Je kunt nog zo’n goed persbericht schrijven, maar als je het niet op de juiste manier verstuurt, is de kans groot dat het alsnog niet wordt opgepikt door journalisten. Tijd voor Publiciteit deelt zeven veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht, zodat jouw persbericht wél de media-aandacht oplevert die het verdient!
1. Versturen naar algemene redacties
Veel bedrijven sturen hun persbericht blind naar algemene e-mailadressen zoals redactie@nieuwswebsite.nl. Hierdoor komt het vaak op een grote hoop terecht en wordt het genegeerd. In zo’n inbox komen dagelijks tientallen tot wel honderden persberichten binnen.
Onderzoek in plaats daarvan welke journalisten veel over jouw onderwerp schrijven en stuur het persbericht direct naar hen. Dit kun je natuurlijk met de hand doen, maar er zijn ook tools die dit bijhouden. Zelf maak ik hiervoor gebruik van PR Dashboard, maar ook Smart.pr en ANP Perssupport kun je hiervoor gebruiken. Dit zijn wel betaalde tools, die daardoor vooral hun meerwaarde hebben als je structureel investeert in PR.
2. Versturen op vrijdagmiddag
Je persbericht versturen op vrijdagmiddag of vlak voor een feestdag is nooit een goed idee. Journalisten werken dan toe richting het weekend gaan of druk zijn met andere deadlines. Wanneer zij op maandag hun mailbox weer checken, is jouw persbericht allang ondergesneeuwd door alle andere mails die inmiddels zijn binnengekomen. Ook woensdag is trouwens niet aan te raden, aangezien dit ook voor veel journalisten papa- of mamadag is. De beste momenten om een persbericht te versturen zijn in de regel dinsdag- en donderdagochtend.
Ook interessant:
3. Versturen vanaf een onprofessioneel e-mailadres
Een persbericht versturen vanaf een Gmail- of Hotmail-adres oogt onbetrouwbaar. Gebruik een zakelijk e-mailadres met je bedrijfsdomein om serieus genomen te worden. Overweeg een speciaal pers-emailadres aan te maken (pers@bedrijf.nl), dat zorgt voor een professionele uitstraling.
4. Geen persoonlijke aanhef of introductie
Zeg nou zelf: wat is jouw eerste gedachte als je een mail ontvangt die begint met ‘Beste ontvanger’? Een persbericht zonder begeleidende tekst of met een generieke aanhef voelt onpersoonlijk. Schrijf een korte, gerichte introductie waarin je uitlegt waarom dit relevant is voor de journalist in kwestie of zorg in elk geval dat je hem of haar bij de voornaam aanspreekt.
5. Persbericht als bijlage zonder tekst in de e-mail
Sommige bedrijven sturen een persbericht alleen als Word-bestand of pdf’je in de bijlage, zonder enige toelichting in de e-mail. Veel journalisten openen geen bijlagen van onbekende afzenders of nemen eenvoudigweg daar de moeite niet voor. Plaats daarom het persbericht in de e-mail zelf en voeg de bijlage als extra optie toe. Je logo boven het persbericht en een nette opmaak kunnen de kans op publicatie ook doen toenemen.
Lees ook eens deze tips!

5 manieren om aan je naamsbekendheid te werken in 2025
Meer naamsbekendheid voor je bedrijf in 2025? Tijd voor Publiciteit geeft je 5 praktische tips!

7 veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht
Als je een persbericht verzendt, zijn er enkele belangrijke dingen om rekening mee te houden. Tijd voor Publiciteit zet zeven veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij ze niet hoeft te maken!

Hoe moet ik omgaan met klantreviews? 7 tips!
Reviews zijn ontzettend belangrijk voor je imago. Ontdek hier met behulp van 7 tips hoe je alles uit je reviewmarketing kunt halen!
6. Geen contactgegevens vermelden
Een journalist die snel wil schakelen, heeft direct contactgegevens nodig. Zorg ervoor dat je naam, telefoonnummer en e-mailadres duidelijk in je persbericht staan. Geen algemeen emailadres of telefoonnummer van de klantenservice, maar de persoonlijke gegevens van degene die inhoudelijk vragen over het persbericht kan beantwoorden.
7. Versturen naar een te grote en willekeurige perslijst
Zie je het voor je? Tien journalisten op een redactie die allemaal tegelijkertijd dezelfde mail ontvangen? Een persbericht naar honderden irrelevante contacten sturen is zinloos en kan je geloofwaardigheid schaden. Journalisten herkennen massamails en negeren deze. Kies zorgvuldig en richt je alleen op de juiste media en journalisten.
Doe je voordeel met deze tips!
Kortom: hoe je een persbericht verstuurt, is minstens zo belangrijk als hoe het geschreven is. Door deze veelgemaakte fouten te vermijden en je persbericht slim te verzenden, vergroot je de kans dat jouw nieuws wordt opgepikt door de juiste media.
Hulp nodig met persberichten?
Je weet nu precies waar je rekening mee moet houden bij het verzenden van een persbericht. Maar kun je juist wel wat hulp gebruiken met het schrijven ervan? Of wil je werken aan een PR-strategie om structureel free publicity te genereren? Neem dan gerust eens contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit. Ik denk graag met je mee!