Datagedreven PR

Datagedreven PR

Hoe maak je slim gebruik van data in (digital) PR-campagnes?

Data als basis voor PR: hoe pak je dat aan?

Data en PR zijn dé combinatie om je naamsbekendheid en autoriteitsstatus een boost te geven. Door gebruik te maken van data ontwikkel je immers PR-campagnes die betrouwbaarheid en objectiviteit uitstralen. Dat vergroot de kans op publicaties enorm! Maar welke data kun je gebruiken? En hoe vertaal je data naar nieuwswaardige PR-campagnes? Dat lees je hieronder!

Met mijn PR-bureau Tijd voor Publiciteit richt ik mij sinds 2020 als een van de eersten (en anno 2024 nog altijd weinigen) uitsluitend op datagedreven PR. Elk persbericht dat ik verstuur heeft data-onderzoek als basis. Op die manier realiseerde ik meer dan 2000 publicaties in landelijke, regionale en vakmedia.

Wil jij ook profiteren van de kracht van data en je naamsbekendheid en online autoriteit een vlucht laten nemen? Neem dan contact op.

Wat is datagedreven PR?

Elke PR-campagne heeft een haakje nodig. En dat haakje dient vooral niet commercieel te zijn. Gebruikmaken van data helpt je daarbij. Het voorkomt namelijk dat je over jezelf cq. over je bedrijf gaat schrijven. In plaats daarvan nopen data je ertoe te schrijven over ontwikkelingen binnen je branche.

Heel concreet houdt datagedreven PR in dat je een dataset hanteert als basis voor je persbericht. Hoe je aan die data komt, daar kom ik zo op terug. De uitkomsten van een onderzoek of bestaande dataset vertaal je naar een nieuwswaardig verhaal.

Stel: je bent weddingplanner en je bezit een dataset met de meestgeboekte trouwlocaties van Nederland. Dan kun je een persbericht schrijven met als insteek: “Dit is de top-3 populairste trouwlocaties van Nederland”. Omdat je dit kunt staven met cijfers – deze drie locaties worden daadwerkelijk het vaakst geboekt – is zo’n persbericht veel sterker dan wanneer je, zonder onderbouwing, iets had geroepen in de trant van: “Drie locatietips voor aanstaande huwelijken”.

Bovendien kun je data vaak meerdere kanten op. Een kleine aanpassing van je persbericht kan het ineens interessant maken voor een veel grotere doelgroep. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

  • “Dit zijn de populairste trouwlocaties van Drenthe/Flevoland/Friesland/etc.”
  • “Dertigers trouwen het liefst in een kasteel, vijftigers zoeken het dichtbij huis”
  • “Vrouw bepaalt in 8 op de 10 gevallen de trouwlocatie”


Waar het oorspronkelijke persbericht vooral interessant was voor lifestyle- en evenementenmedia, kun je bovenstaande varianten ook versturen naar media gericht op specifieke regio’s, leeftijdsgroepen en geslachten. Door alles uit de data te halen, kan één PR-campagne zodoende grote impact hebben.

De voordelen van data als PR-basis

Met een datagedreven PR-strategie ontwikkel je PR-campagnes die authenticiteit en objectiviteit uitstralen.

Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid

Data geven je verhalen een solide basis, waardoor ze als betrouwbaarder en geloofwaardiger worden gezien door journalisten en het publiek.

Relevantie en nieuwswaarde

Door data te gebruiken, kun je trends, patronen en inzichten identificeren die relevant en actueel zijn. Dat vergroot de nieuwswaarde (en dus publicatiekans) van je persberichten aanzienlijk.

Objectiviteit en onpartijdigheid

Data in PR zorgen voor een onafhankelijke uitstraling. Dat helpt om een commerciële insteek van je verhaal te voorkomen, wat de kans op publicatie doet toenemen.

Maatwerk en segmentatie

Met data kun je je berichten aanpassen en segmenteren voor specifieke doelgroepen, waardoor je gerichter kunt communiceren en de impact van je campagne kunt vergroten.

Onafhankelijk van toevallige inhakers

Maak jouw nieuws wanneer jij dat wilt. Je bent niet volledig afhankelijk van toevallige gebeurtenissen in jouw branche waar je op in kunt spelen.

Data PR

Geschikte data

Welke data kun je gebruiken voor PR-doeleinden?

Grofweg zijn er drie soorten data die je kunt inzetten voor PR:

  • Eigen data
  • Onderzoeksdata
  • Publieke data


Het liefst maak je gebruik van verschillende soorten data. De ene maand een PR-campagne op basis van een eigen onderzoek, de volgende maand een persbericht aan de hand van een externe dataset. Zo voorkom je dat je telkens hetzelfde soort verhalen naar journalisten stuurt, wat op den duur de kans op resultaten zou kunnen verkleinen.

Eigen data als PR-bron

Sommige bedrijven hebben het geluk zelf ontzettend veel interessante data te bezitten. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkingssite, die precies weet wat de vraag naar of de prijzen van een bepaald product of bepaalde dienst zijn.

 

Een goed voorbeeld hiervan is een PR-campagne van verlijkingsplatform Slimster. Hierin gebruikten we eigen prijsdata om te bepalen in hoeverre bepaalde producten nu écht goedkoper zijn tijdens Black Friday. Het leidde tot onder meer een mooie publicatie op Telegraaf.nl!

 

Ook e-commercebedrijven kunnen hun verkoopcijfers, maar bijvoorbeeld ook het gebruik van zoekfilters doorvertalen naar marktinteresse en hierover persberichten schrijven. Of denk eens aan energiebedrijven, die perfect inzicht hebben hoe Nederlanders met hun energiegebruik omgaan.

7 publicaties

€8.7K mediawaarde

Black Friday-inhaker leidt tot publicaties op Telegraaf.nl en Quote.nl

37 publicaties

€28K mediawaarde

Onderzoek naar de emigratieplannen van Nederlanders

Zelf onderzoek doen

Heb je die luxe nou niet, dan kun je ook zelf data verzamelen met een panelonderzoek. Je ondervraagt dan een representatieve groep mensen naar relevante thema’s binnen jouw branche. Dit kan ‘de gemiddelde Nederlander’ zijn, maar je kunt je ook specifiek richten op een panel dat jouw doelgroep weerspiegelt.

 

Een dergelijk onderzoek kun je uitbesteden aan een onderzoeksbureau. Zelf werk ik bijvoorbeeld graag samen met Panel Inzicht. Je hebt dan de garantie dat je data op de juiste manier vergaard zijn en dat je onderzoeksgroep ook daadwerkelijk een representatieve afspiegeling is van de populatie. Bovendien is de doorlooptijd van zo’n onderzoek relatief kort: binnen een paar weken na het indienen van de vragenlijst, kun je al met de data aan de slag om PR-campagnes op te zetten.

 

Overigens, mocht je een groot klantenbestand hebben, dan kun je ook overwegen om hen een vragenlijst te mailen. Je hebt dan weliswaar niet ‘de doorsnee Nederlander’ te pakken, maar kunt wel conclusies trekken over een heel specifieke doelgroep. Stel dat je bijvoorbeeld een leasemaatschappij bent, dan kun je op basis van zo’n intern klantonderzoek conclusies trekken over de voorkeuren van de gemiddelde leaserijder. Een ander groot voordeel van zo’n onderzoek is dat het gratis is, terwijl het inschakelen van een bureau uiteraard kosten met zich meebrengt. Voorwaarde is echter wel weer dat je een grote klantendatabase nodig hebt om een noemenswaardig aantal responses binnen te kunnen halen.

Publieke data voor PR gebruiken

Tot slot hoef je niet eens zelf data te bezitten of te vergaren om data voor PR in te kunnen zetten. Je kunt in veel gevallen namelijk ook gebruikmaken van openbare databronnen. Zeker als het je lukt om meerdere databronnen te combineren tot één nieuwe dataset, heb je goud in handen. Het gebruik van externe data voor je PR-campagnes zorgt immers voor een onafhankelijke uitstraling van je onderzoek. Let wel op dat je iets van jezelf toevoegt aan zo’n persbericht op basis van een externe databron. Simpelweg bestaande data uitwerken tot een persbericht kan wat ‘goedkoop’ overkomen.

 

Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de PR-campagne rondom de Eco-Electric Index van Slimster. Op basis van diverse openbare datasets over onder meer zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s gaven we elke gemeente een eigen indexscore die aangeeft in hoeverre die gemeente al ‘geëlektrificeerd’ is. Dat leidde tot maar liefst 56(!) publicaties in voornamelijke regionale nieuwsmedia.

 

Een ander goed voorbeeld is het onderzoek van oppas- en au pair-platform naar de beschikbaarheid van kinderopvang. Ook dit was een campagne specifiek gericht op het genereren van aandacht van lokale media. 

 

Benieuwd welke data jij voor je PR-campagnes zou kunnen gebruiken? Hieronder vind je enkele voorbeelden van openbare databronnen die je, afhankelijk van je branche, kunt inzetten voor PR-doeleinden.

25 publicaties

€39K mediawaarde

Onderzoek naar de capaciteit van de kinderopvang per gemeente in Nederland

Voorbeelden van openbare databronnen voor PR

Data over lokale belastingen en heffingen, beschikbaar gesteld door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).

De centrale databank van het Centraal Bureau voor de Statistiek met uitgebreide statistische gegevens over diverse onderwerpen zoals bevolking, economie, en gezondheid.

Onderwijsdata, waaronder gegevens over studenten, scholen, diploma’s en financiering van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Standaarden en geo-informatie van de overheid, zoals bestemmingsplannen, natuurgegevens, en infrastructurele informatie.

Informatie over onroerend goed en grondregistratie in Nederland, met gegevens over eigendom, kadastrale grenzen, en perceelkaarten.

Gegevens over het wegverkeer in Nederland, inclusief verkeersintensiteit, reistijden en files.

Gegevens over energieproductie en -verbruik, duurzame energie, en energiebesparing op regionaal en nationaal niveau.

Geografische data van de Nederlandse overheid, inclusief topografische kaarten, luchtfoto’s, en informatie over infrastructuur en waterwegen.

Gegevens over waterstanden, waterkwaliteit, infrastructuur, en verkeersmanagement op de Nederlandse wegen en waterwegen.

Data en statistieken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu over gezondheid, milieu, en voedselveiligheid.

Aan de slag!

Ook starten met datagedreven PR? Zo gaan we te werk:

Wil jij ook je naamsbekendheid, autoriteit en online vindbaarheid versterken met datagedreven PR-campagnes? Daar help ik – Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit – je graag bij! 

Samenwerken met Frank voor onze PR-campagnes is de afgelopen jaren een absolute meerwaarde gebleken. Hij heeft ons geholpen om onze online zichtbaarheid te vergroten en naamsbekendheid te verhogen.

Frank doet dit met een creatieve aanpak en strategisch inzicht, om zo pakkende en relevante persberichten voor Slimster te publiceren. Zijn ervaring met duurzame producten als zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen zorgt ervoor dat hij precies weet wat voor onderzoeken en PR-berichten het best passen!

Marvin Grouw

Content Manager bij Slimster

1. Kennismaking

Om te beginnen bespreken we samen wat er allemaal speelt binnen jouw branche. Welke nieuwswaardige haakjes zijn er? Op welke trends kunnen we inspelen met PR-campagnes? En natuurlijk: hoe wil je dat jouw bedrijf gezien wordt?

2. Data-onderzoek

De basis voor een digital PR-campagne van Tijd voor Publiciteit is altijd data. Data zorgen namelijk voor een objectief, onafhankelijk en daarmee nieuwswaardig verhaal. We zoeken uit in hoeverre jouw bedrijf zelf al over waardevolle data beschikt en of er interessante openbare databronnen zijn die we kunnen gebruiken. Ook het uitvoeren van een extern panelonderzoek behoort tot de mogelijkheden.

3. Persbericht schrijven

Elke digital PR-campagne bestaat uit een of meerdere persberichten. Vaak is het mogelijk het verhaal nét iets te herschrijven zodat het voor meerdere typen media relevant is. We schrijven de persberichten op zo’n manier dat journalisten het in principe één-op-één kunnen overnemen.

4. Persbericht versturen

Jouw persbericht naar algemene redacties sturen? Dat gaat niet werken! Voor elke PR-campagne maken we een perslijst op maat. We zoeken uit welke journalisten vaak over het betreffende onderwerp schrijven en zorgen ervoor dat zij het persbericht op het juiste moment ontvangen.