Currently set to Index
Currently set to Follow

Naamsbekendheid vergroten

Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Dat kan op vele verschillende manieren. Van potentieel geïnteresseerden oneindig lastigvallen via Google- of Facebook-remarketingcampagnes tot adverteren op de radio en van de bestickering van je bedrijfswagen tot het visitekaartje dat bij je relatie op het bureau blijft liggen. Een nadeel van veel manieren om je naamsbekendheid te vergroten is echter dat het een hoop geld kost. En dat terwijl dit helemaal niet nodig hoeft te zijn! Met free publicity vergroot je je naamsbekendheid op een natuurlijke en kostenbesparende wijze.


Wat houdt naamsbekendheid creëren in?

Over de betekenis van het begrip naamsbekendheid kan ik heel interessant doen, maar het wil niets meer of minder zeggen dan de mate waarin jouw bedrijfsnaam bekend is bij het publiek. Daarbij is naamsbekendheid onder jouw specifieke doelgroep vanzelfsprekend van extra belang. Het creëren van naamsbekendheid is voor ieder bedrijf essentieel. Zonder je te kennen zal niemand naar je winkel komen, online bij je bestellen of contact met je opnemen om te vragen naar je diensten. Kortom: zonder je naamsbekendheid te vergroten ben je nergens.

Het belang van naamsbekendheid vergroten

Vroeger heb ik het me heus óók afgevraagd: waarom steken bedrijven toch zo ontzettend veel tijd en geld in reclame? Alsof we na het horen van een reclamespotje over het oh-zo-geweldige product X meteen massaal naar de winkel zouden rennen… Echter, dat is in veel gevallen ook helemaal niet de insteek. Reclame bestaat uit meerdere niveaus, die mogelijke klanten stap voor stap doorlopen, alvorens tot aankoop over te gaan. En het creëren en vervolgens vergroten van de naamsbekendheid is de eerste stap.

Naamsbekendheid in marketingmodellen

Er zijn diverse modellen die dit proces trachten te vangen. Een bekend en veelgebruikt model is AIDA, dat staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Hierbij kan attention worden opgevat als synoniem voor het vergroten van de naamsbekendheid. Het model gaat ervan uit dat een consument eerst aandacht moet hebben voor een advertentie/het product, vervolgens opmerkt dat deze specifiek voor hem/haar bedoeld is, daarna interesse krijgt in de voordelen van het product om uiteindelijk het product te kopen.

Waar AIDA bedoeld is om inzicht te geven in de stappen die consumenten moeten doorlopen om een product dat ze tot voorheen niet kenden te kopen, duidt het DAGMAR-model de effectiviteit van marketingcampagnes. Oftewel: het model helpt te begrijpen op welke vlakken reclame maken zin heeft. DAGMAR staat voor Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results. Kortom: met de DAGMAR-methode bepaal je welke verschillende doelen je met een reclamecampagne wilt verwezenlijken. Het model veronderstelt vier reclamedoelen, die sterk overeen komen met die uit het AIDA-model. Ze luiden namelijk awareness (naamsbekendheid), comprehension (begrip), conviction (overtuiging) en action (actie).

Waarom is het nu belangrijk om deze twee modellen te benadrukken? Nou, je dient te beseffen dat de verschillende stappen niet los van elkaar staan, maar elkaar juist in de hand werken. Zonder naamsbekendheid geen begrip, zonder begrip geen overtuiging en zonder overtuiging geen actie. Naamsbekendheid creëren of je naamsbekendheid vergroten zou dus de basis moeten zijn van al je marketingactiviteiten.

Een voorbeeld: je wilt meer bezoekers naar je website halen via Google. Om op de korte termijn effect te sorteren steek je een flink budget in SEA (adverteren in de Google-zoekresultaten), terwijl je SEO (zoekmachineoptimalisatie) inzet om je organische vindbaarheid te verbeteren. Maar wat denk je: zou een Google-gebruiker eerder klikken op een site van een bedrijf waarvan hij al eens gehoord heeft, ook al staat deze niet helemaal bovenaan de zoekresultaten, of zou hij gaan voor de link van de grote onbekende, die weliswaar op positie nummer één staat? Het antwoord laat zich raden. Onder meer voor de click-through-rate (CTR) van je website is het vergroten van je naamsbekendheid van groot belang!

Naamsbekendheid meten

Oké, ook voor jouw bedrijf is het dus van belang om de naamsbekendheid te vergroten, daarvan ben je nu wel overtuigd. Maar een van de vragen die je jezelf nu wellicht zult stellen, is hoe je dan weet wat je naamsbekendheid momenteel is en hoe je erachter komt in hoeverre deze straks groter is. Kortom: hoe kun je je naamsbekendheid meten?

Naamsbekendheid meten via een enquête

De meest gebruikelijk en betrouwbare manier om te meten of je je naamsbekendheid hebt weten te vergroten, is door het (laten) afnemen van enquêtes. Er zijn diverse bureaus die deze service aanbieden. Van belang is dat er een steekproef wordt genomen die representatief is voor jouw doelgroep en die bovendien groot genoeg is om op toeval berustende resultaten uit te sluiten. Dit is de reden dat je een naamsbekendheidsonderzoek het best over kunt laten aan een onderzoeksbureau. Wat er in zo’n onderzoek exact gemeten wordt, lees je hier.

Alternatieve mogelijkheden

Wil je jezelf de kosten voor een onderzoeksbureau besparen en slechts globaal weten in hoeverre het je gelukt is je naamsbekendheid te vergroten? Dan zijn er nog enkele andere mogelijkheden. Let wel: dit zijn geen wetenschappelijke methoden, waardoor ze zonder meer minder betrouwbaar zijn. Voor het maken van een ruime schatting voldoen ze echter prima.

De eerste manier is om bij te houden hoeveel er in Google letterlijk op je bedrijfsnaam gezocht wordt. Dit kan via Google Search Console, waarin je precies ziet welke zoektermen er tot een vertoning van jouw website in de zoekresultaten hebben geleid. Door dit gedurende een langere periode bijvoorbeeld iedere maand te controleren, kun je een inschatting maken van je naamsbekendheid.

Je populariteit op social media is een vergelijkbaar ijkpunt om je naamsbekendheid op te baseren. Uit hoeveel er online over je bedrijf gepraat wordt, kun je vrij aardig je populariteit afleiden. Dit hoef je natuurlijk niet handmatig te doen; er zijn gelukkig verschillende hulpjes voor. Een populaire gratis tool is bijvoorbeeld Hootsuite, terwijl ook Coosto (wel betaald) erg populair en gebruiksvriendelijk is.

Hoe kun je gratis je naamsbekendheid vergroten?

Allemaal leuk en aardig zul je misschien denken, maar in de inleiding gaf je aan dat naamsbekendheid creëren niet duur hoeft te zijn. Hoe zit dat dan? Wel, hiervoor ga je op zoek naar media-aandacht. Of je nu kiest voor een uitgekiende publiciteitsstunt of een persbericht om het nieuws te halen: gratis publiciteit blijft dé manier om je naamsbekendheid een boost te geven. Je hebt namelijk automatisch een groot publiek te pakken en je boodschap zal bovendien niet opgemerkt worden als (irritante) reclame-uiting!

Hulp nodig om je naamsbekendheid te vergroten?

Vraag je je af hoe je dat dan moet aanpakken, zo’n persbericht schrijven? Bekijk dan eens deze twee voorbeelden van een goed en een slecht persbericht. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken of ben je benieuwd naar andere mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten? Bel dan naar +31 6 48398534, stuur een mailtje naar frank@tijdvoorpubliciteit.nl of gebruik onderstaand contactformulier.

Neem contact op