Gratis adverteren? Ga voor een bewezen PR-strategie!

Veel ondernemers zoeken naar manieren om hun bedrijf gratis te promoten. De realiteit is echter dat zoiets als gratis adverteren niet bestaat. Een advertentie kost altijd geld. Je koopt ruimte in een krant of op een website of zendtijd op radio of tv. Bovendien is adverteren vaak niet de meest effectieve manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. In plaats daarvan biedt een goede PR-strategie mogelijkheden om je merk onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Gratis! Lees verder hoe dit ook voor jou mogelijk is.

Gratis 'adverteren' met PR?

Advertenties inkopen is inefficiënt

De meeste mensen herkennen en vermijden advertenties. We worden tegenwoordig bovendien aan zóveel commerciële prikkels blootgesteld, dat deze haast niet meer opvallen. Dit fenomeen, bekend als advertentiemoeheid, maakt het lastig om via traditionele advertenties een blijvende indruk te maken. Mensen scrollen voorbij gesponsorde berichten op sociale media, negeren banners op websites en zappen weg bij reclame op televisie. Bovendien wordt reclame vaak als minder betrouwbaar beschouwd omdat het duidelijk is dat het doel commercieel is.

PR als alternatief voor gratis adverteren

Een effectievere manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen, is via digital PR en het versturen van persberichten. Dit houdt in dat je nieuws maakt over jouw branche, waarbij jouw bedrijf als bron fungeert. Je levert als het ware kant-en-klare nieuwsartikelen aan bij de media. Doe je dit structureel en op de juiste manier, dan wordt jouw bedrijf steeds vaker genoemd in het nieuws. En dat geheel gratis. Essentieel is daarbij dat je daadwerkelijk nieuwswaardige content aanlevert. Een verkapte reclameboodschap maakt immers geen kans op publicatie.

Waarom persberichten effectief zijn

Persberichten worden gezien als betrouwbaar omdat ze gepubliceerd worden door onafhankelijke media. Wanneer jouw bedrijf regelmatig in het nieuws verschijnt, straalt dit betrouwbaarheid en autoriteit uit. Dit versterkt je merk en bouwt vertrouwen op bij je doelgroep.

Betrouwbaar

Bij advertenties herkennen we doorgaans meteen het commerciële doel van het bedrijf erachter. Bij persberichten, die worden gepubliceerd, is het tegenovergestelde het geval. Je lift als bedrijf namelijk mee op het betrouwbare en objectieve karakter van de media.

In andere woorden: als een krant of nieuwssite jouw persbericht oppikt, zal de lezer ervan uitgaan dat dit bericht berust op feiten en daar ook op is gecheckt door de betreffende journalist. Dat betekent niet alleen dat de lezer erop vertrouwt dat het bericht inhoudelijk juist is, maar zorgt er ook voor dat jij als bron als een betrouwbare partij wordt gezien. Lukt het je regelmatig het nieuws te halen, dan heeft dat grote invloed op je imago als betrouwbare partij met autoriteit binnen je branche.

Groot bereik

Publicaties in bekende media kunnen een groot publiek bereiken. Dat geldt uiteraard wanneer je bericht wordt opgepikt door een groot medium als het AD, Nu.nl of RTL Nieuws. Maar vergeet niet dat de kans groot is dat meerdere media met je persbericht aan de haal gaan. Zo kan de optelsom van bijvoorbeeld tien regionale publicaties al gauw tot enkele tien- tot honderdduizenden lezers leiden. Met een persbericht kun je dus gratis in één keer een grote, brede doelgroep bereiken.

Kostenbesparend

Niet voor niets kwam je hier terecht omdat je gratis wilt adverteren. En hoewel PR echt iets anders is dan adverteren – beter dan dat! – geldt voor het versturen van persberichten wel degelijk dat het gratis is. Ten opzichte van bijvoorbeeld het plaatsen van een advertorial bespaar je al gauw duizenden euro’s.

Als je je PR-strategie uitbesteedt, zijn daar uiteraard wel kosten aan verbonden. Maar dan nog staat dit niet in verhouding tot de situatie waarin je advertenties inkoopt. Ter vergelijking: bij Tijd voor Publiciteit krijg je voor 750 euro per maand de garantie op minimaal 100 publicaties per jaar. Eén enkele advertorial op Nu.nl kost normaliter al ruim 10.000 euro…

Gratis ‘adverteren’ dankzij een datagedreven aanpak

Mogelijk denk je nu: “Ja, maar hoor eens even, ik heb toch niet zo vaak wat nieuws te melden?”. Tóch is het voor vrijwel elk bedrijf mogelijk om – lokaal of nationaal – het nieuws te halen. Je moet dan alleen begrijpen dat dit nieuws niet óver jouw bedrijf moet gaan. Een persbericht is weliswaar een alternatief voor gratis adverteren, maar qua inhoud zijn er grote verschillen. Een goed persbericht straalt objectiviteit uit. Het is feitelijk en gaat over ontwikkelingen binnen jouw branche. Jouw bedrijf brengt dit nieuws en geeft er – vaak in de vorm van quotes – duiding bij, hetgeen autoriteit uitstraalt.

Meer weten over het persbericht?

Wat is een persbericht?

Alles over wat een persbericht inhoudt en wat de meerwaarde ervan is.

Hoe schrijf je een persbericht?

Lees alles over de opbouw van een goed persbericht.

Voorbeeld van een persbericht

Voorbeelden van goede én slechte persberichten.

Een persbericht versturen

Alle mogelijkheden om een persbericht te verzenden.

Bij Tijd voor Publiciteit heeft een persbericht altijd data als uitgangspunt. Eigen data, onderzoeksdata of publiekelijk beschikbare data: ze vormen een ware goudmijn om tot goede, nieuwswaardige ‘gratis advertenties’ te komen. Deze datagedreven werkwijze heeft zich dusdanig bewezen dat ik – voor een vast bedrag per maand – minimaal honderd publicaties per jaar kan garanderen!

Start ook met gratis ‘adverteren’ in de media

Zoals je hebt kunnen lezen is gratis adverteren in de praktijk dus niet mogelijk. Maar met een goede PR-strategie is het wél mogelijk om gratis in het nieuws te komen, bovendien zonder het label ‘advertentie’! Benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem dan contact op.

BellenMailen