Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Persberichten

20 maart 2025

Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit ondervroeg een representatief panel van 1.000 Nederlanders naar hun Google-gewoonten. Klikken zij altijd op het bovenste resultaat of belanden ze regelmatig op de tweede pagina? En hoe gaan we om met gesponsorde zoekresultaten?
In dit artikel

Adverteren in de Google-zoekresultaten heeft maar op een beperkte doelgroep effect. Zeven op de tien Nederlanders zegt deze advertenties namelijk bewust over te slaan en dus alleen op organische resultaten te klikken. Wel is het voor bedrijven nog altijd van groot belang om bij de eerste tien zoekresultaten te staan. Een derde van de Nederlanders klikt namelijk vrijwel altijd op het eerste zoekresultaat. Een vergelijkbare groep komt zelfs nooit op de tweede pagina van Google. Dat blijkt uit onderzoek van digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit.

Tijd voor Publiciteit ondervroeg voor dit onderzoek een representatief panel van duizend Nederlanders. Opvallend is dat niet alleen mannen en vrouwen, maar ook verschillende leeftijdsgroepen behoorlijk eensgezind zijn. Ook de oudere generatie blijkt de gesponsorde zoekresultaten als zodanig te herkennen. Sterker: ruim 76 procent van de 70-plussers slaat deze bewust over, het hoogste percentage van alle leeftijdsgroepen.

Vrouwen en jongeren ongeduldiger

Bij de vraag of men wel eens op de tweede pagina van Google kijkt, valt op dat ruim een derde van de vrouwen dit nooit zegt te doen, tegen ‘slechts’ een kwart van de mannen. Tussen leeftijdscategorieën zijn de verschillen nog duidelijker. Van de ondervraagde twintigers komt bijna de helft (46 procent) nooit verder dan pagina één. Datzelfde geldt voor bijna 40 procent van de dertigers, terwijl het percentage onder 50-plussers minder dan 20 procent is. “Richt je je dus op een oudere doelgroep, dan is plek elf of twaalf in Google dus lang niet zo waardeloos als soms verondersteld wordt”, aldus Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.

Pagina-indeling terug in Google

Opvallend genoeg heeft Google vorig jaar de traditionele pagina-indeling in de zoekresultaten teruggebracht. Eind 2022 werd deze juist afgeschaft, waardoor gebruikers een oneindige scroll voorgeschoteld kregen in plaats van genummerde pagina’s. De terugkeer naar de oude opzet zou te maken kunnen hebben met gebruikerservaring en advertentie-inkomsten. Met pagina’s is het voor Google makkelijker om advertenties tactisch te plaatsen en gebruikers te sturen naar bepaalde resultaten.

Google steeds minder gebruikt als zoekmachine

Overigens geldt Google voor 72 procent van Nederland nog altijd als voornaamste zoekplatform, maar met name jongeren maken steeds vaker gebruik van social media als TikTok en Instagram als ‘zoekmachine’. Dat bleek uit eerder onderzoek van Tijd voor Publiciteit in oktober vorig jaar. Ongeveer een op de zes mensen gebruikt ook ChatGPT als alternatief voor Google en voor een kleine groep (2,7 procent) geldt de AI-chatbot zelfs als voornaamste zoektool.

Ook hoger in Google?

De tijd dat bedrijven met behulp van matige content en backlinks van bedenkelijke kwaliteit topposities in Google konden claimen is voorbij. Anno 2025 draait het om autoriteit en échte toegevoegde waarde.

 

Digital PR-bureau helpt bedrijven met datagedreven PR-campagnes media-aandacht te genereren. Door het schrijven van krachtige persberichten en deze te versturen naar precies de juiste journalisten, zorgen we ervoor dat jouw bedrijf de aandacht én de backlinks krijgt die het verdient.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust eens contact op.

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Tips

19 maart 2025

5 manieren om aan je naamsbekendheid te werken in 2025

Meer naamsbekendheid voor je bedrijf in 2025? Tijd voor Publiciteit geeft je 5 praktische tips!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persbericht versturen veelgemaakte fouten

Tips

11 maart 2025

7 veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht

Als je een persbericht verzendt, zijn er enkele belangrijke dingen om rekening mee te houden. Tijd voor Publiciteit zet zeven veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij ze niet hoeft…

Frank Breukelman

Meer lezen

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Wat is een persbericht

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

27 november 2024

Veel Nederlanders vergelijken zelden of nooit prijzen bij online aankoop

In hoeverre vergelijken we prijzen bij een online aankoop? Tijd voor Publiciteit vroeg het 1000 Nederlanders. Lees hier de resultaten!…

Frank Breukelman

Meer lezen