Het kan haast niet anders dan dat je dit weleens hebt meegemaakt. Vlak nadat je een gesprek had met iemand over bijvoorbeeld vakantieplannen, poppen online ineens overal advertenties van vakantiesites op. Dat kan toch haast geen toeval zijn? Tijd voor Publiciteit vroeg 1000 Nederlanders of zij denken dat Google met hun gesprekken meeluistert. Een op de drie is daarvan overtuigd. Voor sommigen is het zelfs een reden om Google in te ruilen voor een andere zoekmachine.
Bijna een kwart van de ondervraagden acht de kans groot dat Google via de microfoon van je telefoon of je slimme speaker meeluistert, ook zonder dat je ‘Hey Google’ roept. Een kleinere groep – bijna een op de dertien – zegt dit zelfs zeker te weten. Vooral de jongere generaties lijken zich bewust van dit risico. Waar (bijna) de helft van de twintigers en dertigers het meeluisteren door de zoekgigant waarschijnlijk acht, geldt dit voor minder dan 20 procent van de zestigplussers.
Overstappen naar andere zoekmachine wegens privacyzorgen
Uit eerder onderzoek van Tijd voor Publiciteit bleek al dat bijna drie op de tien Nederlanders uit privacyoverwegingen Google hebben ingeruild voor een andere zoekmachine of dat overwegen. Daarbij is een duidelijk verband zichtbaar met de zorgen over het afluisteren. Van de Nederlanders overstapten naar een andere zoekmachine of dit overwegen, is ruim vier op de tien ervan overtuigd dat Google meeluistert. Van de ondervraagden die Google gewoon blijven gebruiken, verwacht iets meer dan een kwart dat gesprekken niet meer zo privé zijn met je smartphone in de buurt.
Luistert Google echt mee?
Dat is hoe Nederlanders erover denken, maar hoe zit het nu echt? Zelf stelt Google uiteraard dat hun apparaten alleen luisteren na het horen van een ‘wake word’ zoals “Hey Google”. Desondanks blijven privacyzorgen bestaan. Er zijn incidenten bekend waarbij apparaten onbedoeld opnamen maken, die soms door medewerkers worden beluisterd om de technologie te verbeteren. Keihard bewijs voor het doelbewust afluisteren met commerciële doeleinden ontbreekt echter.
Onderzoeken wijzen erop dat gepersonaliseerde advertenties in de praktijk meestal zijn gebaseerd op zoekgedrag, locatie en andere data. Volgens Frank Breukelman, eigenaar van Tijd voor Publiciteit, is het in algemene zin desondanks goed om kritisch te zijn op welke gegevens je deelt en op welke manier techgiganten zoals Google deze kunnen vergaren. “Denk in elk geval goed na voordat je achteloos op ‘toestemming geven’ klikt wanneer een app vraagt om toegang tot de microfoon van je telefoon.”
Ook aan de slag met PR?
Bovenstaand persbericht leidde onder meer tot publicaties op de websites van Customer First, Fonk Magazine en Telecompaper.
Wil jij nu ook profiteren van free publicity? Lees dan meer over persberichten schrijven, persberichten versturen en digital PR.
Overtuigd dat PR ook jouw naamsbekendheid en autoriteit een boost gaat geven? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.