Wat is een persbericht?

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?
Wat is een persbericht
In dit artikel

Een persbericht is een geschreven bericht waarmee een persoon, bedrijf, stichting of andere organisatie via email de media op de hoogte wil stellen van een nieuwsfeit. Vaak schrijf je een persbericht volgens een vaste structuur, de zogeheten ‘omgekeerde piramide’. Een persbericht is als het ware een leidraad voor een journalist om een nieuwsbericht te kunnen schrijven. Sterker nog: een goed persbericht zit zo in elkaar dat een journalist het één-op-één zou kunnen overnemen. Het doel van een persbericht is gratis publiciteit te genereren.

Wat is belangrijk in een persbericht?

Wat essentieel is voor een goed persbericht, is dat het daadwerkelijk nieuwswaarde bevat. Een persbericht heeft dus in elk geval niet direct een commerciële insteek. Je schrijft een persbericht dan ook vanuit het oogpunt van een journalist. Zou het bericht voor zijn of haar lezers relevant zijn? Alleen als je die vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden, maak je kans dat jouw persbericht tot een publicatie leidt.

Maar wat is dan een goed onderwerp voor een persbericht? Probeer een onderwerp te vinden dat niet direct betrekking heeft op jouw bedrijf, maar wel op jouw branche, zodat jij er duiding aan kunt geven. Dus bijvoorbeeld niet: “Verfleverancier Sikkens heeft nu tien nieuwe kleuren in haar assortiment”. Maar wat wel zou kunnen: “Een op de drie Nederlanders wil graag felle kleuren op de muur, zo blijkt uit onderzoek van verfleverancier Sikkens”. Zoals je ziet leunt dit persbericht op een eigen onderzoek. Data zijn altijd een goed uitgangspunt voor een persbericht, doordat je daarmee automatisch objectiviteit uitstraalt, wat een essentiële voorwaarde is voor nieuwswaarde.

Meer weten over hoe je zelf een persbericht kunt schrijven?

Of ben je op zoek naar voorbeelden van wat een goed persbericht is?

Hoe schrijf je een persbericht?

Ontdek alles over de opbouw van een goed persbericht, zodat je zelf aan de slag kunt!

Voorbeelden van persberichten

Lees voorbeelden van goede én slechte persberichten en ontdek hoe een goed persbericht in elkaar steekt.

Wat is de meerwaarde van een persbericht?

Goed, nu weet je wat een persbericht inhoudt. Dan de vraag: waarom zou je je bezig willen houden met persberichten? Nou, zoals al kort benoemd biedt het persbericht de mogelijkheid gratis media-aandacht te genereren. En dat is veel waard, het leidt namelijk tot meer naamsbekendheid. En een grotere naamsbekendheid zorgt er weer voor dat marketingcampagnes beter aanslaan: consumenten zijn immers meer gevoelig voor een boodschap van een merk dat al in hun achterhoofd zit. Normaliter zou je voor naamsbekendheidcampagnes al gauw denken aan radio- of televisiespotjes. Peperduur, terwijl je door regelmatig een goed persbericht te delen dus gratis in het nieuws kunt komen. En ook nog eens op een manier die veel meer vertrouwen wekt dan een advertentie!

Digital PR voor gratis backlinks

Naast naamsbekendheid heeft PR anno 2024 nog een ander groot voordeel. Nieuws is uiteraard vooral online en voor media is het belangrijk dat zij hun lezers duidelijk kunnen maken wat de bron van hun informatie is. Als jij (een variant van) jouw persbericht ook op je eigen website plaatst en die link meestuurt met je persbericht, is de kans groot dat online media deze link overnemen in hun publicatie. En dat is met het oog op SEO – online vindbaarheid via zoekmachines als Google – extreem waardevol. Zoekmachines beschouwen deze links als signaal dat jouw website relevant is, zeker wanneer die links afkomstig zijn van ander sites met een betrouwbaar imago (zoals nieuwssites dat bij uitstek zijn). Kortom: met persberichten kun je ervoor zorgen dat jouw website beter scoort in Google, zonder dat je hiervoor dure links hoeft in te kopen!

Hulp nodig bij persberichten?

Wil je ook aan de slag met PR, maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact op! Of het nu gaat om het opzetten van een PR-strategie voor structurele impact of het eenmalig schrijven van een persbericht: ik help je graag verder!

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Persberichten

20 maart 2025

Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit ondervroeg een representatief panel van 1.000 Nederlanders naar hun Google-gewoonten. Klikken zij altijd op het bovenste resultaat of belanden ze regelmatig op de tweede pagina?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Tips

19 maart 2025

5 manieren om aan je naamsbekendheid te werken in 2025

Meer naamsbekendheid voor je bedrijf in 2025? Tijd voor Publiciteit geeft je 5 praktische tips!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persbericht versturen veelgemaakte fouten

Tips

11 maart 2025

7 veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht

Als je een persbericht verzendt, zijn er enkele belangrijke dingen om rekening mee te houden. Tijd voor Publiciteit zet zeven veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij ze niet hoeft…

Frank Breukelman

Meer lezen

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

27 november 2024

Veel Nederlanders vergelijken zelden of nooit prijzen bij online aankoop

In hoeverre vergelijken we prijzen bij een online aankoop? Tijd voor Publiciteit vroeg het 1000 Nederlanders. Lees hier de resultaten!…

Frank Breukelman

Meer lezen