Luistert Google mee met je gesprekken? Een op de drie Nederlanders denkt van wel!

Persberichten

23 oktober 2024

Luistert Google mee met je gesprekken? Een op de drie Nederlanders denkt van wel!

Luistert Google stiekem mee met je gesprekken of is dat een fabeltje? Tijd voor Publiciteit vroeg 1000 Nederlanders hoe zij erover denken! Lees hier de resultaten.
In dit artikel

Het kan haast niet anders dan dat je dit weleens hebt meegemaakt. Vlak nadat je een gesprek had met iemand over bijvoorbeeld vakantieplannen, poppen online ineens overal advertenties van vakantiesites op. Dat kan toch haast geen toeval zijn? Tijd voor Publiciteit vroeg 1000 Nederlanders of zij denken dat Google met hun gesprekken meeluistert. Een op de drie is daarvan overtuigd. Voor sommigen is het zelfs een reden om Google in te ruilen voor een andere zoekmachine.

Bijna een kwart van de ondervraagden acht de kans groot dat Google via de microfoon van je telefoon of je slimme speaker meeluistert, ook zonder dat je ‘Hey Google’ roept. Een kleinere groep – bijna een op de dertien – zegt dit zelfs zeker te weten. Vooral de jongere generaties lijken zich bewust van dit risico. Waar (bijna) de helft van de twintigers en dertigers het meeluisteren door de zoekgigant waarschijnlijk acht, geldt dit voor minder dan 20 procent van de zestigplussers.


Overstappen naar andere zoekmachine wegens privacyzorgen

Uit eerder onderzoek van Tijd voor Publiciteit bleek al dat bijna drie op de tien Nederlanders uit privacyoverwegingen Google hebben ingeruild voor een andere zoekmachine of dat overwegen. Daarbij is een duidelijk verband zichtbaar met de zorgen over het afluisteren. Van de Nederlanders overstapten naar een andere zoekmachine of dit overwegen, is ruim vier op de tien ervan overtuigd dat Google meeluistert. Van de ondervraagden die Google gewoon blijven gebruiken, verwacht iets meer dan een kwart dat gesprekken niet meer zo privé zijn met je smartphone in de buurt.

Luistert Google echt mee?

Dat is hoe Nederlanders erover denken, maar hoe zit het nu echt? Zelf stelt Google uiteraard dat hun apparaten alleen luisteren na het horen van een ‘wake word’ zoals “Hey Google”. Desondanks blijven privacyzorgen bestaan. Er zijn incidenten bekend waarbij apparaten onbedoeld opnamen maken, die soms door medewerkers worden beluisterd om de technologie te verbeteren. Keihard bewijs voor het doelbewust afluisteren met commerciële doeleinden ontbreekt echter.

Onderzoeken wijzen erop dat gepersonaliseerde advertenties in de praktijk meestal zijn gebaseerd op zoekgedrag, locatie en andere data. Volgens Frank Breukelman, eigenaar van Tijd voor Publiciteit, is het in algemene zin desondanks goed om kritisch te zijn op welke gegevens je deelt en op welke manier techgiganten zoals Google deze kunnen vergaren. “Denk in elk geval goed na voordat je achteloos op ‘toestemming geven’ klikt wanneer een app vraagt om toegang tot de microfoon van je telefoon.”

Ook aan de slag met PR?

Bovenstaand persbericht leidde onder meer tot publicaties op de websites van Customer First, Fonk Magazine en Telecompaper.

 

Wil jij nu ook profiteren van free publicity? Lees dan meer over persberichten schrijven, persberichten versturen en digital PR.

 

Overtuigd dat PR ook jouw naamsbekendheid en autoriteit een boost gaat geven? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.

Dé specialist in datagedreven digital PR-campagnes.

Bezorgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en (online) autoriteit.

Deze blog delen via:

Meer artikelen lezen?

Illustratie afwachtende zzp'er

Persberichten

28 januari 2025

Bijna helft zzp’ers doet niets om klanten binnen te halen

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de manieren waarop zzp’ers klanten binnenhalen. Een groot deel van hen blijkt volledig afhankelijk van mond-tot-mondreclame….

Frank Breukelman

Meer lezen

Wat is een persbericht

Info

16 januari 2025

Wat is een persbericht?

Het persbericht is een van de bekendste en meest effectieve PR-middelen. Maar wat houdt het precies in? En waarom zou je er gebruik van maken?…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

9 december 2024

Drie op de tien Nederlanders durven online zoekgeschiedenis niet te laten zien​

Drie op de tien Nederlanders durven hun Google-zoekgeschiedenis niet aan vrienden of familie te laten zien. Lees hier het volledige persbericht!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

27 november 2024

Veel Nederlanders vergelijken zelden of nooit prijzen bij online aankoop

In hoeverre vergelijken we prijzen bij een online aankoop? Tijd voor Publiciteit vroeg het 1000 Nederlanders. Lees hier de resultaten!…

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

1 oktober 2024

Googelen? Steeds meer Nederlanders zoeken via social media!

Steeds minder Nederlanders gebruiken Google als zoekmachine, zo blijkt uit onderzoek van digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit….

Frank Breukelman

Meer lezen

Persberichten

3 september 2024

Google Trends toont aan: deze B&B Vol Liefde-deelnemer is veruit het populairst

Tijd voor Publiciteit deed onderzoek naar de populariteit van de deelnemers aan het populaire B&B Vol Liefde. Benieuwd wie kijkers het meest aanspreekt volgens Google Trends? Lees verder!…

Frank Breukelman

Meer lezen