Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp'ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame.
Illustratie afwachtende zzp'er
In dit artikel

Twee op de drie zzp’ers krijgen hun meeste opdrachten via mond-tot-mondreclame en ruim veertig procent is hier zelfs volledig van afhankelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van PR-bureau Tijd voor Publiciteit onder 400 zelfstandigen. Hoewel mond-tot-mondreclame in de praktijk ook vaak de meest effectieve reclame is, maakt het zelfstandigen ook buitengewoon kwetsbaar. “Wie niet investeert in zichtbaarheid, krijgt vroeg of laat een klap te verwerken.”

De afhankelijkheid van het eigen netwerk illustreert een bredere kwetsbaarheid onder zzp’ers in Nederland. Zo bleek vorige week nog uit een onderzoek van Boekhouder.nl dat ruim de helft van de zzp’ers geen pensioen opbouwt. “In dit licht moet de strengere handhaving van de Belastingdienst op schijnzelfstandigheid ook vooral als bescherming van de zzp’er worden gezien”, zegt Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit. “Zelfstandig zijn betekent weliswaar vrijheid, maar te veel zelfstandigen zijn nu simpelweg van toeval en geluk afhankelijk.”

Social media en online marketing

Van de zzp’ers die wel actief bezig zijn om klanten binnen te halen, doet ruim een kwart dat via social media, zo blijkt uit het onderzoek van Tijd voor Publiciteit. Linkedin en Facebook worden daarbij het meest gebruikt, maar ook Instagram is voor de nodige freelancers een klantenbinder. Verder geeft ruim een op de acht zzp’ers aan gebruik te maken van online marketing. Ook opvallend: ruim een op de acht zelfstandigen doen nog aan koude acquisitie.

Zichtbaar zijn

Breukelman adviseert zelfstandig ondernemers een merk op te bouwen. “Als zzp’er ben je je eigen merk. Laat dat zien aan de buitenwereld door bijvoorbeeld actief te zijn op Linkedin. Meng je in discussies. Stuur eens een persbericht naar media uit jouw branche of regio. Ruim 85 procent van de zzp’ers heeft dit nog nooit gedaan!”

Volgens Breukelman hoeven dit soort inspanningen echt niet direct gericht zijn op het binnenhalen van nieuwe klanten. “Daar gaat het juist vaak mis. Áls we al investeren in zichtbaarheid, dan willen we daar ook meteen iets voor terug. Maar zorg er in plaats daarvan nou voor dat je naamsbekendheid krijgt binnen je doelgroep, zodat ze jou als eerst weten te vinden wanneer ze je nodig hebben. Dat levert je veel meer stabiliteit op.”

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Persberichten

20 maart 2025

Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit ondervroeg een representatief panel van 1.000 Nederlanders naar hun Google-gewoonten. Klikken zij altijd op het bovenste resultaat of belanden ze regelmatig op de tweede pagina?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Tips

19 maart 2025

5 manieren om aan je naamsbekendheid te werken in 2025

Meer naamsbekendheid voor je bedrijf in 2025? Tijd voor Publiciteit geeft je 5 praktische tips!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persbericht versturen veelgemaakte fouten

Tips

11 maart 2025

7 veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht

Als je een persbericht verzendt, zijn er enkele belangrijke dingen om rekening mee te houden. Tijd voor Publiciteit zet zeven veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij ze niet hoeft…

Frank Breukelman

Meer lezen

Wat is een persbericht

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

27 november 2024

Veel Nederlanders vergelijken zelden of nooit prijzen bij online aankoop

In hoeverre vergelijken we prijzen bij een online aankoop? Tijd voor Publiciteit vroeg het 1000 Nederlanders. Lees hier de resultaten!…

Frank Breukelman

Meer lezen