Googelen? Steeds meer Nederlanders zoeken via social media!

Persberichten

1 oktober 2024

Googelen? Steeds meer Nederlanders zoeken via social media!

Steeds minder Nederlanders gebruiken Google als zoekmachine, zo blijkt uit onderzoek van digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit.
In dit artikel

Het gebruik van Google is zo ingeburgerd dat ‘even googelen’ inmiddels synoniem is geworden voor iets online opzoeken. Toch stappen steeds meer Nederlanders, mede door zorgen over privacy, over naar andere platforms. Bijna 20% van de Nederlanders gebruikt Google helemaal niet meer. Vooral jongere generaties geven de voorkeur aan platforms zoals TikTok en Instagram, terwijl ook ChatGPT aan populariteit wint. Dit blijkt uit een onderzoek dat digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit deed onder 1000 Nederlanders.

Hoewel 81% van de respondenten nog steeds Google gebruikt, beschouwt slechts 72% het als hun meest gebruikte zoekmachine. Bijna 20% van de Nederlanders maakt weleens gebruik van andere zoekmachines, zoals Yahoo, Bing of DuckDuckGo. Daarnaast gebruikt bijna de helft van de ondervraagden YouTube als informatiebron, terwijl een kwart hiervoor naar Instagram gaat. Verder geeft één op de zes aan gebruik te maken van de AI-chatbot ChatGPT, en één op de negen zoekt informatie via TikTok.

Andere zoekmachine wegens privacyzorgen

Veel mensen hebben privacyzorgen over het gebruik van Google vanwege de data die het bedrijf verzamelt. Google volgt je zoekgeschiedenis, locatie en koopgedrag om gepersonaliseerde advertenties te tonen, wat vragen oproept over de veiligheid van deze gegevens en het gebruik ervan door derden. Uit het onderzoek van Tijd voor Publiciteit blijkt dat bijna drie op de tien Nederlanders overwegen om vanwege die reden over te stappen naar een andere zoekmachine of dat al gedaan hebben.

Overigens geeft ook ruim een zesde aan dat ‘Google alles van me mag weten’. Problematisch, aldus Frank Breukelman, die het onderzoek uitvoerde: “Je verliest controle over wat met je data gebeurt, wat kan leiden tot toekomstige schadelijke toepassingen. Denk aan profilering, waarbij bedrijven op basis van anonieme gegevens patronen herkennen en deze gebruiken om je bijvoorbeeld in risicocategorieën te plaatsen voor verzekeringen of leningen, zelfs zonder directe toegang tot je persoonlijke Google-data.”

Jongeren gebruiken social media als informatiebron

Wie Google zat is, kan overstappen naar bijvoorbeeld Bing of Yahoo. Maar ook ‘de socials’ zijn populair als zoekmachine. Zo zegt ruim de helft van de ondervraagde twintigers Instagram als informatiebron te gebruiken. Voor TikTok is dit bijna 40 procent. Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit: “Dat wil niet zeggen dat zij blindelings alles opvolgen wat allerlei influencers op deze platformen zeggen. Het gaat hier echt specifiek om het zoeken naar bepaalde informatie. Denk dus aan video’s met recepten of vakantiebestemmingen.”

Volgens Breukelman voorzien social media in een andere zoekbehoefte dan traditionele zoekmachines. “Google wordt voornamelijk wordt gebruikt voor het vinden van feitelijke informatie die leidt tot concrete acties, zoals een aankoop of een afspraak. Instagram en TikTok gebruiken jongeren vooral om nieuwe ideeën op te doen. Mensen zoeken naar inspiratie op bijvoorbeeld het gebied van mode, interieur, of nieuwe bestemmingen, zonder direct een beslissing te nemen.”

Ook aan de slag met PR?

Bovenstaand persbericht leidde onder meer tot publicaties op de websites van Bright, Emerce en Fonk Magazine.

 

Wil jij nu ook profiteren van free publicity? Lees dan meer over persberichten schrijven, persberichten versturen en digital PR.

 

Overtuigd dat PR ook jouw naamsbekendheid en autoriteit een boost gaat geven? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Persberichten

20 maart 2025

Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit ondervroeg een representatief panel van 1.000 Nederlanders naar hun Google-gewoonten. Klikken zij altijd op het bovenste resultaat of belanden ze regelmatig op de tweede pagina?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Tips

19 maart 2025

5 manieren om aan je naamsbekendheid te werken in 2025

Meer naamsbekendheid voor je bedrijf in 2025? Tijd voor Publiciteit geeft je 5 praktische tips!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persbericht versturen veelgemaakte fouten

Tips

11 maart 2025

7 veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht

Als je een persbericht verzendt, zijn er enkele belangrijke dingen om rekening mee te houden. Tijd voor Publiciteit zet zeven veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij ze niet hoeft…

Frank Breukelman

Meer lezen

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Wat is een persbericht

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen