Onderzoek Google-gebruik per leeftijdsgroep

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Info
  • Laatste wijziging in bericht:1 oktober 2024

Googelen? Steeds meer Nederlanders zoeken via social media!

Het gebruik van Google is zo ingeburgerd dat ‘even googelen’ inmiddels synoniem is geworden voor iets online opzoeken. Toch stappen steeds meer Nederlanders, mede door zorgen over privacy, over naar andere platforms. Bijna 20% van de Nederlanders gebruikt Google helemaal niet meer. Vooral jongere generaties geven de voorkeur aan platforms zoals TikTok en Instagram, terwijl ook ChatGPT aan populariteit wint. Dit blijkt uit een onderzoek dat digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit deed onder 1000 Nederlanders.

Hoewel 81% van de respondenten nog steeds Google gebruikt, beschouwt slechts 72% het als hun meest gebruikte zoekmachine. Bijna 20% van de Nederlanders maakt weleens gebruik van andere zoekmachines, zoals Yahoo, Bing of DuckDuckGo. Daarnaast gebruikt bijna de helft van de ondervraagden YouTube als informatiebron, terwijl een kwart hiervoor naar Instagram gaat. Verder geeft Ć©Ć©n op de zes aan gebruik te maken van de AI-chatbot ChatGPT, en Ć©Ć©n op de negen zoekt informatie via TikTok.

Dit zijn de populairste zoekplatformen
!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Andere zoekmachine wegens privacyzorgen

Veel mensen hebben privacyzorgen over het gebruik van Google vanwege de data die het bedrijf verzamelt. Google volgt je zoekgeschiedenis, locatie en koopgedrag om gepersonaliseerde advertenties te tonen, wat vragen oproept over de veiligheid van deze gegevens en het gebruik ervan door derden. Uit het onderzoek van Tijd voor Publiciteit blijkt dat bijna drie op de tien Nederlanders overwegen om vanwege die reden over te stappen naar een andere zoekmachine of dat al gedaan hebben.

Overigens geeft ook ruim een zesde aan dat ā€˜Google alles van me mag wetenā€™. Problematisch, aldus Frank Breukelman, die het onderzoek uitvoerde: ā€œJe verliest controle over wat met je data gebeurt, wat kan leiden tot toekomstige schadelijke toepassingen. Denk aan profilering, waarbij bedrijven op basis van anonieme gegevens patronen herkennen en deze gebruiken om je bijvoorbeeld in risicocategorieĆ«n te plaatsen voor verzekeringen of leningen, zelfs zonder directe toegang tot je persoonlijke Google-data.ā€

Jongeren gebruiken social media als informatiebron

Wie Google zat is, kan overstappen naar bijvoorbeeld Bing of Yahoo. Maar ook ā€˜de socialsā€™ zijn populair als zoekmachine. Zo zegt ruim de helft van de ondervraagde twintigers Instagram als informatiebron te gebruiken. Voor TikTok is dit bijna 40 procent. Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit: ā€œDat wil niet zeggen dat zij blindelings alles opvolgen wat allerlei influencers op deze platformen zeggen. Het gaat hier echt specifiek om het zoeken naar bepaalde informatie. Denk dus aan videoā€™s met recepten of vakantiebestemmingen.ā€

Bekijk alle gebruikte informatiebronnen per leeftijdsgroep
!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Volgens Breukelman voorzien social media in een andere zoekbehoefte dan traditionele zoekmachines. ā€œGoogle wordt voornamelijk wordt gebruikt voor het vinden van feitelijke informatie die leidt tot concrete acties, zoals een aankoop of een afspraak. Instagram en TikTok gebruiken jongeren vooral om nieuwe ideeĆ«n op te doen. Mensen zoeken naar inspiratie op bijvoorbeeld het gebied van mode, interieur, of nieuwe bestemmingen, zonder direct een beslissing te nemen.ā€