Data als basis voor PR: hoe pak je dat aan?

Data en PR zijn dé combinatie om je naamsbekendheid en autoriteitsstatus een boost te geven. Door gebruik te maken van data ontwikkel je immers PR-campagnes die betrouwbaarheid en objectiviteit uitstralen. Dat vergroot de kans op publicaties enorm! Maar welke data kun je gebruiken? En hoe vertaal je data naar nieuwswaardige PR-campagnes? Dat lees je hieronder!

Met mijn PR-bureau Tijd voor Publiciteit richt ik mij sinds 2020 als een van de eersten (en anno 2024 nog altijd weinigen) uitsluitend op datagedreven PR. Elk persbericht dat ik verstuur heeft data-onderzoek als basis. Op die manier realiseerde ik meer dan 2000 publicaties in landelijke, regionale en vakmedia.

Wil jij ook profiteren van de kracht van data en je naamsbekendheid en online autoriteit een vlucht laten nemen? Neem dan contact op.

Met datagedreven PR-campagnes publicaties gerealiseerd in o.a. de volgende media:

Wat is datagedreven PR?

Elke PR-campagne heeft een haakje nodig. En dat haakje dient vooral niet commercieel te zijn. Gebruikmaken van data helpt je daarbij. Het voorkomt namelijk dat je over jezelf cq. over je bedrijf gaat schrijven. In plaats daarvan nopen data je ertoe te schrijven over ontwikkelingen binnen je branche.

Heel concreet houdt datagedreven PR in dat je een dataset hanteert als basis voor je persbericht. Hoe je aan die data komt, daar kom ik zo op terug. De uitkomsten van een onderzoek of bestaande dataset vertaal je naar een nieuwswaardig verhaal.

Stel: je bent weddingplanner en je bezit een dataset met de meestgeboekte trouwlocaties van Nederland. Dan kun je een persbericht schrijven met als insteek: “Dit is de top-3 populairste trouwlocaties van Nederland”. Omdat je dit kunt staven met cijfers – deze drie locaties worden daadwerkelijk het vaakst geboekt – is zo’n persbericht veel sterker dan wanneer je, zonder onderbouwing, iets had geroepen in de trant van: “Drie locatietips voor aanstaande huwelijken”.

Bovendien kun je data vaak meerdere kanten op. Een kleine aanpassing van je persbericht kan het ineens interessant maken voor een veel grotere doelgroep. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

  • “Dit zijn de populairste trouwlocaties van Drenthe/Flevoland/Friesland/etc.”
  • “Dertigers trouwen het liefst in een kasteel, vijftigers zoeken het dichtbij huis”
  • “Vrouw bepaalt in 8 op de 10 gevallen de trouwlocatie”

Waar het oorspronkelijke persbericht vooral interessant was voor lifestyle- en evenementenmedia, kun je bovenstaande varianten ook versturen naar media gericht op specifieke regio’s, leeftijdsgroepen en geslachten. Door alles uit de data te halen, kan één PR-campagne zodoende grote impact hebben.

De voordelen van data als PR-basis

  • Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid

    Data geven je verhalen een solide basis, waardoor ze als betrouwbaarder en geloofwaardiger worden gezien door journalisten en het publiek.

  • Relevantie en nieuwswaarde

    Door data te gebruiken, kun je trends, patronen en inzichten identificeren die relevant en actueel zijn, wat de nieuwswaarde van je persbericht vergroot.

  • Objectiviteit en onpartijdigheid

    Door gebruik te maken van data stralen je persberichten objectiviteit en onpartijdigheid uit. Dat helpt om eventuele vooroordelen of subjectiviteit in je verhaal te voorkomen, wat de kans op publicatie doet toenemen.

  • Maatwerk en segmentatie

    Met data kun je je berichten aanpassen en segmenteren voor specifieke doelgroepen, waardoor je gerichter kunt communiceren en de impact van je campagne kunt vergroten.

  • Onafhankelijk van toevallige inhakers

    Door slim gebruik te maken van data maak je jouw eigen nieuws wanneer je dat wilt. Je bent niet afhankelijk van toevallige gebeurtenissen in jouw branche waar je op in kunt spelen (al kun je data ook voor dat soort PR-campagnes perfect gebruiken).

Welke data kun je gebruiken voor PR-doeleinden?

Grofweg zijn er drie soorten data die je kunt inzetten voor PR:

  • Eigen data
  • Onderzoeksdata
  • Publieke data

Eigen data als PR-bron

Sommige bedrijven hebben het geluk zelf ontzettend veel interessante data te bezitten. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkingssite, die precies weet wat de vraag naar of de prijzen van een bepaald product of bepaalde dienst zijn. Ook e-commercebedrijven kunnen hun verkoopcijfers, maar bijvoorbeeld ook het gebruik van zoekfilters doorvertalen naar marktinteresse en hierover persberichten schrijven. Of denk eens aan energiebedrijven, die perfect inzicht hebben hoe Nederlanders met hun energiegebruik omgaan.

Zelf onderzoek doen

Heb je die luxe nou niet, dan kun je ook zelf data verzamelen met een panelonderzoek. Je ondervraagt dan een representatieve groep mensen naar relevante thema’s binnen jouw branche. Dit kan ‘de gemiddelde Nederlander’ zijn, maar je kunt je ook specifiek richten op een panel dat jouw doelgroep weerspiegelt.

Een dergelijk onderzoek kun je uitbesteden aan een onderzoeksbureau. Zelf werk ik bijvoorbeeld graag samen met Panel Inzicht. Je hebt dan de garantie dat je data op de juiste manier vergaard zijn en dat je onderzoeksgroep ook daadwerkelijk een representatieve afspiegeling is van de populatie. Bovendien is de doorlooptijd van zo’n onderzoek relatief kort: binnen een paar weken na het indienen van de vragenlijst, kun je al met de data aan de slag om PR-campagnes op te zetten.

Overigens, mocht je een groot klantenbestand hebben, dan kun je ook overwegen om hen een vragenlijst te mailen. Je hebt dan weliswaar niet ‘de doorsnee Nederlander’ te pakken, maar kunt wel conclusies trekken over een heel specifieke doelgroep. Stel dat je bijvoorbeeld een leasemaatschappij bent, dan kun je op basis van zo’n intern klantonderzoek conclusies trekken over de voorkeuren van de gemiddelde leaserijder. Een ander groot voordeel van zo’n onderzoek is dat het gratis is, terwijl het inschakelen van een bureau uiteraard kosten met zich meebrengt. Voorwaarde is echter wel weer dat je een grote klantendatabase nodig hebt om een noemenswaardig aantal responses binnen te kunnen halen.

Publieke data voor PR gebruiken

Tot slot hoef je niet eens zelf data te bezitten of te vergaren om data voor PR in te kunnen zetten. Je kunt in veel gevallen namelijk ook gebruikmaken van openbare databronnen. Zeker als het je lukt om meerdere databronnen te combineren tot één nieuwe dataset, heb je goud in handen. Het gebruik van externe data voor je PR-campagnes zorgt immers voor een onafhankelijke uitstraling van je onderzoek. Let wel op dat je iets van jezelf toevoegt aan zo’n persbericht op basis van een externe databron. Simpelweg bestaande data uitwerken tot een persbericht kan wat ‘goedkoop’ overkomen.

Hieronder enkele voorbeelden van openbare databronnen die je, afhankelijk van je branche, kunt gebruiken voor PR-doeleinden:

Data over lokale belastingen en heffingen, beschikbaar gesteld door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).

De centrale databank van het Centraal Bureau voor de Statistiek met uitgebreide statistische gegevens over diverse onderwerpen zoals bevolking, economie, en gezondheid.

Onderwijsdata, waaronder gegevens over studenten, scholen, diploma’s en financiering van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Standaarden en geo-informatie van de overheid, zoals bestemmingsplannen, natuurgegevens, en infrastructurele informatie.

Informatie over onroerend goed en grondregistratie in Nederland, met gegevens over eigendom, kadastrale grenzen, en perceelkaarten.

Dit principe is echter niet van toepassing in latere stadia. Wanneer een gevestigd merk als Coca-Cola een misstap begaat, is dat duidelijk geen reden voor vreugde. Het merk is immers alom bekend. Slechte publiciteit veroorzaakt voor dergelijke merken daadwerkelijk reputatieschade. Daarom kan gesteld worden dat voor een reeds bekend bedrijf de PR-focus niet zozeer op het verder uitbouwen van naamsbekendheid ligt, maar meer op het managen van de reputatie.

Gegevens over het wegverkeer in Nederland, inclusief verkeersintensiteit, reistijden en files.

Gegevens over energieproductie en -verbruik, duurzame energie, en energiebesparing op regionaal en nationaal niveau.

Geografische data van de Nederlandse overheid, inclusief topografische kaarten, luchtfoto’s, en informatie over infrastructuur en waterwegen.

Gegevens over waterstanden, waterkwaliteit, infrastructuur, en verkeersmanagement op de Nederlandse wegen en waterwegen.

Data en statistieken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu over gezondheid, milieu, en voedselveiligheid.

Voorbeelden van datagedreven PR-campagnes

De PR-campagnes die ik met Tijd voor Publiciteit realiseer, zijn vrijwel altijd op basis van data. Hieronder zie je twee voorbeelden van succesvolle datagedreven PR-campagnes die ik realiseerde voor vergelijkingssite Slimster. Eentje op basis van publieke CBS-data (de Eco-Electric Index) en eentje op basis van eigen data.

Benut ook de kracht van data

Wil jij ook je naamsbekendheid en online autoriteit vergroten met een datagedreven PR-strategie? Neem dan contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit. Ook jouw bedrijf kan waardevolle media-aandacht scoren dankzij data!

BellenMailen