Thought leadership

Thought leadership

Thought leadership ontwikkelen met PR: hoe word jij een thought leader?

Word dé bekende naam in jouw branche.

Wil je opvallen als expert in jouw vakgebied en een leidende rol spelen binnen je markt? Thought leadership helpt je om meer vertrouwen te winnen bij je doelgroep, je zichtbaarheid te vergroten en je autoriteit te versterken. Met een strategische PR-aanpak zorg je voor zichtbaarheid en claim je meer en meer de positie van thought leader.

 

Lees verder en ontdek hoe Tijd voor Publiciteit jou helpt om jouw expertise om te zetten in een autoriteitsstatus.

Wat is thought leadership?

Eerst even: waar hebben we het nou over, als we het hebben over een ‘thought leader’? Thought leadership is het vermogen om jezelf of je organisatie neer te zetten als een toonaangevende speler binnen jouw vakgebied. Daarbij gaat het om meer dan het delen van kennis. Het draait om het opbouwen van vertrouwen, het inspireren van anderen en het aanzwengelen van belangrijke discussies binnen jouw branche.

 

Maar voordat je richting kunt geven aan discussies, is het van groot belang dat je naam bekend is binnen je branche. Als niemand weet wie je bent, luistert er simpelweg niemand naar je boodschap, hoe waardevol deze ook is. Thought leadership draait uiteindelijk om invloed: je visie delen, anderen inspireren en zelfs trends in jouw vakgebied bepalen. Maar zonder een gevestigde autoriteit en zichtbaarheid is die invloed moeilijk te realiseren.

 

Hier komt PR in beeld. Een strategische PR-aanpak helpt je om eerst een solide reputatie op te bouwen. Dit betekent dat je zichtbaar wordt in relevante media, je kennis en expertise deelt op platforms waar jouw doelgroep actief is, en je naam verbindt aan betrouwbaarheid en professionaliteit. Pas wanneer je een erkende stem in jouw branche bent, kun je succesvol discussies starten en jouw visie breed uitdragen.

PR als basis voor thought leadership.

Een sterke PR-strategie legt de fundering voor thought leadership. Met structurele PR-campagnes breng je je merk steeds vaker onder de aandacht van je doelgroep. PR-bureau Tijd voor Publiciteit kan je daarbij helpen.

 

Hoe doen we dat? Door samen met jou PR-campagnes te ontwikkelen waarin de feiten centraal staan. Datagedreven persberichten over ontwikkelingen binnen jouw branche, zoals in de voorbeelden hieronder. We gebruiken eigen data, openbare data of doen zelf (panel)onderzoek, om objectieve, nieuwswaardige verhalen te kunnen delen met journalisten. In die persberichten wordt jouw bedrijf genoemd als bron en geef jij als autoriteit duiding bij het nieuws. Dat is jouw eerste stap richting thought leadership.

Thought leadership

PR zorgt voor:

Meer naamsbekendheid

Jouw doelgroep komt vaker met je merk in aanraking en gaat je (her)kennen.

Een expertstatus

Wie in het nieuws komt, doet ertoe. Jouw bedrijf wordt gezien als autoriteit in de markt.

Meer (online) autoriteit

Ook Google waardeert bedrijven die vaak (online) in het nieuws voorbijkomen.

Voorbeelden van thought leaders.

Benieuwd hoe je met PR kunt toewerken richting thought leadership? Het beste voorbeeld binnen mijn eigen klantenbestand is Zonneplan. Dat bedrijf begon in de zonnepanelen, maar is inmiddels uitgegroeid tot dé voornaamste speler als het gaat om innovatieve energieoplossingen, van dynamische energiecontracten tot de eerste thuisbatterijen in Nederland. De talloze onderzoeken die we de afgelopen jaren met de media hebben gedeeld, hebben daaraan een grote bijdrage geleverd.

 

Ook mijn klant Nina.care werkt langzaam maar zeker toe richting een positie als thought leader. Het bedrijf hervormde de oppasmarkt in Nederland door uitsluitend te werken met gescreende oppassers. En ondertussen laten ze steeds meer Nederlanders inzien dat een au pair niet alleen is weggelegd voor rijke families, maar ook voor ‘gewone’ gezinnen vaak een uitkomst kan zijn.

 

Zo zie je dat thought leadership echt niet alleen is voorbehouden aan de Apples, Tesla’s en Nikes van deze wereld. Ook jouw bedrijf kan thought leader worden, al zij het misschien binnen jouw specifieke niche. Thought leadership draait dan ook om bekendheid binnen jouw doelgroep.

Cases

Bekijk voorbeelden van digital PR-campagnes.

37 publicaties

€28K mediawaarde

Onderzoek naar de emigratieplannen van Nederlanders

25 publicaties

€39K mediawaarde

Onderzoek naar de capaciteit van de kinderopvang per gemeente in Nederland

56 publicaties

€56K mediawaarde

Eco-Electric Index domineert het regionieuws (+3x AD.nl!)

Hoe maakt Tijd voor Publiciteit van jou een thought leader?

Tijd voor Publiciteit is het PR-bureau van Frank Breukelman. Ik heb me gespecialiseerd in datagedreven digital PR-campagnes. Dankzij mijn journalistieke achtergrond weet ik exact met welke verhalen we jouw bedrijf in de media kunnen krijgen. Dit kun je verwachten als we samen gaan werken aan jouw thought leadership:

We zoeken samen uit welke verhalen er spelen binnen jouw branche, welke data en welke ‘haakjes’ we kunnen gebruiken. Ook bepalen we wat jouw kernboodschap is.

Deze kernboodschap laat ik terugkomen in de persberichten die we schrijven. Maar let op: wel op een tactische manier, zonder dat het overkomt als reclame, want dan is de kans op publicatie nihil. We maken feitelijke, objectieve verhalen, waarbij jij als autoriteit zorgt voor de nodige duiding.

Deze persberichten versturen we naar een perslijst die speciaal voor jou op maat gemaakt wordt. Dus geen losse flodders naar algemene redacties, maar specifiek naar journalisten die over ontwikkelingen binnen jouw vakgebied schrijven. Door te putten uit een database met ruim 9.000 journalisten weet je zeker dat jouw persberichten op de juiste plekken belanden.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om genoemd worden in het nieuws. Na elke PR-campagne worden de resultaten (lees: publicaties) gemonitord en voor je bijgehouden in een persoonlijk dashboard. Elk kwartaal ontvang je bovendien een update van de resultaten.

Prijzen

Wat kost het om een thought leader te worden?

Een positie als thought leader is natuurlijk goud waard. Maar je moet er wel eerst een investering voor doen. Geen eenmalige, maar structureel investeren in PR. Daarvoor bied ik verschillende pakketten aan, met vaste, transparante prijzen. Pakketten met gegarandeerde resultaten, zodat je precies weet waar je aan toe bent en wat jouw investering in thought leadership je oplevert.

Digital PR Start

Perfect voor starters en oprichters die Digital-PR nodig hebben en willen groeien.

900

per maand

Digital PR Plus

Perfect voor teams en bedrijven die hun groei willen garanderen.

1100

per maand

Digital PR Premium

Het pakket voor teams en bedrijven die het debat willen domineren.

1500

Bespaar €150/m

per maand

Eenmalig een persbericht versturen?

Dat kan! Je persbericht krijgt een basischeck op nieuwswaardigheid en eventuele taalfouten en wordt verstuurd naar een op maat gemaakte perslijst.

Start met het opbouwen van jouw thought leadership!

Wil jij ook gezien worden als dé toonaangevende speler in jouw vakgebied? Neem dan vrijblijvend contact op en ontdek hoe Tijd voor Publiciteit jou kan helpen richting thought leadership.