Currently set to Index
Currently set to Follow

Waarom werkt free publicity?

Waarom werkt free publicity?

free publicity waarom

Het klinkt natuurlijk allemaal hartstikke leuk en aardig: je stuurt een persbericht naar de krant, het wordt geplaatst en de klanten stromen binnen. Dat je hier je vraagtekens bij plaatst, valt goed voor te stellen. En zo eenvoudig als ik het zojuist bracht is het natuurlijk ook niet. Anders zou immers ieder bedrijf er allang gebruik van maken. Waarom gratis publiciteit voor jouw bedrijf tóch zal werken leg ik hieronder graag uit. Maar eerst even in het kort:

Wat is free publicity ook alweer?

Gratis publiciteit is media-aandacht voor een bedrijf, geïnitieerd door hetzelfde bedrijf door het versturen van een persbericht, maar zonder oppervlakkige commerciële insteek. Doordat het bedrijf daadwerkelijk nieuws te melden heeft dat relevant is voor de media – en dus het publiek – betaalt het bedrijf niet voor plaatsing van dit soort berichten. Daarmee onderscheidt deze vorm van naamsbekendheid creëren zich van traditionele en herkenbare reclame.

Maar is mijn bedrijf wel nieuwswaardig?

Ik hoor je denken: waarom zou een krant gratis mijn bedrijf promoten? Zo’n journalist begrijpt toch meteen wat de insteek is? Dat laatste is in veel gevallen ongetwijfeld het geval. Echter, de invalshoek van waaruit een journalist naar een nieuwsbericht kijkt is een geheel andere dan de jouwe. Hij stelt zichzelf de vraag of zijn lezers het interessant zullen vinden. En zeker op regionaal niveau is dat al gauw het geval!

Verplaats jezelf in de journalist

Dit betekent echter niet dat je een ordinaire reclamefolder naar een krant hoeft te sturen. De kunst is om in het hoofd van de journalist te kruipen. En bedenk je dan het volgende: de journalistiek is een trotse beroepsgroep. Journalisten beschouwen zichzelf als vaandeldragers van de democratie, als dé informatiebron voor ‘het volk’. En dat zijn ze natuurlijk ook!

De media bepalen onze agenda

We nemen berichtgeving in de krant, het journaal of op websites van vooraanstaande media daardoor doorgaans serieus. Juist omdat we ervan uitgaan dat journalisten gedegen onderzoek doen en waarheden publiceren. Daarbij rekenen we er bovendien op dat datgene wat in het nieuws verschijnt ook hetgeen is dat belangrijk is. Dat principe heet agenda-setting. Wordt er dus over jouw bedrijf bericht in de media? Dan ziet de nieuwsgebruiker dat als een teken dat jouw bedrijf ertoe doet! Precies daarom is gratis publiciteit zo’n krachtig middel.

Je doelgroep bepaalt je nieuwswaarde

Gevolg hiervan is dat journalisten zichzelf óók bovenmatig serieusnemen. Een artikel waaronder hun naam komt te staan moet goed zijn. Inhoudelijk moet het kloppen en het moet écht nieuwswaarde hebben. Maar waar jij je als marketingstrateeg probeert te verplaatsen in het hoofd van de journalist, tracht de journalist zich op zijn beurt te verdiepen in zijn doelgroep. En de doelgroep van pakweg het AD of de Volkskrant is een geheel andere dan de doelgroep van een regionaal dagblad of een huis-aan-huiskrantje.

Daarmee is de definitie van ‘nieuwswaarde’ voor deze verschillende groepen nieuwsgebruikers ook geheel anders. De Volkskrant-lezer is helemaal niet geïnteresseerd in dat nieuwe, innovatieve project van dat Zwolse bedrijf dat het woningtekort in Zwolle aanpakt, terwijl de gemiddelde Stentor-lezer het met veel interesse zal lezen. The medium is the message.

De kracht van regionieuws

Voordat je begint een persbericht op te stellen is het dus van groot belang je doelgroep vast te stellen. Nieuws rondom grote bedrijven ‘verkoopt’ zichzelf. Als Bolletje plotseling stopt met het maken van kruidnoten dan staat het de volgende dag in alle landelijke dagbladen. Logisch: iedereen kent Bolletje. Maar als de plaatselijke banketbakker een speciale taart opneemt in het assortiment, gemaakt van streekproducten, dan is dit bij uitstek geschikt voor de plaatselijke krant. Zelfs áls een groot landelijk medium hier aandacht aan zou besteden (wat natuurlijk slechts denkbeeldig is), dan zou het vermoedelijk nog steeds minder opleveren dan wanneer het in het ‘lokale sufferdje’ zou hebben gestaan. Een zo groot mogelijk bereik moet dus niet per definitie je doel zijn, een zo specifiek mogelijke doelgroep daarentegen wel.

Wil je jouw bedrijf dus op regionaal niveau profileren als een autoriteit? Is jouw winkel dé speciaalzaak binnen de omgeving? Heb je écht iets te vertellen? Dan zijn de media je beste vrienden! Hoe meer er over je bedrijf bericht wordt, hoe belangrijker je bent. In ieder geval in de beleving van het lokale publiek en binnen die groep vind je jouw klanten. Wacht dus niet langer en begin vandaag met het genereren van free publicity!