WK Voetbal voor vrouwen leeft vooral in de Randstad

Persberichten

27 juli 2023

WK Voetbal voor vrouwen leeft vooral in de Randstad

Het WK Vrouwenvoetbal leeft, maar niet in heel Nederland! Ik dook in Google Trends-cijfers en vond een opmerkelijk verband.
In dit artikel

De Oranje Leeuwinnen hebben vannacht hun tweede groepswedstrijd van het WK Voetbal in Australië en Nieuw-Zeeland gespeeld. Hoewel het tijdstip niet ideaal was, hebben vooral in Maarssen waarschijnlijk toch veel mensen hun televisies aangezet. Want hoewel het WK Voetbal voor vrouwen weliswaar zorgt voor een golf van enthousiasme door Nederland, blijkt dit enthousiasme zeker niet gelijkmatig verdeeld over het land. Uit cijfers van Google Trends, die ik analyseerde, blijkt dat men vooral in de Randstad uitloopt voor het toernooi.

De populariteit van het WK concentreert zich met name rondom de vier grote steden. Belangrijk daarbij is dat het hier om relatieve cijfers gaat: het feit dat er in en rondom steden als Amsterdam en Rotterdam simpelweg veel mensen wonen, doet er dus niet toe. Naast Maarssen wordt het WK vrouwenvoetbal in Diemen, Wageningen en Heerlen het meest gevolgd. Opvallend is dat er vanuit Zeeland nauwelijks animo lijkt te zijn voor het toernooi. Ook in de noordelijke provincies loopt men nog niet echt warm.

Alphen loopt uit voor Kerstin Casparij, Tilburg zet wekker voor Jackie Groenen

Er is een zekere overlap tussen de geboorteplaatsen van de Oranje Leeuwinnen in de selectie van bondscoach Andries Jonker en de interesse in het WK volgens Google Trends. Zo valt bijvoorbeeld op dat in Alphen aan den Rijn het toernooi bovengemiddeld leeft. Dat is, zo vermoedt PR- en dataspecialist Breukelman, niet geheel toevallig de plek waar verdedigster Kerstin Casparij ter wereld kwam. En in datzelfde licht lijkt het erop dat Breda en Etten-Leur uitlopen voor Caitlin Dijkstra, Tilburg massaal Jackie Groenen aanmoedigt en men in Delft juicht voor Victoria Pelova.

 

In Noord-Holland kan de bovengemiddelde interesse in plaatsen als Amstelveen, Wormer en Westwoud haast niet losgezien worden van het feit dat liefst zes internationals hun wieg in die regio hebben staan. In totaal komen de geboorteplaatsen van negen van de 23 geselecteerde speelsters overeen met een plaats waarin de interesse in het WK bovengemiddeld hoog is. Nog eens zes spelers werden vlakbij een van deze plaatsen geboren.

Noord-Brabant en Noord-Holland hofleverancier

Dat men in de noordelijke provincies het WK niet zo volgt kan ermee te maken hebben dat Drenthe en Groningen ook geen enkele international afleveren. Hetzelfde geldt voor de provincies Flevoland, Gelderland, Utrecht en Zeeland. Bondscoach Jonker zou daarentegen een compleet elftal kunnen opstellen van enkel speelsters geboren in Noord-Brabant (6) en Noord-Holland (ook 6).

 

Ondanks de stijgende populariteit van de Oranje Leeuwinnen, blijkt de belangstelling voor het WK vrouwenvoetbal sterk regionaal te variëren. Dit suggereert dat vrouwenvoetbal nog niet volledig is geaccepteerd in heel Nederland. Toekomstige inspanningen kunnen zich richten op regio’s die extra stimulans nodig hebben. Er is een positieve verwachting dat de populariteit van vrouwenvoetbal in de toekomst zal groeien, gedreven door sterke prestaties en toenemende zichtbaarheid van de Leeuwinnen.

Ook aan de slag met PR?

Wil jij nu ook profiteren van gratis media-aandacht? Lees dan meer over persberichten schrijven, persberichten versturen en digital PR.

 

Overtuigd dat PR ook jouw naamsbekendheid en autoriteit een boost gaat geven? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Persberichten

20 maart 2025

Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit ondervroeg een representatief panel van 1.000 Nederlanders naar hun Google-gewoonten. Klikken zij altijd op het bovenste resultaat of belanden ze regelmatig op de tweede pagina?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Tips

19 maart 2025

5 manieren om aan je naamsbekendheid te werken in 2025

Meer naamsbekendheid voor je bedrijf in 2025? Tijd voor Publiciteit geeft je 5 praktische tips!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persbericht versturen veelgemaakte fouten

Tips

11 maart 2025

7 veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht

Als je een persbericht verzendt, zijn er enkele belangrijke dingen om rekening mee te houden. Tijd voor Publiciteit zet zeven veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij ze niet hoeft…

Frank Breukelman

Meer lezen

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Wat is een persbericht

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen