wanneer je zorgt dat je – een net wat herschreven versie van – je persbericht ook op je eigen website plaatst. Journalisten dienen immers aan bronvermelding te doen. En wat is er dan makkelijker dan een linkje plaatsen naar de pagina waarop je volledige persbericht te vinden is?
Deze backlinks zijn superwaardevol, omdat Google meer en meer belang hecht aan links van echte websites. Met echte websites bedoel ik: websites die daadwerkelijk verkeer binnenhalen. Dit soort links hebben veel meer impact dan backlinks van linkbuildingblogs of startpagina’s. Bovendien zijn ze volledig gratis!
De backlinks die je ontvangt wanneer jouw persberichten gepubliceerd worden hebben een positieve uitwerking op je posities in de Google-zoekresultaten. Links zijn nog altijd essentieel om boven je concurrenten te staan.
Maar ook een grotere naamsbekendheid heeft een positieve impact op je marketinginspanningen. Ga maar na: klik jij eerder door naar de website van een partij die je kent of naar ‘de Grote Onbekende’ die toevallig op plek 1 staat? Hoe meer mensen je bedrijfsnaam kennen, hoe meer rendement je, tegen dezelfde kosten, uit je (online) marketing kunt halen. Bovendien neemt de kans dat iemand daadwerkelijk tot aankoop overgaat ook toe wanneer je een bekende naam en een betrouwbaar imago hebt.
Met jouw persbericht in de Telegraaf of het AD
Mocht je nu voor het eerst overwegen een persbericht te versturen, dan is de kans vrij groot dat je twijfels hebt over de kans op publicatie. “Waarom zou mijn persbericht De Telegraaf, het AD of RTL Nieuws halen?” Tóch is dat voor vrijwel elk bedrijf mogelijk, óók voor de kleinere mkb’er. Je moet alleen het juiste haakje zien te vinden en zorgen dat je regelmatig zichtbaar bent. Hoe vaker je de media laat zien dat je nieuwswaardige content te delen hebt, hoe groter de kans dat je persberichten uiteindelijk ook door de grotere media opgepikt worden.
Overigens kun je je afvragen of free publicity in media van het kaliber Telegraaf of AD jouw doel moet zijn. Richt jij je met je business op een specifieke regio of behoorlijke niche-doelgroep, dan is een persbericht gericht op lokale media of vakbladen waarschijnlijk van veel grotere waarde. Je wilt immers vooral het nieuws halen op de plekken waar de kans groot is dat jouw doelgroep zich er bevindt.