Backlinks van topdomeinen
Grote kans dat jouw bedrijf investeert in backlinks om beter te scoren in Google. Maar leveren die links echt wat op? Goede backlinks zijn immers duur en goedkope backlinks hebben vaak nauwelijks impact en kunnen je rankings zelfs schaden.
Maar wat nou als je hoogwaardige, gratis backlinks van nieuwswebsites gratis zou kunnen krijgen? Met digital PR is dat mogelijk! Dit is de slimme, duurzame manier om jouw online vindbaarheid te verbeteren.
Dus nieuwssites zouden gratis links naar jouw website plaatsen, terwijl je hier normaliter honderden of zelfs duizenden euro’s voor betaalt? Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar toch gebeurt het. De crux zit ‘m erin dat je dit alleen voor elkaar krijgt als je écht nieuwswaardige verhalen weet te delen. Geen nietszeggende blogjes of promotie, maar objectieve, feitelijke verhalen over nieuws uit jouw branche. Meer daarover onder het kopje ‘Hoe werkt digital PR?’.
Terwijl jij backlinks ziet als iets commercieels, kijken journalisten daar helemaal niet zo naar. Zij zien het vooral als handige manier om aan bronvermelding te kunnen doen, wat een van de belangrijkste pijlers is onder de journalistiek. Daarbij draait het om relevantie en betrouwbaarheid. Zorg ervoor dat je op je website extra achtergrondinformatie, datavisualisaties of een onderzoeksverslag hebt staan. Dat maakt de kans op een gratis backlink vele malen groter. Ook Google ziet dit als een natuurlijk en betrouwbaar signaal, omdat de inhoud van het nieuwsbericht en jouw website overeenkomen.
Zo werkt het
Marvin Grouw
Content Manager bij Slimster
Bij digital PR draait alles om het vertellen van objectieve, nieuwswaardige verhalen. Gratis backlinks krijg je niet door een reclamefolder op te sturen, maar door echt inhoudelijke meerwaarde te bieden. Samen gaan we op zoek naar de nieuwswaardige verhalen binnen jouw branche. En dat zijn er vaak veel meer dan je denkt.
Bij Tijd voor Publiciteit werk ik altijd op basis van data. Denk aan eigen data van jouw bedrijf, een eigen panelonderzoek of externe data van betrouwbare bronnen, zoals het CBS. Deze data bieden een goede, feitelijke basis om de kans op gratis backlinks te vergroten.
Deze data verwerken we in persberichten. Niet één keer, maar structureel, zodat je maandelijks gratis backlinks ontvangt en ondertussen aan je naamsbekendheid werkt. Deze persberichten zijn feitelijk kant-en-klare nieuwsberichten, die journalisten kunnen overnemen of herschrijven.
Een goed persbericht levert vaak meerdere publicaties op, soms zelfs wel tientallen. Tijd voor Publiciteit monitort al deze resultaten en voegt ze samen in een overzichtelijke sheet, zodat je altijd live kunt inzien welke media jouw bedrijf genoemd hebben en of ze een gratis backlink geplaatst hebben. Media die nog geen link hebben opgenomen vragen we of dit alsnog mogelijk is, bijvoorbeeld een link naar een blog op je website met meer achtergrondinfo bij het persbericht.
Hoewel digital PR je dus veel kan opleveren, kleeft er ook één nadeel aan deze manier van gratis linkbuilding. Dat is het feit dat je afhankelijk bent van journalisten. Je weet vooraf dus niet of en door welke media je persbericht opgepikt wordt.
In plaats daarvan zou je natuurlijk ook gewoon goedkope links kunnen inkopen. Echter, de meerwaarde van een gratis backlink van een nieuwssite is enorm, vergeleken met de goedkope linkbuildingblogs op bedenkelijke sites die ook jij ongetwijfeld hebt ingekocht. Google herkent deze ‘spamsites’ en waardeert zulke links nauwelijks nog. Sterker nog: ze kunnen zelfs negatieve impact hebben op je posities.
Eén goede backlink van een betrouwbare nieuwswebsite is waardevoller dan tientallen goedkope backlinks. Deze sites hebben hoge autoriteitsscores en trekken duizenden bezoekers per dag. Dit soort links versterken je website structureel en zorgen voor langdurige resultaten.
En vergeet niet: zelfs een publicatie zonder backlink, waarin alleen je bedrijfsnaam wordt genoemd, heeft grote waarde. Na de Google EEAT-update wegen merkvermeldingen en online reputatie zwaarder mee dan ooit.
Over mij
Tijd voor Publiciteit is het digital PR-bureau van Frank Breukelman. Al ruim vijf jaar help ik bedrijven met datagedreven PR-campagnes aan meer zichtbaarheid, meer naamsbekendheid en meer (online) autoriteit.
Mijn grote voordeel is dat ik zelf een journalistieke achtergrond heb. Ik weet dus hoe journalisten denken, wat nieuws ‘nieuws’ maakt en vooral ook: wat niet. Aan mij heb je namelijk geen typische marketeer. Ik denk vanuit inhoud en vanuit het perspectief van de lezer: is dit verhaal interessant genoeg of houden we hier een promotiepraatje?
Daarbij maak ik gebruik van een uitgebreide database met contactgegevens van ruim negenduizend journalisten. Keurig gesorteerd per branche, regio en type medium. Ook voor jouw bedrijf kunnen we dus de perfecte perslijst op maat maken, zodat je persberichten ook daadwerkelijk aankomen bij de journalisten voor wie jouw thema’s relevant zijn.
Prijzen
Hoewel backlinks via digital PR technisch gezien niet ‘gratis’ zijn door de investering in PR-campagnes, leveren ze een veelvoud op in zichtbaarheid, autoriteit en verkeer. Een succesvolle PR-campagne kan tientallen publicaties opleveren. Daarbij geldt wel: het heeft pas echt impact als je er structureel mee aan de slag gaat. Bekijk de mogelijkheden en prijzen hieronder.
Perfect voor starters en oprichters die Digital-PR nodig hebben en willen groeien.
900
per maand
Perfect voor teams en bedrijven die hun groei willen garanderen.
1100
per maand
Het pakket voor teams en bedrijven die het debat willen domineren.
1500
Bespaar €150/m
per maand
Dat kan! Je persbericht krijgt een basischeck op nieuwswaardigheid en eventuele taalfouten en wordt verstuurd naar een op maat gemaakte perslijst.
Cases
Bekijk onderstaande casestudies en ontdek hoe deze bedrijven gratis media-aandacht en gratis backlinks verdienden met slimme, datagedreven digital PR-campagnes.
37 publicaties
€28K mediawaarde
25 publicaties
€39K mediawaarde
56 publicaties
€56K mediawaarde
Ook aan de slag met digital PR? Neem contact op, dan bespreken we hoe ook jij gratis backlinks van toonaangevende nieuwsmedia kunt verdienen!