Zelfstandige werkt wekelijks ruim dag meer dan ‘loonslaaf’

Persberichten

26 juni 2024

Zelfstandige werkt wekelijks ruim dag meer dan ‘loonslaaf’

Wie maakt er meer uren: een zzp'er of iemand in loondienst? Tijd voor Publiciteit zocht het uit aan de hand van CBS-data.
In dit artikel

Zzp’ers maken wekelijks aanzienlijk meer uren dan Nederlanders in loondienst. Dat blijkt uit nieuwe CBS-gegevens die digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit analyseerde. Deze cijfers laten zien dat een zelfstandig ondernemer gemiddeld ruim een volledige werkdag per week meer werkt dan iemand in loondienst. Mannelijke zzp’ers spannen daarbij de kroon, met een gemiddelde werkweek van bijna 46 uur.

Vooral bij mannen is het verschil groot. Een man in loondienst werkt wekelijks ruim 13 uur minder dan een mannelijke zzp’er. Zowel relatief als absoluut gezien is dat verschil bij vrouwen aanzienlijk kleiner. Wat verder opvalt, is dat mannen – zowel werknemers als zelfstandigen – de afgelopen tien jaar gemiddeld één uur minder zijn gaan werken. Vrouwelijke werknemers zagen hun werkweek juist met ruim een uur langer worden. Ondernemende vrouwen gingen zelfs anderhalf uur langer werken.

Financiële zorgen

Het zijn vermoedelijk vooral financiële redenen zijn waarom zzp’ers meer uren maken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ondernemen een heel andere druk met zich meebrengt dan werken voor een baas. Op momenten dat de inkomsten achterblijven, is simpelweg meer uren maken voor veel zzp’ers de ‘makkelijkste’ manier om toch rond te komen. Die noodzaak wordt onderstreept door een recent onderzoek van financeplatform Boekhouder.nl. Daaruit blijkt dat ruim een kwart van de zzp’ers maandelijks financiële zorgen heeft.

Zelfstandige heeft minder kans op burnout

Ondanks dat zzp’ers dus relatief veel tijd aan hun werk kwijt zijn en in veel gevallen financiële zorgen hebben, zijn zij doorgaans mentaal gezonder dan mensen in loondienst. CBS-data laten zien dat een op de negen zelfstandig ondernemers te maken heeft met burnoutklachten. Dat is ontzettend veel, maar het valt in het niet bij de 19 procent van de werknemers die deze klachten ervaart.

Ook aan de slag met PR?

Bovenstaand persbericht leidde onder meer tot publicaties op de websites van Baaz, ZiPconomy en Accountant.nl.

 

Wil jij nu ook profiteren van gratis media-aandacht? Lees dan meer over persberichten schrijven, persberichten versturen en digital PR.

 

Overtuigd dat PR ook jouw naamsbekendheid en autoriteit een boost gaat geven? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Persberichten

20 maart 2025

Adverteren in Google? 70% slaat bewust de gesponsorde resultaten over!

Digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit ondervroeg een representatief panel van 1.000 Nederlanders naar hun Google-gewoonten. Klikken zij altijd op het bovenste resultaat of belanden ze regelmatig op de tweede pagina?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Tips

19 maart 2025

5 manieren om aan je naamsbekendheid te werken in 2025

Meer naamsbekendheid voor je bedrijf in 2025? Tijd voor Publiciteit geeft je 5 praktische tips!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persbericht versturen veelgemaakte fouten

Tips

11 maart 2025

7 veelgemaakte fouten bij het verzenden van een persbericht

Als je een persbericht verzendt, zijn er enkele belangrijke dingen om rekening mee te houden. Tijd voor Publiciteit zet zeven veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij ze niet hoeft…

Frank Breukelman

Meer lezen

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Wat is een persbericht

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen