Persbericht

Persbericht

Wat is een persbericht, hoe schrijf je het en hoe zorg je ervoor dat het bij de juiste journalisten belandt? Hier lees je alles wat je moet weten over het persbericht!

Alles wat je moet weten over het persbericht

Persberichten zijn een ontzettend krachtig middel om te werken aan je naamsbekendheid en een betrouwbaar imago. En wist dat je dankzij digital PR met persberichten ook ontzettend waardevolle backlinks naar je website kunt scoren? Hoog tijd voor jou dus om ook met PR aan de slag te gaan en de potentie van het persbericht ten volle te benutten!

Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw mediastrategie? Neem dan contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit. Met een datagedreven aanpak zorgen we ervoor dat je maandelijks media-aandacht krijgt.
Persbericht schrijven

Over welk aspect van het persbericht wil je meer weten?

Wat is een persbericht?

Alles over de essentie en meerwaarde van het persbericht.

Hoe schrijf je een persbericht?

Lees alles over de opbouw van een goed persbericht.

Voorbeelden van persberichten

Tastbare voorbeelden van goede én slechte persberichten.

Een persbericht versturen

Alle mogelijkheden om een persbericht te verzenden.

Wat houdt een persbericht in?

Het persbericht is de meestgebruikte én meest succesvolle manier om gratis media-aandacht te vergaren. In het kort is het persbericht een nieuwsbericht dat je met de media deelt vanuit jouw bedrijf. Je schrijft een persbericht op zo’n manier dat journalisten het in principe integraal kunnen overnemen. Daarvoor is het gebruiken van de omgekeerde piramidestructuur essentieel. Over het schrijven van een persbericht lees je hier meer.

Belangrijk om goed te beseffen is dat een persbericht niet óver jouw bedrijf gaat. Jouw bedrijf is weliswaar de afzender, maar niet het voornaamste onderwerp. Het persbericht is dus geen instrument om een nieuw product, kortingsactie of verhuizing kenbaar te maken. Dat heeft immers nauwelijks nieuwswaarde. Ga op zoek naar informatie die voor jouw doelgroep relevant is en waarvan het logisch is dat jij – als autoriteit binnen jouw branche – deze informatie deelt. Het gebruik van data is daarvoor een perfect hulpmiddel. Vraag jezelf altijd af: had ik dit bericht gelezen als ik het op een nieuwssite zou zijn tegengekomen?

De laatste persberichten van Tijd voor Publiciteit.

Hoewel dat voor een PR-bureau vaak ingewikkeld is, weet ook Tijd voor Publiciteit zelf natuurlijk regelmatig het nieuws te halen. Bekijk hieronder de laatste persberichten van Tijd voor Publiciteit.

Persberichten

20 maart 2025

Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit ondervroeg een representatief panel van 1.000 Nederlanders naar hun Google-gewoonten. Klikken zij altijd op het bovenste resultaat of belanden ze regelmatig op de tweede pagina?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen

De meerwaarde van het persbericht

Met een persbericht het nieuws halen is natuurlijk geen doel an sich. Een goede mediastrategie vertaalt zich door naar verschillende voordelen voor je bedrijf. Het leidt tot meer naamsbekendheid en een imago dat betrouwbaarheid uitstraalt, waardevolle backlinks vanaf nieuwssites met autoriteit en – daardoor – (online) marketingcampagnes die beter converteren.

Grotere naamsbekendheid

Je hebt een geweldig product, maar je doelgroep kent je simpelweg nog niet (en je concurrent wel).

Gratis backlinks van topdomeinen

Er moet nú omzet gedraaid worden! Maar hoe zorg je voor een sterk merk en daarmee een stabiele toekomst?

Expertstatus en betrouwbaar imago

Je betaalt je blauw aan peperdure backlinks, maar je staat nog steeds niet bovenaan de zoekresultaten in Google.

Hogere conversie van marketingcampagnes

Je betaalt je blauw aan peperdure backlinks, maar je staat nog steeds niet bovenaan de zoekresultaten in Google.

Met jouw persbericht in de Telegraaf of het AD?

Mocht je nu voor het eerst overwegen een persbericht te versturen, dan is de kans vrij groot dat je twijfels hebt over de kans op publicatie. “Waarom zou mijn persbericht De Telegraaf, het AD of RTL Nieuws halen?” Tóch is dat voor vrijwel elk bedrijf mogelijk, óók voor de kleinere mkb’er. Je moet alleen het juiste haakje zien te vinden en zorgen dat je regelmatig zichtbaar bent. Hoe vaker je de media laat zien dat je nieuwswaardige content te delen hebt, hoe groter de kans dat je persberichten uiteindelijk ook door de grotere media opgepikt worden.

 

Overigens kun je je afvragen of free publicity in media van het kaliber Telegraaf of AD jouw doel moet zijn. Richt jij je met je business op een specifieke regio of behoorlijke niche-doelgroep, dan is een persbericht gericht op lokale media of vakbladen waarschijnlijk van veel grotere waarde. Je wilt immers vooral het nieuws halen op de plekken waar de kans groot is dat jouw doelgroep zich er bevindt.

FAQ

Veelgestelde vragen over het persbericht.

Als je regelmatig persberichten deelt die het nieuws halen, neemt je naamsbekendheid toe. Een steeds groter deel van je doelgroep zal je bedrijfsnaam (her)kennen. Dat maakt dat zij automatisch aan je zullen denken, wanneer ze het product of de dienst die jij aanbiedt nodig hebben. Top of mind awareness zorgt er bovendien voor dat mensen je zullen aanbevelen aan anderen. Immers: wie in het nieuws verschijnt, doet ertoe.

Naamsbekendheid opbouwen kost uiteraard tijd. Toch heeft het delen van persberichten ook directe impact. Naast dat media jouw bedrijfsnaam noemen, bestaat namelijk de kans dat zij ook zullen linken naar jouw website. Zeker wanneer je zorgt dat je – een net wat herschreven versie van – je persbericht ook op je eigen website plaatst. Journalisten dienen immers aan bronvermelding te doen. En wat is er dan makkelijker dan een linkje plaatsen naar de pagina waarop je volledige persbericht te vinden is?

Deze backlinks zijn superwaardevol, omdat Google meer en meer belang hecht aan links van echte websites. Met echte websites bedoel ik: websites die daadwerkelijk verkeer binnenhalen. Dit soort links hebben veel meer impact dan backlinks van linkbuildingblogs of startpagina’s. Bovendien zijn ze volledig gratis!

De media bepalen wat, maar zeker ook wie ertoe doet. Wordt jouw bedrijf genoemd in het nieuws, dan betekent dit dat het relevant is. Dat is de aloude agenda-settingtheorie: de onderwerpen waarover de media berichten zijn van belang in de hoofden van de doelgroep. Hoe vaker jouw bedrijf – en jij als woordvoerder – dus in het nieuws voorbij komen, hoe meer men je gaat zien als autoriteit binnen je branche.

De backlinks die je ontvangt wanneer jouw persberichten gepubliceerd worden hebben een positieve uitwerking op je posities in de Google-zoekresultaten. Links zijn nog altijd essentieel om boven je concurrenten te staan.

Maar ook een grotere naamsbekendheid heeft een positieve impact op je marketinginspanningen. Ga maar na: klik jij eerder door naar de website van een partij die je kent of naar ‘de Grote Onbekende’ die toevallig op plek 1 staat? Hoe meer mensen je bedrijfsnaam kennen, hoe meer rendement je, tegen dezelfde kosten, uit je (online) marketing kunt halen. Bovendien neemt de kans dat iemand daadwerkelijk tot aankoop overgaat ook toe wanneer je een bekende naam en een betrouwbaar imago hebt.

Heb je meer vragen?
Neem gerust contact op met mij.